Sun Flyer Startet 5.Januar.2017 Del på Facebook Startet 5.Januar.2017 Når jeg køper strøm av en marina; er det ikke betalt moms på den fra før da? Sikkert et teit spørsmål, men ble plutselig i tvil... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kenneth 81 Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 I utgangspunktet ikke. Moms betales av "sluttbruker", altså deg og meg. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
tuffff Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Denne strømmen betaler nok marinaen moms av til strømleverandøren, ja. Salg av strøm er i utgangspunktet konsesjonspliktig så vidt jeg vet - noe marinaen neppe innehar, og kan derfor heller ikke selge strøm og få fradrag for inngående moms, og skal derfor neppe kunne kreve dette av deg. Antagelig en gråsone dette med strøm i marinaer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Hei Som hovudregel er det mva (ofte kalt "moms") på alle varer og tenester, dersom det ikkje er lovfastsatt unntak. Konsesjon har ikkje noko med dette å gjera. Alle betalar mva, og mva-pliktige næringsdrivande. Mva-pliktige får frådrag, i mva-rekneskapet, for inngåande mva. Dvs. den mva-en dei betalar. Det gjer ikkje forbrukarar. Det er såleis dei (deg innkludert) som til sist ender opp med å betala mva. Utleige av fast eigedom er ikkje mva-pliktig (men næringsdrivande kan på visse vilkår vera friviljug registrert). Dersom straumen er ein del av leiga kan det såleis forsvarast å ikkje betala mva. (Det er denne regelen som gjer at t.d. takboksar og stereoanlegg inntil nyleg ikkje var mva-pliktig dersom slik blei kjøpt saman med el-bilar.) Høyr med Skattekontoret, og få eventuelt eit skriftleg brev frå dei. Om det går din veg kan du visa det til utleigar. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Poenget mitt er at dersom marinaen ikke får fradrag for sin moms på strømmen - noe de neppe gjør (siden de i utgangspunktet neppe har konsesjon til å selge strøm i det hele tatt), så har de heller ikke anledning til å kreve moms som egen post på faktura til sluttbruker. Tror fremdeles dette med salg av strøm i marinaer er en gråsone. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Nå kjenner jeg ikke spesifikt moms på marinaer, men kan vel sammenlignes med felleskostnader på husleie i næring. Der er det fradrag for inngående moms på strøm, og viderefakturert med moms. Det normale antar jeg er at marinaen tar fradrag for moms på sin inngående faktura, og at de fakturerer kost ex mva + moms. Hvis de ikke har påslag på strømmen, faktura fra strømleverandør er 100 kr + 25kr moms = 125 kr. Da skal faktura til deg være lik, altså 100+25= 125. Vil ikke overraske meg om det er litt påslag. Du skal ikke betale 125 + 31 = 156kr, da tar marinaen 25 kr i egen lomme. I utgangspunktet skal marinaen belaste moms på alt de faktuerer kundene sine. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Det stemmer nok pacuare, men her forstod jeg det som om marinaen solgte strøm - ikke bare viderefakturerte. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Hmm, selger de strøm, eller viderefaktuerer de? Ser ikke helt forskjellen mellom næringsbygg og marina på fordeling av kostnader etter forbruk (pluss påslag). Viderefakturer de har de fradrag på inngående moms. Hvis det defineres at de selger strøm aner jeg ikke momsregler. Høres ut som en veldig snever definisjon. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Strømleverandøren har fakturert strøm ink mva til marina. Det samme har Nettleverandøren. Dersom dette hadde vært en produksjonsbedrift ville de unngått forbruksavgift på strøm, men mva betaler alle (nordligste norge slipper, men det er en annen detalj) Men hva lurer du på? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 (redigert) Nei, jeg tviler på om det er noen forskjell på næringsbygg og marinaer, men viderefakturering oppfatter jeg som uten påslag. Hvorvidt et påslag kan gjøres uten at det da betegnes som omsetning er jeg jo ikke helt sikker på, men all omsetning av strøm i Norge er konsesjonsbetinget - bortsett fra statens salg. Sånn sett ville jeg tro at et salg av strøm (ikke direkte viderefakturering) fra en marina i utgangspunktet var ulovlig. Redigert 5.Januar.2017 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Hei Det er mange som leiger ut fast eigedom med straum. Det er ikkje ulovleg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 (redigert) Nå har det jo ikke blitt helt klarlagt om TS får faktura på det opprinnelig fakturerte beløpet (til marinaen) eller om det foreligger et påslag her. I det siste tilfelle ville jeg tro det blir betegnet som omsetning. Hvilken kontroll som føres med dette fra det offentlige er jeg derimot nokså usikker på. https://www.altinn.no/no/Forms-and-services/Etater/Norges-vassdrags--og-energidirektorat-NVE/Soknad-om-omsetningskonsesjon/ Redigert 5.Januar.2017 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Et påslag for vedlikehold og kontroll av strømanleggene er vel vanlig og akseptabelt. Kan vel kanskje ses som en lokal nettleie. Det er dyrt å drifte et strømanlegg rett ved vannet. Uten å være ekspert på moms får vel bedrifter fratrekk av all inngående moms uansett videresalg? Moms på en telefonregning for eksempel er jo vanskelig å videreselge. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Moms på en telefonregning for eksempel er jo vanskelig å videreselge. Det går helt fint. Leide ut noen ansatte, vi tok fratrekk på moms på inngående telefonregning. Vi viderefakturerte selvfølgelig telefonkostnadene (og alle andre kostnader på de). La på moms til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.Januar.2017 Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Det går helt fint. Leide ut noen ansatte, vi tok fratrekk på moms på inngående telefonregning. Vi viderefakturerte selvfølgelig telefonkostnadene (og alle andre kostnader på de). La på moms til slutt. OK. Da var ikke mitt eksempel det beste... mente bare at såvidt jeg forstår får vi fratrekk for i stort sett all inngående moms uansett om varen/tjenesten skal videreselges eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2017 Må lete etter leiekontrakten på båtplassen. Det er en båtboerplass. Fakturaen skriver x enheter med strøm a 1,10 kroner. Så er det ganget opp og lagt til moms. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
BOBO II Svart 6.Januar.2017 Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 (redigert) Dette blir akkurat som du går i en butikk og handler varer. Butikken kjøper inn varene det blir da lagt til en fortjeneste og beregnet moms av den nye prisen som du betaler. Butikken får fradrag for den momsen de betaler på varen inn til seg men må betale den ekstra momsen som blir lagt på varen som du betaler. Innkjøpspris kr 100.- moms kr 25.- legger butikken på varen kr 50.- i fortjeneste blir utsalgsprisen kr 150 + moms kr 37,50. Butikken har allerede betalt kr 25.- i moms, du har betalt kr 37,50. butikken skylder staten kr 12,50. som er differansen Staten har da en fortjeneste på kr 12,50. siste leddet betaler moms dette gjelder strøm eller forbruksvarer. Marinaen kan legge på en fortjeneste på strømprisen og må selvfølgelig registrere dette som et salg + moms. Hvorvidt de har lov har jeg ikke greie på. men strømsalget går inn i omsetningen og må momsbelegges. Redigert 6.Januar.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
alfaalfa Svart 6.Januar.2017 Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 Du får heller ta med deg litt strøm hjemmefra neste gang... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.