MegaTrondy Startet 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2017 Jeg vurderer å kjøpe en brukt båthenger til en båt jeg må ha på land pga. bytte av båtplass. Litt for å kunne flytte den og litt for å ha noe å lagre den på fram til salg. Spørsmålet er hva man må passe på når man skal se på brukt henger? Det elektriske er greit å sjekke vet jeg. Det samme er om den ser skadet ut, om krybben fungere osv. Det jeg er litt usikker på er hvordan man sjekker om hjullager er slitt/skadet? Jeg vet fra før at man skal unngå å rygge med hjulene under vann fordi at salt fort kan ødelegge hjullager. Hvor mye salt tåler egentlig en henger før det skjer, og er en henger uten brems (jeg vil ikke ha med brems) like utsatt som en med brems? Jeg ser mange folk rygger hengeren sin langt ned i vannet og det ser ut som de ikke får problemer. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) Eg har en henger uten brems. Tror hengeren er ca 25 år gammel. Hvertfall dei 15 siste åra har hengeren blitt kjørt i sjøen flere ganger i året. Hengeren er så klart ikkje like fin som ny, med dei bevegelige delene har ennå ikkje tatt skade av saltvannet. Har såklart spylt den godt med ferskvann etterpå. Eg har hvertfall ingen problem med å "sjøsette" en ny henger uten brems. Hadde hengeren vært med bremser, så hadde eg vært meir bekymret. Har en tre år gammel varehenger med brems, og står den lenge med bremsene på, så bruker den å låse seg. Redigert 5.Januar.2017 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) Brems er naturligvis mere utsatt enn ingen brems. Bare å jekke opp henger å snurre på hjulene, og kjenne på slakk. Kjenner nok fort om noe er i ulage, men å bytte lager er jo heller ingen stor jobb da. Kjører aldri min henger lengre uti enn at vannet står opp til bremsetrommelen. Med litt spyling etterpå blir det sjelden trøbbel. Redigert 5.Januar.2017 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gjeldfri Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Jeg kikka litt etter brukt henger i høst, men syntes de jeg fant var priset høyt. Kjøpte ny i stedet. Da har jeg garanti, og vet hvordan hengeren er behandlet. Blir aldri lånt bort, men kan gjerne hjelpe en kamerat ved behov. Da er jeg med på det som skal gjøres. Det finnes også opplagshengere, men da kan man jo ikke kjøre langs veien. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) Det er mye som kan gå galt med en båthenger som blir rygget ut i sjøen. Redigert 5.Januar.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Jeg har fått tilbud om å kjøpe to 3 år gamle hengere til mellom 4 og 5 tusen kroner. Syns ikke det er så ille når de koster 10 og 12 tusen ny. Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Nei, enig i det om de er i ok stand. Er de uten bremser er det jo kun det elektriske og hjullagre. Det første kan skape problemer i trekkbilens elektronikk, så lurt å sjekke det på selgers bil. En bekjent fikk rep kostnad på 30 store på sin bil etter å ha lånt en henger. Å bytte hjullagre er jo en liten jobb. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 Oi, det har jeg ikke tenkt på. Har heldigvis ikke så dyr trekkvogn at det gjør noe. Men er kjipt hvis elektronikken blir slått ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Får kjøpt komplett skiltplate med lys og ny kabel med kontakt på biltema for noen få kroner. Da er alt nytt og du slipper uroe deg for slikt. Hjullager til noen hundrelapper bytter du på en time. Da er hengeren så god som ny om den er uten brems. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Jeg lever fortsatt etter prinsippet om aldri å låne bort min båthenger og heller aldri kjøpe brukt. En viktig grunn er at markedet er vilig til å betale en utrolig høy pris for brukte hengere og som kjøper vet man egentlig ikke hva man har fått! Derfor kjøper jeg alltid henger/e nye på tilbud og selger de igjen etter 8-10 år uten å ha hatt noen utgifter på disse og til en pris som ligger rundt 60-70 prosent av nytt. Pris per år blir derfor meget lav og man har garantert en henger i god stand og med den sikkerhet som ligger i lovverket. Med andre ord er jeg glad for at så mange ser etter en brukt henger og vil betale dyrt for det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MegaTrondy Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Når dere er inne på el anlegg kpm jeg til å tenke på noe. Jeg kjøpte for noen md. siden en pent brukt tysse henger 2010 modell. For noen uker siden opplevde jeg at det ene bremselyset på bilen gikk på venstre side. Tenkte at det ikke må være noe problem å bytte pære. Men etter å ha prøvd flere pærer og byttet om pærer som jeg vet virker så er det fortsatt dødt. Av og til har blinklyset også begynt å gå fortere for å så gå normalt igjen. Blinklysene er ikke gått. Kan det være en feil med el anlagget til hengeren som har skadet anlegget i bilen? Dette skjer altså når hengeren ikke er på bilen. Hvordan kan jeg eventuelt feilsøke? Er en Peugeot 307 stasjonsvogn. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Jeg låner min bort kun dersom jeg selv er med. Kjøpte en Tredal 17-750A 2012 modell som var såogsi ubrukt, gjorde et greit kjøp. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Arvid_A Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 . Hvordan kan jeg eventuelt feilsøke? Er en Peugeot 307 stasjonsvogn. Biltema har testutstyr: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Testinstrument-for-tilhengerkontakt-12-V-2000023302/ Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Biltema har testutstyr: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Testinstrument-for-tilhengerkontakt-12-V-2000023302/ Kobles denne til tilhenger delen eller til bilen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.