Jump to content

Kjøp av skøyte! Hva bør man sjekke ?

Prosjekt skøyto

Recommended Posts

Hei! Vi er en gjeng som har vurdert kjøp av skøyte (45fot). Vi er ikke så veldig skyndig med trebåt, så vi trenger litt hjelp! Båten har stått på land i ca 30år! På bildene kan man se en del blåved! Har blitt byttet motor men denne er montert stål på stål og rett i treet! Den har noen hull som er ca 2cm X 10-20cm. Kan dette tettes på en annen måte en måtte bytte ut flere seksjoner av skroget! Hva bør vi se etter ?

Hilsen en ivrig gjeng som vil gi liv igjen til en gammel skøyte i fra 1927.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Jeg holdt på i over ett år å prøve å finne et overkommelig skøyteprosjekt og så på et titals båter, samt masse telefoner rundt i landet. Det ble en slags fellesnevner for alle prosjektene. De begynte gjerne på 250000 og endte med bud etter noen mnd. De aller fleste gikk dramatisk ned i pris. Det verste eksempelet var en Archer kopi som startet på 350000 og ble solgt for 50000.- Dekket hadde noe råte og skulle være et enkelt prosjekt. Jeg forsto raskt at selger ikke hadde god nok kompetanse om båten og jeg hadde heller ikke nok kompetanse til å forstå omfanget av skadene før jeg fikk konkrete råd fra en båtbygger. Stort sett alle spant hadde skader og det ville blitt en enorm jobb å skifte disse. 

Jeg hadde aldri kjøpt et slikt prosjekt uten å ha gode kunnskaper om trebåter samt verktøy og en god plass å jobbe med prosjektet. Å få et kostnadsoverslag fra en båtbygger gir en viss oversikt. I tillegg kommer instrumentering propellanlegg, ror etc etc. Alt koster sykt mye. Det dere kan ende med er et dyrt prosjekt som ikke er salgbart og skøytemarkedet er tregt. 

Sier ikke dette for å ta piffen helt fra dere men vit hva dere går til. Rent umiddelbart ville jeg tenkt at en trebåt som har stått på land i 30 år gir en viss indikasjon på et prosjekt som har havarert. Kan motoren startes? Ut fra det jeg ser er det meste demontert og det ser ut som om startmotoren ikke er montert? Få start på maskinen og se litt på tilstanden. Hvordan er tilstanden på ror og propellanlegg? Se på bunnstokken. Råte her er et svennetykket å fikse og koster glatt 100000.- dersom jobben settes bort. Har du råte i bunnstokken er det nokså sikkert at første bordet må skiftes. Må de skiftes finnes det nokså sikkert råte i spantene bordene er festet til. Sjekk godt bunnstokken og spantene. Bordene er håndterlige, spantene mye mer krevende. 

For å si det som ungdommen sier, drit i alt som ser bra ut. Ha fokus på alt som må fikses. Det er her utfordringene ligger og ikke minst kostnadene. Jeg bygger opp en seilbåt og hadde liten peiling i utgangspunktet og har lært enormt mye. Hadde jeg gjort det i igjen? Uten tvil. Men det jeg har lært er at alt tar tid og koster mye. Men det er sykt tilfredstillende å dra ut med en båt som man kjenner hver mm av og som ser bra ut. Det ligger en flott brukbar skøyte noen meter fra meg som er til salgs. Perfekt utgangspunkt som flyter og har masse utstyr samt en kraftig og god maskin. 

Uansett...lykke til :)

Hei! Båten blir gitt vekk og blir sponset av han med kranbil! Han har byttet alle spantene som var dårlige! + mye hud over vannlinjen. Det er også nytt dekk helle veien. Det har blitt satt nedi en "ny" motor i båten som er overhalt. Det stemmer at det ikke er start motor på den ja! Vil helst at den trutner og har kommet så sjøen slik at eg ikke påfører den vibrasjoner! Han som holdt på med den døde så vi har ikke så veldig mye informasjon! Vet dere om noen triks for å tette de hulene midlertidig til vi evt får den på slipp?

Takk for svar :)

Husk, det koster en hel del å få destruert en slik skøyte...

Han priser seg sikkert lykkelig vist dere tar i mot den...

Skal ikke ta gnisten fra dere, men tenk dere godt om, det det finns utallige slike "havarerte" prosjekter rundt om i landet..

Men for all del, intet er finere en en strøken trebåt som skinner...

Å tette noen hull midlertidig er en bagatell i forhold til resten av jobben..

Lykke til..

Vil bare legge til at motoren er feilinstallert. Fundamentboltene kommer til å knekke. Jeg regner med at jernet som 'fundamentklossene' er sveiset fast til er en integrert del av det gamle fundamentet som er boltet gjennom spanter/bunnstokker og som vises med tre bolter på utsiden av skroget. I det minste må en del av fundamentopplegget plukkes fra hverandre og gjøres om.

Ikke la dere lure av ordet "gratis" her! Dette vil koste dere mye arbeid og penger før den er klar til bruk, og hvis dere skulle gi opp og ikke får solgt den sitter dere plutselig med en regning på 2-300.000,- for destruering I tillegg. Så med mindre dere har et genuint ønske om å jobbe med gammel båt over mange år og har bade tid og penger til dette vil jeg råde dere til å la være. Dette er ingen partyflåte dere kan bruke noen helger på sommeren og ellers glemme. Den vil kreve stor innsats, året rundt. Selv etter at den er ferdig, Vedlikehold av en trebåt av denne størrelsen er en konstant kamp mot elementene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for mangen gode svar! Tar i mot all kritikk; bedre en å dritte seg ut.

Da lurer eg litt

Hva er det som vil koste flere hundre tusen kroner og fikse ?

Båten ikke sjøklar? det har jo blitt byttet så og si alle spanter på båten+ vi skal bytte ut flere bord under vannlinjen og få tettet den igjen! hvorfor må det til med flere hundre timer og penger i å gjør den klar for sjøden ?

Vi vil ha et prosjekt som første mål er å få motor til å gå og båten tett i skroget. Vi trenger ikke en strøken båt men en båt som kan brukes til forskjelig.

Vi er mekanikere og div og kommer til å gjøre alt arbeid selv på denne båten.

Ja vi har sett på motorfestene(fundamentet er festet bra! men etter det er det dårlig så her må det inn med nye klosser/virbrasjondemper osv...

Prosjekt skøyto, de negative kritikkene her er nok i høy grad basert på at "vi" har sett ganske mange tilsvarende prosjekter som bare ender opp som en diger forurensningskilde som sank ved kai om den i det hele tatt kommer til vannet. Båter av denne typen koster mye innsats og økonomi for at det skal bli bra; strengt tatt er det mye mer økonomisk å bare kjøpe seg noe som fungerer. Dere vil erfare at materialer koster langt mer enn dere trodde; en bit eik koster faktisk en god del. Og man må ha ganske mange slike biter for å pusse opp en slik skøyte. I tillegg kommer verktøy, lakk, og alle dupedittene man ikke engang visste fantes. Slike prosjekter tar tid; og mang en prosjekteier har opplevd at det koster både hus og hjem og ekteskap. Så kritikken og advarslene er ikke helt grunnløse, og i beste mening.

Men dersom dere klarer å kose dere med båten på land, og er innstilt på masse jobb og utfordringer. Så kjør på. Det er ikke veldig mange bilder av båten du har lagt ut, men de som er ser ikke så halvgale ut. Flere bilder, så kan vi kanskje si noe mer. Ta gjerne med noen som kan skøyter før dere signerer noe. Om dette ER drømmen, kjør på! Det viktigste verktøyet dere kjøper er thermosen og en campingstol.

Tips: sett dere ned og drøft hva dere egentlig ser for dere. Er det kvelder på fjorden med en pils i hånda, vurder en annen båt. Er det masse spennende og lærerikt arbeid, og følelsen av å skape noe unikt - ja; da er det på tide å sette seg ned å lage et budsjett hvor regelen er at alt blir minst tre ganger så dyrt som dere kunne ha noen tanke om at det kom til å bli. Les masse på forumet her, det er en fantastisk kilde til kunnskap og inspirasjon når man leser de "riktige" trådene.

Begyn med denne: https://baatplassen.no/i/topic/63666-prosjekt-oppbyggingen-av-seilsk%C3%B8yta-svaap/

Lykke til.

Redigert av EiSvIn (see edit history)

Var oppi samme dilemmaet for mange år siden: Dykkerklubben måtte ha en større båt. Vi kikket og kikket og fant båter som kunne passe.

Men så hadde vi en bekjent som er født og oppvokst med trebåter og skøyter. Han er/var og takst/besiktigelsesmann for mange forsikringsselskap både ved inngåelse av forsikring og etter skade.

Når jeg sendte han linker til annonsene fikk jeg alltid en masse negativ tilbakemelding fra han. Ting vi ikke hadde tenkt på engang, men han kunne se det.

Mange av medlemmene var ikke enig med hva han skrev, men i ettertid skal vi være utrolig glad for at vi hadde vedkommende i nærmiljøet.

Så mitt råd er, som andre og har nevnt:

Finn ut hva dere er ute etter og ta med en fagmann før dere vurderer å anskaffe noe som helst.

Det er mange flere som har "gått skoene" av seg på slike prosjekter enn de som ble ferdige og er i regelmessig bruk.

Det dukker fra tid om annen opp såkalte strukturbåter på finn. Dette er båter som er tatt rett ut av fiske så de er normalt i bra stand siden de nylig har vært på havet.

Selges rimelig til godkjente lag og organisasjoner,

Tidligere var dette store trebåter, men de siste årene har det og dukket opp mindre i både plast og stål.

F.eks er Sjuve Gjenvinning i Kristiansand en av de som kjøper slike nordpå og demonterer alt av fiske/dekksutstyr for så å selge båtene.

​Men de må og inspiseres av fagfolk før handel. Normalt er det båter som kan tas i bruk etter noen uker med vasking og rydding.

Prismessig går selger ofte ut veldig høyt for så tilslutt selge unna bare for å bli kvitt de.

Bare en tanke som slo meg.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Takk for mangen gode svar! Tar i mot all kritikk; bedre en å dritte seg ut.

Da lurer eg litt

Hva er det som vil koste flere hundre tusen kroner og fikse ?

Båten ikke sjøklar? det har jo blitt byttet så og si alle spanter på båten+ vi skal bytte ut flere bord under vannlinjen og få tettet den igjen! 

Det kritiske punktet er kjølen, bunnstokken og innfestingen av spantene mot bunnstokk og kjøl. Jeg synes akterstevnen er noe jeg ville sjekket nøye og da spesielt i overgangen mellom kjølen. Jeg ville og sett på skjevheter i kjølen. På bildet ser det ut som om linjen ikke er helt rett, men at den svinger litt opp på midten? På bildet av motoren ser det ut som om spantene ikke er skiftet. Det pleier å være vanlig at rekkestøttene råtner og at dette forplanter seg nedover slik at spantene skjøtes over vannlinjen.   

Å skifte bord under vannlinjen er kanskje det mest kompliserte man kan gjøre som trebåtamatør. Trebåtbygging er håndverk på høyt nivå med store krav til verktøy og gjennomføring. Det meste av virket kan ikke handles på Maxbo og meterprisen på kvistfri virke relativ heftig. 

Det er ikke ment som kritikk, men heller et forsiktig råd om å tenke på om prosessen eller målet er viktigst. Mye gode råd her og enormt mye kompetanse så kjør på hvis dere har lyst, tid og økonomi.  

Oppdatert informasjon: Båten fikk for ca 20år siden full behandling av en båtbyger. Da ble så og si hele båten byttet ut alle spanter, all hud over vann linje og mye mere. Hvordan tror dere dette kan være den dag i dag med 20år på land ?

Vi kan synse til vi blir blå i trynet, men uten en drøss med gode bilder blir det bare synsing - og ingenting annet.

Hvor ligger forresten båten? Ser at du holder til i Os, og Hardanger Fartøyvernsenter er "bare et steinkast" unna i Norheimsund. Bedre kompetanse på Vestlandet finner du neppe. Mitt beste råd er at du ringer med Morten Hesthammer på tlf 47 48 82 95

Link: http://www.fartoyvern.no/om-oss/kontakt-og-tilsette

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Det var godt å høre, når tråden ble startet hadde jeg først tenkt å skrive at det første dere burde sjekke var om det var tillat å tenne sankthansbål der båten lå,

men fant vel fort ut at det var lite hyggelig mot en entusiastisk gjeng som har en båt drømm.

Det er nok fornuftig å finne en båt som ligger på vannet og fungerer, husk at det alikevel er maaaaange fallguver (økonomiske) i en gammel trebåt, men duverden så godt for sjela når man kan tøffe avgårdre på en god sommerdag med egen skute.

Lykke til!, og søk gjerne gode råd ved neste "objekt" her i forumet finnes mye bra ekspertise.

En del punkter å tenke på ved kjøp av store gamle trebåter:

1. Dårlige nater i dekket med påfølgende inntrenging av fersvann i underliggende spantetopper, bjelker og bjelkeveier noe som kan gi omfattende råteangrep.
  2. Dårlige nater i undervannskroget med lekkasjer og punkter der pælemarken kan finne vei inn i hudplankene og kjøl.
  3. Elektrolyseskader (Lut-råte) i treverket rundt gjennomgående metalldeler som sjøinntak, fundamentsbolter og propellhylse.
  4. Dårlige spiker i hud, tærte kjølbolter og tærte fundamentsbolter.
  5. Tilstanden til fremdriftsmotor med gir og propellanlegg.
  6. Tilstanden til brennstofftanker, røropplegg, elektrisk opplegg.

Dersom det er behov for reparasjoner så er dette arbeid som krever en helt annen kunnskap om, og interesse for trearbeid en det som trengs for å sette opp en lettvegg i kjelleren hjemme.

Angående drifts- og vedlikeholdskostnader så bør man også tenke på at det normalt er kommersielt utstyr som er brukt ved utrustning av båten med grove dimensjoner  der det kan være vanskelig og ikke minst dyrt å skaffe deler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...