Jump to content

Edit History

Nord West 420

Nord West 420

1 hour ago, dennrick said:

Egentlig ikke siden vi pleier å dra ut på tur, men det er etter reglene begrenset med muligheter for å tømme i Vestfoldskjærgården. Jeg var faktisk ikke klar over tømmestasjonen i Tønsberg. Om tømming i Tenvik - er det tømmestasjon der også? Det hadde isåfall vært genialt for oss - det er bare 5 min fra båtplassen. En tømmestasjon i Vrengensundet hadde vært enda bedre. Mange båtplasser der, Kiwi butikk og drivstoffstasjon - i tillegg til at det er en innaskjærsled - gjør at det er svært mye trafikk der.

Vet ikke hva båt du har men selv drar jeg i hvert fall i ny og ne innom Fuglehuk, Bolærne eller småøyer rundt der når jeg er i området og da er det fort gjort å dra utpå åpent hav. På andre siden kan man time når strømmen går ut dersom man har hast med å få tømt en skvett og da slippe å gå så langt.  Ja det er tømmestasjon i Tenvik for bobil og båt. Har aldri brukt tømmestasjon så jeg kjenner ikke til hvor praktisk det er i Tenvik. Tømmestasjonen/septiktanken på gjestebrygga i Tønsberg var veldig praktisk, foruten at båtgjester lot seg irritere over at man ikke kunne benytte brygga til fortøyning til minst en båt når man så at den uansett ikke ble brukt.  (vaktene fra det lokale idrettslaget fikk gjennomgå av stadig fullere folk som tok seg til rette med dårlige unnskyldninger for å ligge der en "halvtime" osv.)   Den har vært der i mange år og neppe gjort noen merkbar forskjell da den er forsvinnende liten og ble neppe tømt ofte nok til at det utgjorde 0,00000001% av forurensingen i Tønsberg Havnedistrikt.   Symbolpolitikk for kontorfolk som ikke ser den store sammenhengen slik jeg ser det.  

@VannTro Det er riktig som du sier hva gjelder gammel moro i Drammensfjorden. På ABB tomten er det også veldig mye grums i grunnen etter tungindustrien som har vært der har jeg hørt. Samme med Lierstranda. Men uansett har det skjedd fantastisk mye med elven og fjorden de siste 25-30 årene.

Drammenselva har et enormt nedslagsfelt mht. hvor vannføringen kommer ifra. (og drar med seg enorme mengder graps)  I snitt strømmer 300.000 liter i sekundet med delvis forurenset vann, kubæsj, hestebæsj, fuglebæsj osv. ut i fjorden i tillegg til tidevannsstrøm. Bare fra elva blir det så mange liter vann i uka at jeg ikke orker å skrive alle nullene. Noen få tusen liter organisk materiale i uka fra båters septik min 300 meter fra land skulle være det som gjør at barna ikke kan bade?  Ikke vet jeg hva bakterier dere har som skulle klare å karre seg inn på stranda i levende live i farlig konsentrasjon med en slik utblanding. Samtidig bør man forby mating av fugler og dyr i Drammen dersom dagens regelverk med 300m ifra land og ellers sunn fornuft ikke er godt nok. Forby Mac Donalds i sentrumsnære strøk osv. Eller er due, hende, ande, svane og måkebæsj ikke så ille? 

Appropos badeland som @Nord West 420 nevner, så fortalte en legevenn denne skrekkhistorien: Det var en pasient med øreinfeksjon som hadde vært på et innebad. Bakterieprøve ble tatt og sendt til analyse, med påfølgende telefon til legen: "Du er sikker på at du tok prøven i riktig kroppsåpning"? 

Ja, heldigvis vannes bakterier ut raskt i saltvann og 300m ifra land overlever de ikke fra en fritidsbåts septik i sol og saltvann, (eddik gjør nytten mot salmonella dersom saltkonsentrasjon er lav) frem til badestrender.   Skulle noen motbevise dette ved at det finnes for mange unntak, så får man justere reglene til 400m eller 500m fremfor å tvinges til tømmestasjon på generell basis. 

Nord West 420

Nord West 420

1 hour ago, dennrick said:

Egentlig ikke siden vi pleier å dra ut på tur, men det er etter reglene begrenset med muligheter for å tømme i Vestfoldskjærgården. Jeg var faktisk ikke klar over tømmestasjonen i Tønsberg. Om tømming i Tenvik - er det tømmestasjon der også? Det hadde isåfall vært genialt for oss - det er bare 5 min fra båtplassen. En tømmestasjon i Vrengensundet hadde vært enda bedre. Mange båtplasser der, Kiwi butikk og drivstoffstasjon - i tillegg til at det er en innaskjærsled - gjør at det er svært mye trafikk der.

Vet ikke hva båt du har men selv drar jeg i hvert fall i ny og ne innom Fuglehuk, Bolærne eller småøyer rundt der når jeg er i området og da er det fort gjort å dra utpå åpent hav. På andre siden kan man time når strømmen går ut dersom man har hast med å få tømt en skvett og da slippe å gå så langt.  Ja det er tømmestasjon i Tenvik for bobil og båt. Har aldri brukt tømmestasjon så jeg kjenner ikke til hvor praktisk det er i Tenvik. Tømmestasjonen/septiktanken på gjestebrygga i Tønsberg var veldig praktisk, foruten at båtgjester lot seg irritere over at man ikke kunne benytte brygga til fortøyning til minst en båt når man så at den uansett ikke ble brukt.  (vaktene fra det lokale idrettslaget fikk gjennomgå av stadig fullere folk som tok seg til rette med dårlige unnskyldninger for å ligge der en "halvtime" osv.)   Den har vært der i mange år og neppe gjort noen merkbar forskjell da den er forsvinnende liten og ble neppe tømt ofte nok til at det utgjorde 0,00000001% av forurensingen i Tønsberg Havnedistrikt. 

@VannTro Det er riktig som du sier hva gjelder gammel moro i Drammensfjorden. På ABB tomten er det også veldig mye grums i grunnen etter tungindustrien som har vært der har jeg hørt. Samme med Lierstranda. Men uansett har det skjedd fantastisk mye med elven og fjorden de siste 25-30 årene.

Drammenselva har et enormt nedslagsfelt mht. hvor vannføringen kommer ifra. (og drar med seg enorme mengder graps)  I snitt strømmer 300.000 liter i sekundet med delvis forurenset vann, kubæsj, hestebæsj, fuglebæsj osv. ut i fjorden i tillegg til tidevannsstrøm. Bare fra elva blir det så mange liter vann i uka at jeg ikke orker å skrive alle nullene. Noen få tusen liter organisk materiale i uka fra båters septik min 300 meter fra land skulle være det som gjør at barna ikke kan bade?  Ikke vet jeg hva bakterier dere har som skulle klare å karre seg inn på stranda i levende live i farlig konsentrasjon med en slik utblanding. Samtidig bør man forby mating av fugler og dyr i Drammen dersom dagens regelverk med 300m ifra land og ellers sunn fornuft ikke er godt nok. Forby Mac Donalds i sentrumsnære strøk osv. Eller er due, hende, ande, svane og måkebæsj ikke så ille? 

Appropos badeland som @Nord West 420 nevner, så fortalte en legevenn denne skrekkhistorien: Det var en pasient med øreinfeksjon som hadde vært på et innebad. Bakterieprøve ble tatt og sendt til analyse, med påfølgende telefon til legen: "Du er sikker på at du tok prøven i riktig kroppsåpning"? 

Ja, heldigvis vannes bakterier ut raskt i saltvann og 300m ifra land overlever de ikke fra en fritidsbåts septik i sol og saltvann, (eddik gjør nytten mot salmonella dersom saltkonsentrasjon er lav) frem til badestrender.   Skulle noen motbevise dette ved at det finnes for mange unntak, så får man justere reglene til 400m eller 500m fremfor å tvinges til tømmestasjon på generell basis. 

Nord West 420

Nord West 420

2 minutes ago, dennrick said:

Vet ikke hva båt du har men selv drar jeg i hvert fall i ny og ne innom Fuglehuk, Bolærne eller småøyer rundt der når jeg er i området og da er det fort gjort å dra utpå åpent hav. På andre siden kan man time når strømmen går ut dersom man har hast med å få tømt en skvett og da slippe å gå så langt.  Ja det er tømmestasjon i Tenvik for bobil og båt. Har aldri brukt tømmestasjon så jeg kjenner ikke til hvor praktisk det er i Tenvik. Tømmestasjonen/septiktanken på gjestebrygga i Tønsberg var veldig praktisk, foruten at båtgjester lot seg irritere over at man ikke kunne benytte brygga til fortøyning til minst en båt når man så at den uansett ikke ble brukt.  (vaktene fra det lokale idrettslaget fikk gjennomgå av stadig fullere folk som tok seg til rette med dårlige unnskyldninger for å ligge der en "halvtime" osv.) 

• Create New...