lutt Startet 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2017 Hei, I seilbåten min er det originalt montert et elektrisk panel mellom øverste trinn i luka og selve luka. Panelet er bygd opp av vanntette rocker-switches (ligner veldig på carling switch, men ser ut til å være av en helt annen fabrikant). Dette har utrolig nok fungert vel og bra, stort sett, men enkelte ganger når man sitter i trappa for å sjekke noe ifbm navigasjon eller matlaging kommer man borti feil knapper - typisk den autopilot eller andre viktige ting (lanterner). Nå har jeg også behov for flere brytere for å ha bedre kontroll over strømforbruket, blant annet for å ha mulighet til å koble ut AIS eller autopilot for å spare strøm. Samtidig er det en del ting som er koblet på samme kurs (VHF, AIS, 12V plugger f.eks.) som jeg ønsker å ha egne brytere på. Og dermed er det heller ikke plass til flere rocker-switches. For ordens skyld, så ser panelet slik ut i dag: https://www.dropbox.com/sc/85yg0xk5crvgoh1/AAA5OPfP38VF3y0yFD2Cio-La Av andre vinterprosjekter så kommer jeg til å installere en Efoy fuelcell samt en Wallas varmer, som helt klart ikke har plass på dagens panel. Så til planen: Jeg ønsker å bygge panelet opp av brytere ala dette: http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/133e/0900766b8133e4b2.pdf Med slike brytere kan jeg montere 3 i høyden og dermed også spare masse plass på panelet. Har tilfeldigvis en slik bryter, og funksjonabelt er den perfekt, men jeg er litt usikker på hvor mye strøm jeg kan kjøre gjennom den utifra arket over? Innser også at bryteren er ON-ON, og ikke ON-OFF som jeg antageligvis ønsker, men slik jeg har forstått det kan jeg likevel koble det slik at den fungerer som en ON-OFF bryter. Rett meg gjerne om jeg tar feil her. For alt bortsett fra 12V pluggene kan jeg aldri se for meg at bruken på hver kurs vil gå over 2A basert på erfaringene med anlegget så langt. Hovedbryteren kontrollerer også et relè og vil derfor heller ikke få all bruk gjennom seg. Panelet kommer jeg til å bygge ved å kutte opp en blank 3.1mm tykk karbonfiber-plate, dette er rimelig straight forward og har allerede bestilt en plate fremfor å støpe det selv. Men her kommer det en ny utfordring med tanke på labeling av knappene. Hva tror baatplassen er den beste metoden for dette? Har søkt litt rundt på nettet uten å klare komme opp med en god nok løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Slike brytere finne du hos Elfa Sitér dette innlegget Link to post
lutt Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Slike brytere finne du hos Elfa Takk, har søkt litt der, men finner bare brytere med "momentary" funksjon. Er det jeg som ikke klarer å søke, kanskje? Har du link til en konkret bryter som passer bruken min? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 https://www.elfadistrelec.no/search?q=trykkbryter+vandalsikker&filter_Koblingstype=L%C3%A5sende+funksjon&page=1&pageSize=10 Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Jag ser inte vitsen med brytare i en panel till utrustning som har egna brytare eller till eluttag. Huvudbrytare och alla kablar säkrade i hela sin längd och efter sin grovlek och en säkringsbox lätt åtkomlig, som t.ex denna https://www.bluesea.com/products/5026/ST_Blade_Fuse_Block_-_12_Circuits_with_Negative_Bus_and_Cover Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Nå har jeg også behov for flere brytere for å ha bedre kontroll over strømforbruket, blant annet for å ha mulighet til å koble ut AIS eller autopilot for å spare strøm. Off topic, men bare vil minne om at det i utgangspunktet ikke skal kobles ut noe utstyr som kan hjelpe deg å navigere sikkert. Regel 5. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Faxen Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Angående strøm, så står det max 5 amp. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
lutt Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Angående strøm, så står det max 5 amp. Ser også det står max 5 amp, men blir forvirret da dette gjelder 230 VAC, og ikke 12 DC som systemet i båten er på. Dette må da ha noe å si, og er vel ikke direkte overførbart? Sitér dette innlegget Link to post
lutt Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Off topic, men bare vil minne om at det i utgangspunktet ikke skal kobles ut noe utstyr som kan hjelpe deg å navigere sikkert. Regel 5. Takk. Det gjelder nok generelt å få bedre kontroll på strømbruk av ting man ikke har behov for til enhver tid. Om jeg seiler i ti knop vinds dagtid i klart vær innaskjærs så er jeg absolutt villig til å spare strøm ved å skru av lanterner og AIS, som jeg uansett ikke trenger for å navigere sikkert i det tilfellet :). Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 5A er 5A.. Uansett! Det er ikke nødvendigvis effekten (W/watt) som er begrensende på brytere, reléer, etc.. Det er strømmen (A/Ampére) som genererer varme og er potensielt sett kan skape varmgang og brannfarlige situasjoner.MVHElektrikeren. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
lutt Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Jag ser inte vitsen med brytare i en panel till utrustning som har egna brytare eller till eluttag. Huvudbrytare och alla kablar säkrade i hela sin längd och efter sin grovlek och en säkringsbox lätt åtkomlig, som t.ex denna https://www.bluesea.com/products/5026/ST_Blade_Fuse_Block_-_12_Circuits_with_Negative_Bus_and_Cover Hälsningar Ove Jeg er i utgangspunktet enig. I mitt tilfelle er det vel egentlig bare *displayet* til autopiloten (altså ikke selve autopiloten) og VHFen som har egne knapper til å skrus av. Alt annet er på panelet... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 5A er 5A.. Uansett! Det er ikke nødvendigvis effekten (W/watt) som er begrensende på brytere, reléer, etc.. Det er strømmen (A/Ampére) som genererer varme og er potensielt sett kan skape varmgang og brannfarlige situasjoner. MVH Elektrikeren. forsåvidt, ja. Men med spenninger over 48 volt likestrøm, blir brytere "nedklasset" fordi likestrømmen har store evner til å laga lysbue når bryteren blir slått av. Dermed so blir ikkje bryteren godkjent for større gnist enn den klarer å slukka. Men 12 volt likestrøm og 230 vekselstrøm har samme begrensning, kor mykje strøm bryterens kontaktsett toler. Magne (ogso elektriker) Sitér dette innlegget Link to post
lutt Svart 7.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 (redigert) forsåvidt, ja. Men med spenninger over 48 volt likestrøm, blir brytere "nedklasset" fordi likestrømmen har store evner til å laga lysbue når bryteren blir slått av. Dermed so blir ikkje bryteren godkjent for større gnist enn den klarer å slukka. Men 12 volt likestrøm og 230 vekselstrøm har samme begrensning, kor mykje strøm bryterens kontaktsett toler. Magne (ogso elektriker) Dette var vel i prinsipp det som gjorde at jeg var skeptisk til at bryteren(e) kunne passe (lysbue-problemet), mangler bare kompetanse til å formulere meg. Takk for ekstra bekreftelse på at det vil fungerere. :) Redigert 7.Januar.2017 av lutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.