Nord West 420
1 hour ago, Pinkvin said:
Jeg jobber ikke i renovasjonen så det må du spørre de om. Kan vel også hende at de komposterer bioavfall og selger det på sekker til kona i huset så hun kan ha det i potteplanene i stua, eller på tomatene i drivhuset. Ikke vet jeg, spør de som gjør jobben.
--
Du da, hvor gjør du av dritten din, ikke i badevannet til folk vel?
Jo jeg tømmer i badevannet i den grad det er samme vann som bades i som jeg seiler i. Jeg går normalt på vannklosett i havn. I uthavn går jeg enten på nærmeste utedo (også der med risiko for salmonellabakterier) eller i båten. De fleste båtfolk ligger sjelden flere dager på samme sted så på vei til neste havn tar man en tur ut på åpent hav og tømmer det som ligger i septiken på et passende sted underveis. På store festivaler er det faktisk forholdsvis normalt (enten du liker det eller ei) å lure ut litt urinblandet saltvann nattestid. Da blir det en mikroskopisk sannsynlighet for at nattbadere merker dette i likhet med når man går på spa eller badeland, svømmebasseng, jacuzzi, bad i fjellvann osv. Skulle tro ingen tisset eller badet i havet, eller i drikkevannet ditt for den saks skyld. I havet er heldigvis renseprosessen god når man slipper ut i åpen sjø. Litt på siden da jeg skjønner at det finnes en grense og at menneskeavføring ikke er det samme men hval i norske fjorder lemper ut septik tilsvarende tusenvis av båter pr. dag. Sunt for faunaen hevdes det av forskere til tross for at konsentrasjonen kan bli svært høy så rydder alger osv raskt opp og bidrar til mer fisk i havet osv. Mange glemmer å tømme septik før de går i havn og lurer ut i havn. At dette kan være problem (spesielt dersom det ikke brukes antibakterielle midler) ser vi alle, men mer generelt tømmeforbud enn dagens hjelper ikke for slike tilfeller.