Jump to content

Lap top og printer ombord, hva er bra?

Bitteliten

Recommended Posts

Popeye70 skrev for 11 timer siden:

Vi bruker disse på jobb hos oss. Det er gode maskiner som er veldig solid bygget. Jeg vurderte en slik til båten selv, men har fått meg et nytt mål - ThinkCenter M90-n Nano IoT (https://www.lenovo.com/no/no/desktops-and-all-in-ones/thinkcentre/m-series-tiny/ThinkCentre-M90n-IoT/p/11TC1TMM900). Det er en enda mindre modell, helt vifteløs og med 2 serieporter. Men den koster, og det er har stoppet meg så langt...

ja den funker bra ombord også...........tror ikke M90 fanns da jeg kjøpte 710......kom ikke opp på Dustin som forslag.

har en 12,9 Ipad også med div nav program på.......men litt synd att man ikke kan kjøre OpenCPN/Maxsea på den

annet enn med speiling.....

S/Y Gunga Din

1 hour ago, Gunga Din said:

tror ikke M90 fanns da jeg kjøpte 710

M90 er ganske ny, ja. Jeg så den for første gang i begynnelsen av november, men den ble visst lansert rundt sommerferien i år. Både modellen med kjøleribber (IoT-versjonen) og den andre er ikke større enn en gammel VHS-kassett, så de er enkle å gjemme bort hvis man vil det.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

1 hour ago, Gunga Din said:

Popeye har du noe forslag på en kompakt liten scanner/printer....som kunne funke ombord ?

Jeg har ikke egen erfaring med Canon Pixma i110, men den ser ut til å være en helt grei skriver, og den har også internt batteri for de tilfellene hvor man sitter på et svaberg uten både 220V og 12V.:
https://www.canon-europe.com/printers/inkjet/pixma/pixma_ip110/specification.html

Der er det også mulig å kjøpe adapter fra 12V:
https://www.amazon.com/Canon-PIXMA-iP110-9596B002-Charger/dp/B07C4BKM7R

Edit: Det var visst en ren skriver... :-(

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Popeye70 skrev for 19 timer siden:

Vi bruker disse på jobb hos oss. Det er gode maskiner som er veldig solid bygget. Jeg vurderte en slik til båten selv, men har fått meg et nytt mål - ThinkCenter M90-n Nano IoT (https://www.lenovo.com/no/no/desktops-and-all-in-ones/thinkcentre/m-series-tiny/ThinkCentre-M90n-IoT/p/11TC1TMM900). Det er en enda mindre modell, helt vifteløs og med 2 serieporter. Men den koster, og det er har stoppet meg så langt...

Vi har M700. Ser at disse er testet iht "Mil spec" så de bør tåle litt mer rystelser, støv og fukt osv enn "vanlige" pcer.    
Den M90'en med serieporter ++ så jo ut til å være kjekk om man skal ha noe som skal stå i et styringssystem feks. 

til tiny serien fåes også slike kjekke monteringsrammer så de kan skrus på vegg eller bakpå en skjerm eller hva det måtte være
Bilderesultater for lenovo m710 tiny mount"

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

8 minutes ago, ivar said:

til tiny serien fåes også slike kjekke monteringsrammer så de kan skrus på vekk eller bakpå en skjerm eller hva det måtte være

Etter en opprydding på jobb la jeg til side en sånn ramme (med DVD-spiller), i tilfelle jeg skulle få bruk for den. :yesnod: Rammene passer til M92p/M93p og M700/M710/M720 så vidt jeg vet.. Hvis jeg ikke ender med en slik PC selv så kan den gis bort til et trengende PB-medlem.

Popeye, virker jo som at du kjenner disse lenovoene godt.   Vet du om det er noen av disse små-pcene /laptopene som har litt mer futt i skjermkortet?    Disse er jo helt ok til vanlig kontorbruk, men de som driver med litt mer grafikkintensive ting syns det går litt smått innimellom ( M700 og T460) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sjekk ut nye ThinkPad T495 (tror jeg den heter), med AMD-prosessor og dedikert skjermkort. Der skal det visst være futt og fart, men jeg har ikke sett dem selv. Utover det så tipper jeg du må se på ThinkPad W-serien (W for «Workstation»). Der er det modeller med skikkelig CPU og dedikert grafikk. Mener å huske at det også var noen modeller i T-serien som kunne skaffes med dedikert grafikk, men de er mer sjeldne fordi de kostet mye som nye, og batteritiden gikk ned pga kraftigere grafikk.

I ThinkCenter-serien tror jeg ingen av Small- eller Tiny-modellene har noe annet enn integrert grafikk. De er jo stort sett bare firkantede laptops uten integrert skjerm/tastatur, og bruksområdet er gjerne som litt avanserte skrivemaskiner eller som kiosk-maskiner. Ingen kjøper disse for å knuse tall eller rendre grafikk.

Selv har jeg hatt X1 Carbon og X1 Yoga de siste årene, i tillegg til flere modeller i T-serien (T400, T420, T430, T460, T470) og et par i X-serien (X240, X260). Ikke alle som faste arbeidsmaskiner, men jeg har testet dem og brukt dem i perioder. Når jeg skal teste et eller annet jeg ikke vil bruke min daglige arbeidshest til, så henter jeg en pent brukt T eller X på helpdesken og har den i en periode før jeg leverer den tilbake. Vi bytter også ut PCer hvert 3 år (garantiutløp), og da hender det at jeg kan ta med en «3-åring» hjem. Jeg er nok litt privilegert der, og har vel 4-5 ThinkPads hjemme akkurat nå.

Advarsel: Hold dere langt unna alle varianter av T440- og X240-seriene! De som designet akkurat de to seriene var sannsynligvis dritings og ble i beste fall sendt ut for å jobbe på rismarkene som straff etter at modellene ble sluppet og kritikken kom i retur. 

Har en X1 Carbon hjemme - tror den er fra 2013 :lol:    nå begynner det å gå litt sport i å se hvor lenge jeg kan ha den.  Har funnet meg en "pensjonert" Yoga 260 for å ha i backup, men den har noen særheter jeg ikke er helt fornøyd med, feks at den noen ganger er uvillig til å våkne fra hvile/dvalemodus

Jeg bruker X1 Yoga etellerannet som hovedbærbar på jobb nå, og smuglet med forrige PC (3 år gml X1 Carbon) i båten i fjor. Det er bare et år siden jeg kvittet meg med en Thinkpad T61p. Det er den aller beste Thinkpad’en jeg noen gang har hatt, og med 4:3-skjerm. :thumbsup:

48 minutes ago, ivar said:

Popeye, virker jo som at du kjenner disse lenovoene godt.   Vet du om det er noen av disse små-pcene /laptopene som har litt mer futt i skjermkortet?    Disse er jo helt ok til vanlig kontorbruk, men de som driver med litt mer grafikkintensive ting syns det går litt smått innimellom ( M700 og T460) 

Jeg kom plutselig til å tenke på noe... Har ikke Tiny-modellene en lavprofil PCI-E port? I så fall burde man kunne kjøpe et «half decent» skjermkort til disse...? Det blir ingen FPS gaming-PC, men kitt bedre enn integrert grafikk burde det bli.

Gunga Din skrev for 19 timer siden:

Den såg kjekk ut.......men har den scanning også ser ut som en rein printer !?

Bare litt nysgjerrig, hva bruker du scanner til ?

Jeg bruker mobilen og tar bilder med den. Enklere enn å bruke scanner.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

finnarne skrev 50 minutter siden:

Bare litt nysgjerrig, hva bruker du scanner til ?

Tykker det er kjekt, da man skall kopiere dokument.....vi skall på langseiling.

har brukt mye kamera også, men da får man skjelden en riktig bra kopi, det blir en bilde, ofte lite snett ovenfra

og scanner/printer koster ikke mye mer enn reinodlet printer.

S/Y Gunga Din

Ser den. Hjemmescanneren min er en HP TopShot M275. Den tar uansett bilder. Og den er grei nok, bortsett fra at den er utrolig grinete om den ikke får det akkurat som den vil. Da krever den et antall omstarter både av printeren og seg selv. Et antall ganger har den blitt truet med å bli bært opp i tredje og pælma ned i hagen. Det pleier å hjelpe. Litt off topic dette her. Poenget er at man ikke må kjøpe en scanner der det man skal scanne kan ligge flatt. Blant annet om jeg må scannet 'blåboken' utstedt av SXK.

Gunga Din skrev 42 minutter siden:

har brukt mye kamera også, men da får man skjelden en riktig bra kopi, det blir en bilde, ofte lite snett ovenfra

syns også det sjelden blir bra med direkte avfotografering , men har du prøvd en av de scanneappene som er kommet?   F.eks Google fotoscan 
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.689377/skanna-med-mobilen

Bitteliten skrev 19 minutter siden:

Vi har en standard ink jet printer/scanner fra canon ombord. Den har eget wifi. Utfordringen er at blekkpatronene tørker ut. Legger de i zip lock pose nå. Noen som har bedre tips?

Det finnes mange blekkprintere med automatic printhead cleaning, som normalt løser dette, men unntaket hos Canon er vel de det står Pixma på. Mulig funksjonen bare må aktiveres på printeren, samt at den må jo ha strøm permanent :cryin:

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...