Jump to content

Dab+ , - løsninger og erfaringer

Bonita I

Recommended Posts

Når FM-nettet nå etterhvert stenger må vel de fleste av oss finne en løsning så vi fortsatt kan få med oss nyheter og "reiseradioen" om sommeren.  Mange av oss har antagelig en grei løsning med radio/cd fra før - og da blir spørsmålet hvilke rimelige løsninger som fungerer og ikke minst valg av antenne.  Dab+ adapterer leveres gjerne med en glassantenne for montering loddrettpå vindu, men dette er kanskje ikke den optimale løsning i båt ?

Jeg har en "Ufo" antenne med splitter for radio og TV i dag (Riks-TV):  Vil denne kunne brukes til Dab+ ??  Vil da et adapter være den rimeligste løsningen, og vil dekningen bli god nok?  (Vestlandet primært)  Noen som har erfaringer fra Dab+ i båt allerede ? 

BONITA I

Bruker Triax sin antenne også til dab radioen, fungerer perfekt.

Radio var i utgangspunktet koblet opp mot en slik vindus antenne( samme som i bil) da var det dårlig med dekning, så anbefaler egen antenne eller sambruk med TV.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg har oppgardert til DAB radio i de to siste båtene. I Nimbusen satt jeg inn en egen DAB antenne i Reginaen satt jeg inn en antennesplitter slik at FM antenna fra gamle stereoen brukes som DAB antenne. Funker helt suverent.

Glass antenne anbefales ikke i båt.

Koster ca 3000kr for en bra stereo inkl antennesplitter. Da fikk jeg med bluetooth og usb også.

Demontering av gammel stereo og monteringen av my tok en time fordi det er en kosejobb. 1/2 time om jeg hadde skynda meg :smiley:

Denne ble montert i begge båtene

https://bilradiospes.no/produkter/kdc-x7000dab

Om noen trenger en flott Blaupunkt FM/AM CD spiller fra 2005 så er min til salgs

Redigert av Bitteliten (see edit history)

....... i Reginaen satt jeg inn en antennesplitter slik at FM antenna fra gamle stereoen brukes som DAB antenne. Funker helt suverent.......

Vil det si at du monterte Dab+ -adabter  i tillegg til en antennesplitter ? (eller hadde anlegget allerede mottak for dab+  ? )    

Så når jeg har antennesplitter allerede, er det et Dab+ adapter jeg trenger??   Hvilket adapter er i så fall  å anbefale - behovet er kun mottak av radio - og prisene spriker jo fra noen hundrelapper til mange tusen ....  

BONITA I

Jeg satt inn Kenwood stereon jeg linket til. Den har DAB+. I stedet for egen DAB antenne brukte jeg antennesplitter og antenna var da fm pisken som ble brukt på den gamle radioen

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/splittere-forsterkere/472601

Jeg vurderte aldri dab adapter på den gamle stereoen fordi jeg ville ha stereo med bluetooth for streaming av musik

Dab adapter forutsetter aux eller line inngang så vidt jeg kan se. Det kan jo være greit å sjekke at stereoen har det før man kjøper dab adapter. Også vil jeg tillegge at klarheten i lyden på ny stereo er ekstremt mye bedre enn på de eldre

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dab adapter forutsetter aux eller line inngang så vidt jeg kan se. Det kan jo være greit å sjekke at stereoen har det før man kjøper dab adapter. Også vil jeg tillegge at klarheten i lyden på ny stereo er ekstremt mye bedre enn på de eldre

Alle radioer kan oppgraderes til DAB+ hvis man ønsker.

I de tilfellene radioen ikke har aux,usb.bt kan man ta ned DAB+ til adapteren og sende den videre over FM til radioen.

Da stiller man inn samme frekvens på adapteren og radio.

Når det gjelder båt er det nok i de fleste tilfeller like greit å bytte ut hele radioen da DAB+ adaptrene ofte er like dyre eller dyrere enn en grei ny 1 DIN radio.

På min lokale Mekonomen butikk kostet en Pionner DAB+ kr 1395 hvis man kan klare seg uten BT og CD.

For noen hundre lapper til fikk man Pionner med BT og CD.

Så jeg kommer til å bytte radio i veteranbilen og båten.

I bilen kommer jeg til å gå for en skjult DAB+ løsning da jeg ikke orker å ha løse ledninger,ekstra skjerm og 12v plugg i sigarettenner.

Samt at jeg vil betjene radio kanalene i fra rattet.

Den skjulte DAB+ løsningen til bilen min var utsolgt men har satt den i bestilling.

16 januar begyner Mekonomen med en kampanje på Pionner og Kennwood radioer så da kommer jeg til å handle to stykker.

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg har benyttet antennsplitter FM/DAB i båten i noen år nå - fungerer greit de fleste steder.

Mulig det hadde vært bedre med en dedikert antenne.

I en av bilene har jeg kjøpt en Biltema-radio med DAB, CD, USB og hansfree til ca 1300kr. Denne har en antenne med sugekopper som jeg synes var en smart og enkel løsning - monterte den på 1/2time da pluggene passet fra den gamle.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...