Jump to content

Hjelp til valg av bryter og annet, bygging av nytt elektrisk panel


lutt

Recommended Posts

Hei,

 

I seilbåten min er det originalt montert et elektrisk panel mellom øverste trinn i luka og selve luka. Panelet er bygd opp av vanntette rocker-switches (ligner veldig på carling switch, men ser ut til å være av en helt annen fabrikant). Dette har utrolig nok fungert vel og bra, stort sett, men enkelte ganger når man sitter i trappa for å sjekke noe ifbm navigasjon eller matlaging kommer man borti feil knapper - typisk den autopilot eller andre viktige ting (lanterner).

 

Nå har jeg også behov for flere brytere for å ha bedre kontroll over strømforbruket, blant annet for å ha mulighet til å koble ut AIS eller autopilot for å spare strøm. Samtidig er det en del ting som er koblet på samme kurs (VHF, AIS, 12V plugger f.eks.) som jeg ønsker å ha egne brytere på. Og dermed er det heller ikke plass til flere rocker-switches.

 

For ordens skyld, så ser panelet slik ut i dag:

https://www.dropbox.com/sc/85yg0xk5crvgoh1/AAA5OPfP38VF3y0yFD2Cio-La

 

Av andre vinterprosjekter så kommer jeg til å installere en Efoy fuelcell samt en Wallas varmer, som helt klart ikke har plass på dagens panel.

 

Så til planen:

 

Jeg ønsker å bygge panelet opp av brytere ala dette: http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/133e/0900766b8133e4b2.pdf

Med slike brytere kan jeg montere 3 i høyden og dermed også spare masse plass på panelet. Har tilfeldigvis en slik bryter, og funksjonabelt er den perfekt, men jeg er litt usikker på hvor mye strøm jeg kan kjøre gjennom den utifra arket over?

 

Innser også at bryteren er ON-ON, og ikke ON-OFF som jeg antageligvis ønsker, men slik jeg har forstått det kan jeg likevel koble det slik at den fungerer som en ON-OFF bryter. Rett meg gjerne om jeg tar feil her.

 

For alt bortsett fra 12V pluggene kan jeg aldri se for meg at bruken på hver kurs vil gå over 2A basert på erfaringene med anlegget så langt. Hovedbryteren kontrollerer også et relè og vil derfor heller ikke få all bruk gjennom seg.

 

Panelet kommer jeg til å bygge ved å kutte opp en blank 3.1mm tykk karbonfiber-plate, dette er rimelig straight forward og har allerede bestilt en plate fremfor å støpe det selv. Men her kommer det en ny utfordring med tanke på labeling av knappene. Hva tror baatplassen er den beste metoden for dette? Har søkt litt rundt på nettet uten å klare komme opp med en god nok løsning.

Link to post

Nå har jeg også behov for flere brytere for å ha bedre kontroll over strømforbruket, blant annet for å ha mulighet til å koble ut AIS eller autopilot for å spare strøm.

 

Off topic, men bare vil minne om at det i utgangspunktet ikke skal kobles ut noe utstyr som kan hjelpe deg å navigere sikkert. Regel 5.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Off topic, men bare vil minne om at det i utgangspunktet ikke skal kobles ut noe utstyr som kan hjelpe deg å navigere sikkert. Regel 5.

 

Takk. Det gjelder nok generelt å få bedre kontroll på strømbruk av ting man ikke har behov for til enhver tid. Om jeg seiler i ti knop vinds dagtid i klart vær innaskjærs så er jeg absolutt villig til å spare strøm ved å skru av lanterner og AIS, som jeg uansett ikke trenger for å navigere sikkert i det tilfellet :).

Link to post

Jag ser inte vitsen med brytare i en panel till utrustning som har egna brytare eller till eluttag. Huvudbrytare och alla kablar säkrade i hela sin längd och efter sin grovlek och en säkringsbox lätt åtkomlig, som t.ex denna https://www.bluesea.com/products/5026/ST_Blade_Fuse_Block_-_12_Circuits_with_Negative_Bus_and_Cover

Hälsningar Ove

 

Jeg er i utgangspunktet enig. I mitt tilfelle er det vel egentlig bare *displayet* til autopiloten (altså ikke selve autopiloten) og VHFen som har egne knapper til å skrus av. Alt annet er på panelet...

Link to post

5A er 5A.. Uansett! Det er ikke nødvendigvis effekten (W/watt) som er begrensende på brytere, reléer, etc.. Det er strømmen (A/Ampére) som genererer varme og er potensielt sett kan skape varmgang og brannfarlige situasjoner.

 

MVH

Elektrikeren.

forsåvidt, ja. Men med spenninger over 48 volt likestrøm, blir brytere "nedklasset" fordi likestrømmen har store evner til å laga lysbue når bryteren blir slått av. Dermed so blir ikkje bryteren godkjent for større gnist enn den klarer å slukka. Men 12 volt likestrøm og 230 vekselstrøm har samme begrensning, kor mykje strøm bryterens kontaktsett toler.

 

Magne (ogso elektriker)

Link to post

forsåvidt, ja. Men med spenninger over 48 volt likestrøm, blir brytere "nedklasset" fordi likestrømmen har store evner til å laga lysbue når bryteren blir slått av. Dermed so blir ikkje bryteren godkjent for større gnist enn den klarer å slukka. Men 12 volt likestrøm og 230 vekselstrøm har samme begrensning, kor mykje strøm bryterens kontaktsett toler.

 

Magne (ogso elektriker)

 

Dette var vel i prinsipp det som gjorde at jeg var skeptisk til at bryteren(e) kunne passe (lysbue-problemet), mangler bare kompetanse til å formulere meg. Takk for ekstra bekreftelse på at det vil fungerere. :)

Redigert av lutt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...