Nord West 420
1 hour ago, Pinkvin said:
Om du er på Bolærne så er du midt i nasjonalpark og må midt ut i Oslofjorden for å tømme lovlig. Går antagelig kjapt i din båt. Men tur-retur for en seilbåt eller snekke snakker vi om rundt timen. Da er det egentlig enklere å se etter andre løsninger syns jeg.
En time? Bruk sunn fornuft. Ligger du i gjestehavna på Bolærne så skal man ha spesiell seilbåt for ikke å kunne komme på 140 meters dyp og en halv nautisk mil fra land på den forblåste østsiden innen et kvarter. Skulle forholdene tilsi det (ekstreme for plassen) så kan det ikke være så vanskelig å bruke 5 min ekstra å gå ytterligere en halv nautisk ut fremfor å styre med å dra på tømmestasjon som er full av andres dritt dersom du er bekymret for bakterier?
QuoteEr ikke overbevist. I fjorder med mye ferskvann, høy temperatur, mye næring i vannet fra før, strøm/vind i riktig retning så tror jeg veldig på at tarmbakterier og annen faenskap kan finne veien til land. Men i varm sjø så hender det også at båter legger oss på rek og bader fra båten, ikke langt unna "sommerkonvoien" hvor det er lov å tømme. Begynner å grøsse litt med tanke på at vi hadde saltvannskran som vi skylte oppvasken med i forrige båt... :-/
Om noe så kunne en latt regelen gjelde x meter fra land, andre båter og mennesker ;-)
Hvor fisefin skal man være? Har du drukket vann fra bekk eller fjellvann? Har du badet i jacuzzi? Spist mat i syden? Østen? Har du hørt om klorin og eddik i septiken? Fortell meg hvilke bakterier du frykter skal overleve en septik i fritidsbåt med eddik øst for bolerne og hvilken skade disse bakteriene skal kunne gjøre i nasjonalparken? Er det salmonella du frykter? E-coli? Håper du i så tilfelle at du aldri sover på hotell eller spiser og ferier i utlandet dersom du frykter bakteriene fra septiker som skylles ut etter norske regler og sunn fornuft.