VannTro
Dette er vel egentlig et "ikke-tema" når det gjelder den Norske kysten, bortsett fra noen få steder innerst i noen få fjorder.
Vi som ferdes på sjøen bruker nok stort sett hodet og slipper "ballasten" på steder hvor dette ikke betyr så mye.
De fleste av oss har sikkert også sett hva Svaner slipper ut når de finner det for godt og et par svaner forurenser vel like mye som en person til sammen. Jeg vil påstå at avfallstoffene er en del av kretsløpet så frem man ikke får for store mengder på en plass og der er jo vannutskiftningen til god hjelp langs mesteparten av kysten. Hele dyrelivet er jo en del av dette kretsløpet og vi mennesker også. Utfordringen er bare at vi mennesker har en tendens til å klumpe oss sammen på små områder.
Jeg tenker man først bør se på avrenningen fra landbruket i denne saken før man retter fokus mot "musa som pissa i havet" !
I tillegg må jo le når jeg ser at forbudet gjelder i Nasjonalparkene, disse ligger jo på steder hvor vannutskiftingen er meget stor. Se på Kragerø-området, forbudt på utsiden av Jomfruland, tillat på innsiden......