Popeye70
Sjekk ut nye ThinkPad T495 (tror jeg den heter), med AMD-prosessor og dedikert skjermkort. Der skal det visst være futt og fart, men jeg har ikke sett dem selv. Utover det så tipper jeg du må se på ThinkPad W-serien (W for «Workstation»). Der er det modeller med skikkelig CPU og dedikert grafikk. Mener å huske at det også var noen modeller i T-serien som kunne skaffes med dedikert grafikk, men de er mer sjeldne fordi de kostet mye som nye, og batteritiden gikk ned pga kraftigere grafikk.
I ThinkCenter-serien tror jeg ingen av Small- eller Tiny-modellene har noe annet enn integrert grafikk. De er jo stort sett bare firkantede laptops uten integrert skjerm/tastatur, og bruksområdet er gjerne som litt avanserte skrivemaskiner eller som kiosk-maskiner. Ingen kjøper disse for å knuse tall eller rendre grafikk.
Selv har jeg hatt X1 Carbon og X1 Yoga de siste årene, i tillegg til flere modeller i T-serien (T400, T420, T430, T460, T470) og et par i X-serien (X240, X260). Ikke alle som faste arbeidsmaskiner, men jeg har testet dem og brukt dem i perioder. Når jeg skal teste et eller annet jeg ikke vil bruke min daglige arbeidshest til, så henter jeg en pent brukt T eller X på helpdesken og har den i en periode før jeg leverer den tilbake. Vi bytter også ut PCer hvert 3 år (garantiutløp), og da hender det at jeg kan ta med en «3-åring» hjem. Jeg er nok litt privilegert der, og har vel 4-5 ThinkPads hjemme akkurat nå.
Advarsel: Hold dere langt unna alle varianter av T440- og X240-seriene! De som designet akkurat de to seriene var sannsynligvis dritings og ble i beste fall sendt ut for å jobbe på rismarkene som straff etter at modellene ble sluppet og kritikken kom i retur.