Jump to content

Finnes det gode bøker om båthold/kjøring/navi for nybegynnere?

Bent M

Recommended Posts

Hei

Vi går nok inn i ett år hvor vi skal ha familiebåt. Ikke spesielt båtvant når det kommer til vedlikehold/båthold/navigasjon etc. Kjørt litt båt men ikke veldig mye i så stor som tropic som vi tenker på (27")

Finnes det noen gode bøker eller lignende som kan funke som en start?

Kurs/prøve etc skal nok tas.

Redigert av Bent M (see edit history)

Enig med forrige taler, veien til båtførerprøven er en god bok som dekker det absolutt grunnleggende man må kunne. Ellers så er det trening, trening, og atter trening som gjelder, særlig siden du nevner størrelse på båten, bli godt kjent med båten i fine forhold, hvordan den oppfører seg til/fra kai, er man bevisst og trener litt på dette er man mye bedre skikket den dagen man må håndtere båten i ruskevær.

Heldigvis for deg er det viktigste at man er interessert i å lære, så da er du jo godt på vei! Lykke til og ha en flott båtsesong!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Takk for svar. Da er bok bestilt.

Litt skremmende å tenke at en skal dra familien ut på vannet uten mye erfaring, men kommet vel langt med sunn fornuft.

Som jeg sa tidligere er "mye gjort" ved at man er klar over begrensningene sine og er interessert i å lære. Legg til sunn fornuft og du kommer veldig langt. Når du får bladd litt i boken vil du også få et større overblikk over hva du kan og hva du trenger å lese litt mer på, og skulle du lure på noe er ingen spørsmål dumme her :)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Litt skremmende å tenke at en skal dra familien ut på vannet uten mye erfaring, men kommet vel langt med sunn fornuft.

Det går nok bra skal du se. Det er jo bare å begynne rolig. Vi har alle startet en gang.

Lykke til, håper dere får et fint båtliv. Får man seg noen gode turer så blir man fort hekta.

Jeg har hatt båt siden jeg var 12 men siden jeg er født i 1980 og ikke i 1979 så måtte jeg ta den "obligatoriske båtprøven". Kan med hånden på hjerte garantere at du lærer mer av den boka til noen hundringser enn på kurset til noen tusenlapper. Vi satt i 2 dager med undervisning men var aldri i en båt :clap:  :clap: 

Men, men for en som aldri har vert på havet så er det kanskje noe som er interessant

Eg gjorde dette i fjor med eneste erfaring fra båtkjøring var. Mob båt på jobb. Kona er vant med båt, men lite ansvar.

Det nyttigste for min del ble å være med andre på tur. Se hvordan de gjorde ting og vissheten om hjelp fra folk du kjenner om du trenger det.

Etterpå var vissheten om hjelp fra ukjente en god ting. Hvis man ikke legger skjul på at man er ny så får man ofte den hjelpen man trenger.

Ikke være bajas.

Så går alt så veldig fint. Prøve å feile i fint vær er tryggere enn i dårlig vær...

Tusen takk for svar. Boka er bestilt. Kan garantere at spørsmålene kommer. Kan vel nesten døpe om denne tråden til "båt for dummies" med det samme ;-) blir vel kanskje leid instruktør for praktisk båtkjøring ett par timer.

Vi har sett etter båt i ett års tid. Regner med at vi klarer å få tak i det, og leie en båtplass, i løpet av våren. Kan ikke annet å si enn at jeg gleder meg. Vært med andre på tur, og det livet er noe for seg selv....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...