Jump to content

Lap top og printer ombord, hva er bra?

Bitteliten

Recommended Posts

@Popeye70 Laser kan vel ikke konkurrere med blekk på bilder, men det er vel heller ikke hovedbruksområdet på en langtur (?). Trodde printeren skulle bli brukt til innsjekldokumenter eller lignende. Hvis printeren skal brukes som fotoprinter hadde jeg heller kjøpt en Canon Selphy som bare bruker en stor blekkpatron og holder lenge uten bruk.

https://www.clasohlson.com/no/Canon-Selphy-CP1300-trådløs-fotoskriver/p/38-7643-1?gclid=CjwKCAiA3OzvBRBXEiwALNKDP7hVvm7W8QFx1dlj5pAZniWyczKQIx4N53uOkdTq3fnbBUroGXOWQxoC8HEQAvD_BwE

Jeg er en slags gjest

Sidespor: Vi byttet nylig bredbåndsleverandør, og i den sammenhengen byttet jeg samtidig til ny trådløs løsning (Ubiquiti UniFi, here we come!). Den siste dingsen som ble flyttet fra gammelt til nytt nett var printeren, fordi det er så j*vla knotete å sette opp wifi på printeren. Det tok nesten to måneder før jeg gadd å ta jobben.

Selv etter at den gamle internettlinjen var kuttet stod det et eget wifi og snurret, men uten internett, bare for å tilby print. Så hver gang noen i huset skulle printe måtte de bytte til det gamle nettet, skrive ut og bytte tilbake til nytt nett igjen. Utskriftsmengden ble i hvert fall redusert, fordi man gadd bare å bytte nett frem og tilbake hvis det var helt nødvendig å skrive ut...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hulda skrev 1 time siden:

Det beste er å snakke alvorlig med maskinen. Love å pælme'n ned i hagan fra tredje, om den ikke oppfører seg. Kanskje vanskelig i urbane strøk.

Noen duppeditter er så konsekvent kranglete at man ser med glede fram til den dagen at man kan smadre dritten i fillebiter, nanopartikler og mikroplast 

image.jpeg.3bcf543e873048118eec11c97d3e9532.jpeg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

2 hours ago, Barbaria said:

Selvfølgelig kan man det. Laserprintere har blitt latterlig billige de siste årene, og denne får bra score hos f.eks. Komputer: https://test.komputer.no/test/skriver/hewlett-packard-hp/hp-laserjet-pro-mfp-m28w/

Edit: Fjernet sutring om at den ikke har WiFi, fordi den har WiFi - jeg var bare litt for kjapp når jeg leste techspec...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

• 1 måned senere...
On 12/18/2019 at 5:42 PM, Popeye70 said:

Etter en opprydding på jobb la jeg til side en sånn ramme (med DVD-spiller), i tilfelle jeg skulle få bruk for den. :yesnod: Rammene passer til M92p/M93p og M700/M710/M720 så vidt jeg vet.. Hvis jeg ikke ender med en slik PC selv så kan den gis bort til et trengende PB-medlem.

Jeg plukker opp en gammel tråd...

I går snublet jeg over 3-4 ThinkCentre M93p som er tatt ut av tjeneste på jobb. Jeg er noe usikker på techspec, men maskinene har Core i5-prosesser og 4 eller 8 GB minne og fungerer. Hvis de fremdeles er tilgjengelig (dvs hvis ingen andre har snappet dem før meg) så er de tilgjengelige for BP-medlemmer som vil ha en liten PC hjemme eller i båten. Jeg har ikke flere DVD-rammer (som ble ble nevnt i posten jeg siterer), men strømforskyning for 220V følger med. Usikker på om maskinene har gyldig Windows-lisens, men det kan jeg sjekke ut. Send PM hvis interessert.

Billig og liten,  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167211761

men jeg så en mintre type en denne nede i en el bitukk i spania,  da vi var på tur.  den var like lag som en A4 ark,  og rund som et rør på ca 1.5 tomme.  så måtte du mate et og et ark in på toppen.  synd at jeg ikke kjøpte den.  finner den ikke når eg googler.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Ikke rund, men mindre en HP:

https://www.brother.no/printers/portable-printers/pj-723

Ikke billig heller. Og Termoskriver, så dyre, dårlige  utskrifter

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Eg er litt i samme beite sjølv. Så kjekt å følge litt med her.

Kom over ein slik epson sak, som ser ganske grei ut også:

https://www.elkjop.no/product/data/printer-og-tilbehor/82426/epson-workforce-wf-110w-barbar-skriver?&scid=SEM6279&gclid=EAIaIQobChMI64vBl8vQ5wIVCc93Ch2IMAUGEAQYCCABEgKQw_D_BwE&gclsrc=aw.ds#

Har også søkt litt rundt for å finne laptop som bruker lite strøm, men for min del har det endt opp med rasperry pi, til kartmaskin.

Så blir det også pi til mediasenter, samt ein pi til andre system ombord. Men leiter litt etter passende skjermer enda (5 /12 eller 24 v)

Så får eg heller bruke ein kraftig laptop dei få gangene den trengs.

Vi mer AIO (all in one) hvor man har både print/skann/kopi. Som nevnt tidligere har blekk har en tendens til å tørke ut og patronene er dyre som skam. Mange fargeblekkskrivere kan heller ikke skrive ut med kun sort patron installert. Vi ser heller ikke behovet for 12v siden papirer gjerne hører til på land.

For 12v PC kjører vi i tillegg til laptop en vifteløs Asrock Beebox med OpenCPN.

Dette er en liten sak som er enkel å demontere og går inn i safen når vi ikke er i båten.

• 4 uker senere...

Hade tidigare flera bläckstråleskrivare som jag hade bläcktorkningsproblem med.

Ersatte med en Samsung C-460 Multifunktions-laser skrivare med scanner 2014.

image.jpeg.295eeaf04e47423a58f0735ef630195d.jpeg

Kostade väl ett par tusenlappar.

Använder den givetvis bara sporadiskt men har hur som helst aldrig haft något minsta problem med den.

Står i båten året runt. Båten står i hall på vintern och det är nästan aldrig minusgrader där.

Enda man måste vara medveten om är att den drar rätt mycket ström under några sekunder i början när man sätter på den vilket fick min 500W Mastervolt datorinverter att kugga ut. Kanske är detta typiskt för laserskrivare? Min 2000W Mastervolt Mass Combi klarar däremot av startströmmen (eller såklart genset eller landströmmen).

Skriver och skannar bra. Kompakt format för båtbruk.

Kan rekommenderas.

:fishing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...