Nord West 420
21 minutes ago, Pinkvin said:
Jeg er med på den, men noe som vekter andre veien er at langt større andel av husholdningene i agderfylkene har båt, og de bruker også båten(e) langt mer enn vestlendinger. Men det er unntak i begge retninger. Feks så er det flere husholdninger, da i prosent, i Sogn og Fjordane som har båt enn i Agderfylkene, mens husholdninger i Rogaland ligger på nær havlparten ifht Sogn og Fjordane og forsåvidt Agderfylkene.
Og som nevnt så finner jeg ikke faktiske tall for vestland, vs Sørland. Finner kun prosenttall på fylkesnivå. Kan jo sette seg ned og regne prosent andre veien basert på folketallet, men det gidder jeg ikke. Så min gjetning blir forsåvidt like god som din. Men det er bare å sette seg ned med kalkulatoren så får vi fasit ;-)
Men uansett hvordan en vekter det så vil øst- og Sørlandet ha flere husholdninger med båt og kystlinjen de brukes på er langt kortere enn resten av landet. Legg kystlengde inn i regnestykket så blir forskjellen enda større.
Så kan du ta med at inntekt til båtfolk på sørlandet er langt lavere enn båtfolk på vestlandet og at fritidsbåter på sørlandet oftere. er småbåter. I tillegg har vestlandet en større belastning med supplybåter, cruisetrafikk, fiskebåter osv. men ja noen septiker fra eller til på vestlandet eller sørlandet er nok i all hovedsak god gjødsel i åpent farvann der og.