Jump to content

Lap top og printer ombord, hva er bra?

Bitteliten

Recommended Posts

Tror jeg må bite i det søte eplet og ha en lap top og en printer/scanner ombord. De må kunne lades/drives på 12V for jeg vil gjerne unngå inverter ombord :-)

skal kun brukes innendørs.

Lap topen skal brukes til:

Vær routing

Digitale kart for planlegging

Administrasjon, dvs word/excel jobber

Mail via wifi/satelitt telefon

Film og bilde redigering

Web redigering

Koble til Raymarine systemet via wifi for overføring av ruter/waypoints

Er ute etter noe som er bra nok og ikke veldig dyrt. Noen som har gode tips?

Trenger det være laptop? Du står mye friere og får lett en bedre/større skjerm hvis du går for en slim vifteløs mini PC som lett kan monteres skjult ved kartbordet feks. Spe på med passende skjerm som monteres fast og trådløst tastatur med solcellelading så kan du bruke skjermen som planleggingsskjerm og slaveskjerm på kartbordet når den ikke brukes til annet. Tenker at dette blir mer robust og lettere å reparere/erstatte del for del enn en løs laptop som 'ligger og slenger'?

Edit: Ikke noe problem å finne en dc-dc strømforsyning, bare bestemme hva en vil ha først. Har sans for fastmonterte saker i båt..

Redigert av Fantino (see edit history)

om man går for fantinos variant så har man feks denne: 
https://www.komplett.no/product/878737/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/alle-pc-er/lenovo-thinkcentre-m700-tiny#

bruker samme power som lenovos bærbare , dvs det fins 12V power som passer.   Så må man jo ha en skjerm også som støtter 12v og det fins også 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Scanner er ikke nødvendig om du har et greit kamera. (Jeg antar du ikke skal scanne bilder?)

Og da er det litt lettere å finne printere som funger. Printer, jeg misliker egenlig blekkprintere, da de enten er for dyr å bruke, for du bruker for mye blekk, eller så bruker du den for lite, og blekket tørker ut. Men på en båt, ville jeg nok likevel valgt blekk da laserprintere bruker for mye strøm. Hva skal du bruker skriveren til? 

PC: Asus, Lenovo og HP businessmodeller kan alle leveres med dc adapter, (Det er de tre jeg er godt kjent med) så der tror jeg egentlig du står ganske fritt. Skulle *jeg* ha valgt en, så hadde jeg havnet på en Lenovo X1 Carbon Yoga, men det er meg..... 

~Cral

Ang power supply så mener jeg at en får generiske dc-dc strømforsyninger som dekker alle behov mhp spenning osv nå til dags. Fra Kina får en de nesten gratis også. Får forsåvidt en kjapp sånn mini PC derfra også til 200-300 USD.

Skjerm ville jeg kjøpt 'hjemme'. Må bare være en med ekstern power supply.

Vi har noen kjekke Logitech trådløse tastatur på jobb som har solceller. Blir sånt på meg når mitt gamle lekre 'Di Novo' trådløse tar kvelden. Har allerede sprettet det opp og byttet til nytt Kinabatteri en gang (funker helt fint på 3/4 året etter bytte nå). Et slikt må være optimalt i båt også.

Finn meg en PC-skjerm som går på 12 V og ikke koster skjorten? Ca. 15 inch.

Virker som om de med LED-baklys ofte kan gå på 12V og at de med fluoriserende lys må ha høyere spenning. Men så lenge en skjerm har ekstern strømforsyning er det vel nema problema å klippe av pluggen og kople den til passende dc-dc converter kjøpt fra AliExpress eller eBay?

bilde

bilde

Det er ingen maskiner som trekker så mye watt som AC adapteret kan levere. Dette til Probooken er på max 45 watt, om alt i maskinen er i drift, på max, samtidig. Jeg tror ikke snittfforbruket det noe særlig høyere enn 18 watt i vanlig drift. En ekstern skjerm har som regel adapter på 12volt og 2 eller 2,5 a (24-30 watt)

Redigert av Worry II (see edit history)

Du kan også vurdere noe ala denne: https://www.aliexpress.com/item/Big-Promotion-Fanless-desktop-computer-Intel-Celeron-N3150-Quad-Core-Celeron-N3050-Dual-Core-Dual-HDMI/32595134091.html?spm=2114.13010608.0.0.9QXdGc

Jeg har kjøpt en slik med N3150-prosessor for å bruke som brannmur/router/bridge hjemme, og den kjører native på 12V hvis jeg ikke husker helt feil - mener strømadapteret er en omformer fra 220V til 12V. Selv hadde jeg minne og SSD liggende, så eneste kostnad var boksen. Selgeren var villig til å oppgi lavere verdi og litt "kreativ" produktbeskrivelse på deklarasjonen, så innholdet ble delarert som en "TV box" iil 29.95 USD.

Det eneste en slik boks vil slite med er video- og bilderedigering. Resten bør den klare ganske greit.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kan du ikke kjøpe en hvilken som helst PC i samme kategori som surface pro 4? Har en kinautgave av den selv. Heter chuwi hi 12. Eneste ulempe er ingen innebygd GPS. Den utfører lett de oppgavene du skisserer og bruker lite strøm. Pris ca 3 lapper. Da tåler du å måtte bytte den etter etpar år. Den kan også kjøre Android om du vil bruke navionics appen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Helt enig med Euklid, det er en drøss fordeler med å ha en PC som kan tas med på land ved behov. Enten det gjelder tilgang til nett, tilgang til filer eller når noe skal oppgraderes/feilsøkes. Har hatt stasjonær PC i båt, men den ble lite brukt i forhold. Jeg har nå en Lenovo thinkpad X1 carbon med touchscreen som brukes overalt, den er jeg veldig glad i. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg opplever at veldig mye av planleggningen skjer i cocpit med Ipad. Har alle kart der. Bruker ikke så mye tid ved kartbordet, mest i dårlig vær på havet, og da er det sjelden en bruker PC.

Mail vil jeg ha tastatur. Og å gå på land til en internettcafe har klare fordeler. Så en bærbar PC må med. Om en ønsker egen stasjonær ved kartbordet for vær og satelitt forstår jeg det. Til foto synes jeg fremdeles PC er best, for å vise frem bilder er det kanskje best å vise på bærbar PC (eller Ipad).

Jeg hadde gått for kombinasjon Ipad og solid bærbar PC, jobb Lenovo'en jeg har i dag hadde fungert fint. Får den med 12 volt adopter.

Ser argumentene er mange for laptop ja! Ville uansett bare kjøpt PC/printer med ekstern strømforsyning, så er det ikke noe problem å få rett adapter til lading i båten. USB C er vel 20V/5A og trenger i så fall en litt kraftig dc-dc omformer?

Da er vel ytterpunktene el-cheapo laptop eller Panasonic Toughbook. Det aner meg av en eller annen grunn at Bitteliten kommer til å ende opp med den siste :-) I så fall er det mange som tilbyr refurbished med opsjoner på minne/ssd osv på eBay.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...