Jump to content

Lap top og printer ombord, hva er bra?

Bitteliten

Recommended Posts

Eksterne DVD spillere over USB finnes for en billig penge:

https://www.komplett.no/product/818268/datautstyr/dvdblu-ray/dvd/asus-dvd-writer-sdrw-08d2s-u-lite?gclid=CO208Y-1sNECFWrqcgod6t4BLw&gclsrc=aw.ds#

Et par USB drevne eksterne harddisker er sikkert også lurt. Så er du sikker på å få plass til alt av bilder og videoer du tar, samt backup. Her har sikkert også Euklid noen gode råd?

Et tips til reserveløsning hvis du får harddiskproblemer: Lag en bootbar USB-pinne med Windows To Go. Nekter maskinen å boote fra den interne harddisken kan du boote fra minnepinnen.

Windows To Go er en full Windows-installasjon som kjører fra minnepinnen, så du kan bruke Office-pakken, nettleser og alt annet (OpenCPN?). Ulempen er at du må installere alt på denne minnepinnen tillegg til på maskinen. Fordelen er at da har du en minnepinne som kan bootes også på andre maskiner, og du får en skreddersydd "ekstra" maskin for nødstilfeller.

Minnepinnen bør være på minst 64 GB, helst 128 GB, og den må være WTG-godkjent. Eller enda bedre - bruk en msata-disk i et USB-til-msata-kabinett. Det er fremdeles veldig lite, og raskere enn en USB-pinne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har tidligere fundert litt over temaet som Bitteliten reiser. Og har gjort det såleis:

Hulda er eier av 3 stk Toshiba lap tops fra 2008. Den ene har defekt skjerm. Altså har jeg plenty back up i årevis fremover. En av maskinene kjører OpenCPN med kart fra CM (er det vel). Disse maskinene går på 17 V og kjører fra båtens 12 V via dings fra Clas Ohlson. Operativsystem er Win 7. Det er ikke andre programmer installert og navigasjonsmaskinen er ikke på nett. Win. hyler og skriker om registrering, blir oversett. Annen navigasjon: Kart, radar, AIS, ekkolodd kjører Garmin, via Trimble GPS. Jeg ønsker en ekstra skjerm til navigasjonsPC. Trolig blir det enten en 12 V eller en 220 V via inverter.

Jobb-lap-top'en er den jeg skriver på nå: Asus ZenBook UX305. Den har ikke snurredisk. Litt fattig på lagringskapasitet. Denne maskinen kjører på 19 V. Kan lades på 12 V via dings fra Clas Ohlson, men har ikke hatt behov enda. Jeg finner denne maskinen meget bra. Skulle bare mangle, jeg måtte virkelig legge meg i selen for å få den prutet ned til drøye 8000 kroner.

Ekstra lagringskapasitet via eksterne HD, en Buffalo på 500 Gb og en Seagate på 1 Tb. Disse diskene inneholder det samme. Går i skytteltrafikk mellom 'sikker plass' og bruker. Dessuten noen memsticks og brikker med diverse innhold. Backup via et gratisprogram.

Dette med fuktighet i båten var noe jeg hadde tidligere. Inne i Hulda er det ikke fritt vann. Skulle det være det, er det noe som er feil. Jeg har ikke hatt en eneste elektrisk eller elektronisk hikk siden båten ble sjøsatt i år 2000. Jeg kan heller ikke tenke meg at moderne elektronikk skulle konke ut av ren luftfuktighet. Elektronikk brukes over hele kloden. Også der luftfuktigheten er 100 % innimellom. Noe annet er det naturligvis om man skulle rulle rundt og få båten halvfull av vann. Men det er først da jeg ser poenget med Pelican. Har en om bord, bruker den til å lagre kjemikalier som lukter. Helt potte tett og ingen lukt slipper ut. Skulle jeg dratt på langtur, ville en slik helt klart vært i bruk for å lagre dokumentasjon og backup.

Har fundert på en printer, men til nå er ikke behovet til stede. En printer ville uansett blitt en liten billigsak på blekk. For scanning brukes foto, enten mobiltelefonen eller fotoapparatet (har et apparat fra Samsung, i billigenden av markedet). Tar bilder i .jpg og konverterer til .pdf hvis behov.

Brukerterskelen på Microsoft er ikke akkurat lav..

Jeg bestemte meg for å glemme lisenskortet kjøpt på Expert (kommer til å be om å få igjen pengene for det) og valgte å kjøpe lisens på nettet i stedet. Fant først ut at Office 365 krever at man regelmessig er koblet på internett for at det skal fungere (hver 39. dag). Med PC i båt kan jeg ikke ha det tenker jeg. Derfor kjøpte jeg en engangslisens med lokalt lagrede program.

Så jeg valgte å følge instruksene i den forhåndsinstallerte Office pakken og trykket Kjøp. Gikk fint helt til installasjonsprogrammet startet opp. Da kom feilmeldingen at den versjonen jeg forsøkte å installere var 32 bits og den var ikke kompatibel med den 64 bits versjonen som var installert på maskinen. HALLO - jeg har bare klikket kjøp i Office  :lol:

Men etter å ha avinstallert den forhåndsinstallerte Office versjonen fikk jeg installert en komplett Office pakke lokalt på PCen.

Takk for all hjelp i denne tråden. Er det noen ekle måter å ta backup av hele harddisken på? 

Jeg vet ikke om det er noen 'ekle' måter. Men det er et program som heter SyncBack ute i Cyber som funker OK. Jeg kjører gratisversjon av dette programmet. Betaler man et eller annet, blir det sikkert mer avansert.

Hos meg kjører jeg problemfritt lokalt installert Office 365 på tre maskiner. Kommer til å bli avkrevd penger en gang i året. Blir det uspiselig, så har jeg nonen eldre versjoner på CD.

Jeg har ikke hatt en eneste elektrisk eller elektronisk hikk siden båten ble sjøsatt i år 2000. Jeg kan heller ikke tenke meg at moderne elektronikk skulle konke ut av ren luftfuktighet. Elektronikk brukes over hele kloden. Også der luftfuktigheten er 100 % innimellom. Noe annet er det naturligvis om man skulle rulle rundt og få båten halvfull av vann. Men det er først da jeg ser poenget med Pelican.

Jeg vet ikke om det er saltet, fuktigheten eller noe annet som gjør det, men jeg ser at de fleste vi seiler med som lagrer laptoper, iPader og annet på «normalt» vis opplever at en del av det tar kvelden, også uten å ha tatt ombord alvorlige mengder vann. Kan selvfølgelig hende de alle har helt pils og kaffe i tastaturet uten å ville innrømme det ...

Vårt største problem er ganske marginalt – korrosjon på Lightning-kablene vi bruker til å lade iPader og telefoner. Disse ligger løst i båten, og klarer seg sjelden særlig mer enn et halvår.

Jeg legger kabler og ladere i en boks mellom hver tur. Der holder de et par år, minst, hvis de ikke blir ødelagt av ivrige barn. Jeg har noe poser med silica gel i boksen, så det blir ikke mye fukt der. Det er bare en vanlig, liten SmartStore-boks av typen man får kjøpt på Clas Ohlson, Coop osv, så den er ikke lufttett.

Alt stæsjet ligger også i båten gjennom vinteren. Gidder ikke ta med sånt hjem - det er mer enn nok av andre ting som fraktes frem og tilbake mellom hver sesong.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Vårt største problem er ganske marginalt – korrosjon på Lightning-kablene vi bruker til å lade iPader og telefoner. Disse ligger løst i båten, og klarer seg sjelden særlig mer enn et halvår.

prøvd med en klatt nyogel grease e.l på kontaktene?    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg vet ikke om det er saltet, fuktigheten eller noe annet som gjør det, men jeg ser at de fleste vi seiler med som lagrer laptoper, iPader og annet på «normalt» vis opplever at en del av det tar kvelden, også uten å ha tatt ombord alvorlige mengder vann. Kan selvfølgelig hende de alle har helt pils og kaffe i tastaturet uten å ville innrømme det ...

Ikke så godt å si. Seilte sammen med et par fra Sveits for noen år siden nedover svenskekysten. Hulda hadde RF 60 % og de hadde RF 75 %. Hos dem plasket det bunnvann i aluminiumsseileren, som var lite isolert (dog bodde de i den om vinteren i Tyskland, så ikke helt elendig). Jeg har også fulgt med et noen båter som seiler i Arktis, Karibien og Thailand. Ingen av dem har ymtet noe om korrosjon på elektronikk. Så jeg har ingen eksakt formening om hvorfor. Men salin atmosfære er ingen innertier. Og dess varmere, dess høyere saltinnhold. For korrosjonsberegninger, høynes korrosjonsfaktoren allerede rett syd for England, om jeg ikke husker feil.

For å beskytte så fungerer alt fra vanlig vaselin og opp til Dow Corning C4, og en drøss andre stoffer.

I Hulda ligger alt slik småelektronikk og slenger i en hylle under et av vinduene i salongen. Den verste plassen i hele båten. Har ikke hatt en eneste feil noen gang. Har ikke engang tenkt tanken. Men erfaringen din 'tas med videre', for å benytte en klisje.

• 2 år senere...

Kjøpte meg en ny Nav-PC.........blev en Lenovo ThinkCentre M710q Tiny.......veldig kompakt liten maskin

drives med en omformer fra Clas O.......all Nav-data kommer fra det trådløse B&G-nettverket.
kjører div nav-program og sjøkart på den + Openoffice

er på jakt etter en liten kompakt scanner/printer......tips ønskes......krav; spenning 0-20V

ser  Worry II kom med dette tipset.....men det har kanskje skjedd noe de 2 siste åren

Worry II skrev On 5.1.2017 at 21.14:

:..........................

Popeye70 skrev On 7.1.2017 at 20.30:

Et tips til reserveløsning hvis du får harddiskproblemer: Lag en bootbar USB-pinne med Windows To Go. Nekter maskinen å boote fra den interne harddisken kan du boote fra minnepinnen.

ett annet tips...Navigatrix......da har du både operativsystem+OpenCPN+kart + div. på en minnepinne.

(ifall harddisken crasher)

http://navigatrix.net/index.php

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

11 hours ago, Gunga Din said:

blev en Lenovo ThinkCentre M710q Tiny.......

Vi bruker disse på jobb hos oss. Det er gode maskiner som er veldig solid bygget. Jeg vurderte en slik til båten selv, men har fått meg et nytt mål - ThinkCenter M90-n Nano IoT (https://www.lenovo.com/no/no/desktops-and-all-in-ones/thinkcentre/m-series-tiny/ThinkCentre-M90n-IoT/p/11TC1TMM900). Det er en enda mindre modell, helt vifteløs og med 2 serieporter. Men den koster, og det er har stoppet meg så langt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...