Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

15 hours ago, Pinkvin said:

 

Moralen? Vet ikke om det er en særlig fruktbar vinkling. Du må nesten spørre politikerne som legger til rette for og gjennomfører. Regner med at de vil peke på sine velgere. Kan jo hende at enkelt velgere syns det er umoralsk at de må betale tilknytningsavgift i dyre dommer for å få dritten sin kobla til rensestasjon mens de privilegerte med båt som stryker forbi i solskinnet kan sitte på flybridgen, eller sole seg i cockpit mens de trykker på knappen for kværna og slipper skiten sin gratis i havet? Men selv det har vel ikke med moral å gjøre, heller rettferdighet. 

 

Kan tenkes at noen av lokalpolitikerne langs Oslofjorden har en plan om å høste billige miljøpolitiske poeng, men det har de forsåvidt gjort i store deler med å åpne for nasjonalparker med forbud og kommunale forbud.. 

 

I praksis vil det bety en forenkling av lov- og regelverk for de som ferdes med fritidsbåt på øst- og Sørlandet. Det er vel umulig å plassere langs en moralsk linje... kanskje god moral å forenkle lov- og regelverk for folk.. men når ble jus moral da, skal jo ikke være det. 

--

Og alt det andre du nevner jobbes jo med det også, det ene diskvalifiserer ikke det andre. Tvert i mot så kan en vel legge mer trykk på andre kilder når en har "tettet ett hull" i utslippene.

 

Har klippet vekk en del, men av relevans kan vel nevnes at om noe så er jo jus nettopp (etikk og) moral - samfunnets felles slike der det er funnet nødvendig å stadfeste det skriftlig i stedet for sedvaner og ikke-formell skikk og bruk. Så det er en fasett av det. Og det å lage påbud kontra andre og mer fornuftige grep i riktig rekkefølge, nemlig infrastruktur først, så holdningskampanje og til slutt evt. regler - alle sammen gitt at nytte overstiger kostnad (there`s no free lunch).

 

Det ble også nevnt at det var positivt med flere arbeidsplasser. Dog er ikke dette akkurat noe som bedrer handelsbalansen eller oljekorrigert budsjett - så gir ikke det all verdens kreditt for  å innføre nevnte regler.

 

Et tankeeksperiment; ta samme argumentasjonsrekke og skift toalett ut med bunnstoff. Siste er ikke en del av den naturlige næringskjeden, det er til dels giftig og kan ta svært lang tid hvis overhodet å bedre seg. Dernest tar du med alle typer syntetiske vokser etc. for å få et blank skrog - mikroplast....

 

Så kan du vurdere om det bare er å være føre-var, uansett grad å nytte. Og det er jo tross alt bare å bade litt med en skrubb/svamp, evt. løfte båten for å ta det litt grundigere. Småkost og ubetydlig tid når en tross alt er lystbåtreder...

 

Eller kan det hende at man skal tenke kost nytte, rekkefølge av ting ift. viktighet (handelsnæring og skipstrafikk etc.) med mere først?

 

 

PS: jeg er enig i at gode holdninger er viktige, og at man ikke skal forsøple. Men det er noe med måten ting gjøres på tross alt også....

Ventus

Ventus

15 hours ago, Pinkvin said:

 

Moralen? Vet ikke om det er en særlig fruktbar vinkling. Du må nesten spørre politikerne som legger til rette for og gjennomfører. Regner med at de vil peke på sine velgere. Kan jo hende at enkelt velgere syns det er umoralsk at de må betale tilknytningsavgift i dyre dommer for å få dritten sin kobla til rensestasjon mens de privilegerte med båt som stryker forbi i solskinnet kan sitte på flybridgen, eller sole seg i cockpit mens de trykker på knappen for kværna og slipper skiten sin gratis i havet? Men selv det har vel ikke med moral å gjøre, heller rettferdighet. 

 

Kan tenkes at noen av lokalpolitikerne langs Oslofjorden har en plan om å høste billige miljøpolitiske poeng, men det har de forsåvidt gjort i store deler med å åpne for nasjonalparker med forbud og kommunale forbud.. 

 

I praksis vil det bety en forenkling av lov- og regelverk for de som ferdes med fritidsbåt på øst- og Sørlandet. Det er vel umulig å plassere langs en moralsk linje... kanskje god moral å forenkle lov- og regelverk for folk.. men når ble jus moral da, skal jo ikke være det. 

--

Og alt det andre du nevner jobbes jo med det også, det ene diskvalifiserer ikke det andre. Tvert i mot så kan en vel legge mer trykk på andre kilder når en har "tettet ett hull" i utslippene.

 

Har klippet vekk en del, men av relevans kan vel nevnes at om noe så er jo jus nettopp (etikk og) moral - samfunnets felles slike der det er funnet nødvendig å stadfeste det skriftlig i stedet for sedvaner og ikke formell skikk og bruk. Så det er en fasett av det. Og det å lage påbud kontra andre og mer fornuftige grep i riktig rekkefølge, nemlig infrastruktur først, så holdningskampanje og til slutt evt. regler - alle sammen gitt at nytte overstiger kostnad (there`s no free lunch).

 

Det ble også nevnt at det var positivt med flere arbeidsplasser. Dog er ikke dette akkurat noe som bedrer handelsbalansen eller oljekorrigert budsjett - så gir ikke det all verdens kreditt for  å innføre nevnte regler.

 

Et tankeeksperiment; ta samme argumentasjonsrekke og skift toalett ut med bunnstoff. Siste er ikke en del av den naturlige næringskjeden, det er til dels giftig og kan ta svært lang tid hvis overhodet å bedre seg. Dernest tar du med alle typer syntetiske vokser etc. for å få et blank skrog - mikroplast....

 

Så kan du vurdere om det bare er å være føre-var, uansett grad å nytte. Og det er jo tross alt bare å bade litt med en skrubb/svamp, evt. løfte båten for å ta det litt grundigere. Småkost og ubetydlig tid når en tross alt er lystbåtreder...

 

Eller kan det hende at man skal tenke kost nytte, rekkefølge av ting ift. viktighet (handelsnæring og skipstrafikk etc.) med mere først?

 

 

PS: jeg er enig i at gode holdninger er viktige, og at man ikke skal forsøple. Men det er noe med måten ting gjøres på tross alt også....



×
×
  • Create New...