Erlekall Startet 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2017 Hei.Jeg har nylig kjøpt båt (tiltenkt som bolig) og skal montere et toalett og septiktank. Det er tilrettelagt for selve doen, men tidligere eier fjernet den for noen år siden. Nå har jeg lest gjennom en rekke med tråder og har dannet meg et bilde av hvordan dette skal gjøres: https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57263/1483828218.jpg. Jeg lever på studentbudsjett og ønsker derfor å holde kostnader nede. 1. Doen kommer til å havne omtrent i samme høyde som vannlinja. Jeg tenker en do med manuell pumpe. Er det da nødvendig med vannlås (slik den som er inntegnet mellom do og tank) mellom innløp og toalett? Når pumpa er stengt, vil det vel ikke være et problem at vannet fosser ukontrollert inn i doen? 2. Videre tenker jeg å montere en vannlås mellom do og tank slik at det ikke renner septik inn i doen. Er dette nødvendig? Da må jeg vel ha en luftekanal i toppen, som på figuren? 3. Til slutt tømmes septik ved at man åpner slangen som fører til utløpet. Og da er det nødvendig med en pumpe til tross for høyden over vannet. Er det mye arbeid om man ha en manuell istedenfor elektrisk pumpe? Er 20 cm nok for å unngå at septik eller vann beveger seg "feil" vei? 4. Om jeg i tillegg kobler på en (heter det Y-kobling) mellom do og tank og en mellom tank og pumpe, kan man tisse rett ut i sjøen. Har jeg forstått rett? Er dette noe som ofte byr på problemer? 5. Videre ser jeg at septiktanker kommer i flere former og materialer. Hvor mye septik produserer egentlig en person når man bor i båten? På dagtid er jeg borte. Er 60L stort nok? Videre har jeg vært i kontakt med plastinvent. De kan levere en 60L tank inkl. ekstra stusser til omtrent 4000 kr. Er dette mye? Finnes det billigere alternativer? 6. Og selve toalettet tenker jeg å kjøpe fra biltema. Får man mye mer for pengene om man går opp i pris? Og vil det fungere med en manuell pumpe? Jeg har prøvd å beskrive hvordan jeg har forståttt at et septiksystem skal monteres. Men aner muligheten for at jeg forstår feil. Er det noen deler i skissen som er unødvendig? Jeg har svært lite erfaring med båtliv, men lever i den tro om at alt kan læres :) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 1. Pass på at øvre del av doskåla er høyere enn vannlinjen. 2. Slike dasser har en "jokerventil" som hindrer septik eller vann til å slå tilbake i skåla. Denne svikter før eller siden når du bor i båten, så det med vannlinjen er viktig. Men det betyr også at du ikke trenger en svanehals før septiktanken. Så lenge tanken er høyere enn vannlinjen, trenger du heller ingen elektrisk pumpe for å tømme tanken. Jeg har bodd noen år i en Sweden Yachts 340 og der er dassen koblet som forsøkt forklart under. Tenk deg en slange fra undersiden av en septikktank som går rett til sjøen. Så tenker du deg en T-kobling hvor dassen kommer inn fra siden i denne første slangen. Over og under T'en er det en kuleventil. Det gjør at når nedre kuleventil er stengt, så vil innhold fra dassen bli pumpet opp i tanken. Om du lar nedre ventil være åpen og så åpner den over T'en, så vil det være fritt fall for innholdet i tanken og tanken tømmes. Om du har fast avføring og papir i tanken (da er nedre ventil stengt), kan du fortsatt la piss gå rett ut ved å stenge øvre ventil (nå er begge ventiler stengt) og så åpne nedre ventil. Da vil det du har i dassen bli pumpet rett ut, mens innholdet i tanken holder seg på plass. Jeg har ingen program på denne PC'n for å illustrere så jeg håper du forstår forklaringen. 60 liters tank er mer enn nok. Jeg tror den i seilbåten er på ca 30 Liter. Skal du bo i båten ville jeg seriøst vurdert en Jabsco-dass med "Twist & Lock". Det siste minsker faren for tilbakeslag med septik i skåla, men ved daglig bruk må du nok regne med å skifte pakninger og jokerventil (Les: tilbakeslagsventil) ca en gang i året. Jeg byttet alltid før sesongen startet slik at jeg var sikker på at dassen var i orden når fenderinnen var ombord i sommersesongen. Som du allerede har skrevet så er det snakk om pumpedass. Ikke la deg overtale om noen insisterer på at du skal ha elektrisk. Jeg hadde aller først en elektrisk i en snekke og var veldig fornøyd. Der hadde jeg 80L tank. Så kjøpte jeg seilbåten med pumpedass og 30L tank. Jeg tømte septikken på seilbåten skjeldnere enn i snekka. Det går vannvittig mye mindre vann med når du har pumpedass. Jeg hadde nesten glemt det før jeg nå har kjøpt en Trawler hvor det er elektrisk dass igjen. Her er det 200L tank så den holder en stund, men på langt nær så lenge som det ville gjort med en pumpedass. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Studentbudsjett... følg med på finn.no til en høvelig separett dukker opp til riktig pris. Disse brukes ganske mye på hytter så det dukker stadig opp noen. Er ganske dyre som nye, men rimelig som brukt. Så kan du legge urin rett ut vha slange og en pumpe. Selv har jeg montert opp en pentry/fotpumpe og pumper ut med foten mens man sitter og pisser. Rør til lufting og en solcelleventilator, pluss koble opp avsugsvifta til 12V og en bryter. ---------- Litt jobb, men tror uansett du kommer vesentlig rimeligere fra det enn med septikkløsning. Du får et mye enklere og problemfritt anlegg og slipper å ligge i septikkø eller føle det som en forbryter om du ender med å tømme tanken ulovlig ;-) Vi tømmer bøtta etter ca en uke med familie på 4 ombord. Bommelom (inntørket) og dopapir utgjør da ca 1/3 søppelsekk når jeg presser lufta ut av sekken. Vekta ligger på 3-4 kg. Bare å hive i nærmeste søppel. Og du og gjester kan stappe hva de vil i doen uten redsel for at den går tett osv. Som bobåt sparer du mye plass når du slipper å ha septikktank osv. Tar litt mer plass på do, men får mye lagringsplass i gjengjeld. Sitér dette innlegget Link to post
Trooper Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Har nå i to sesonger brukt båtdo av typen Natures head ,og er kjempefornøyd ,hvis du søker her på forumet #132 Tropper finner du bilder og diskusjon og link til forhandler ,kan anbefales Sitér dette innlegget https://www.flickr.com/photos/photobymarianne/ Link to post
Ove T Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Hej Här finns lite ritningar på hur man kan installera toa tank, en bit ner på sidan http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Artiklar Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Erlekall Svart 8.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Tusen takk for alle svar. Ting gir mye mer mening etter din forklaring RSL. Har likevel funnet en separett 9010 til 2000 kr så tenker å gi den et forsøk. Ser ut til at andre også har hatt gode erfaringer med det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 (redigert) Ligger installasjonsvideoer fra produsent på youtube. Er i utgangspunktet enkelt, men alt i båt pleier jo å bli noen hakk mer komplisert. Om du velger å kjøre urin rett ut så må du via en pumpe og svanehals. Kan jo legges rett til en tank og renne "ned" av seg selv for å så pumpes ut av tanken, men det er vel egentlig bare å komplisere ting... For luftinga og som bobåt ville jeg hatt 12V vifta gående så mye som mulig og også solcelle for sommersesongen/dagtid. ------- Er lurt å bruke mye dasspapir, det gjør at skiten tørker opp fortere. Selv bruker vi dobble søppelsekker, spenner en bagasjestrikk/stropp av riktig lengde rundt bøtta som holder sekkene på plass. Ved mye dopapirbruk så må jeg av og til "stappe etter" av og til. Ting pakker seg ikke noe særlig når det er tørt. Pleier å bruke tom dopapirkjerne til å stappe ned. På ferie hiver vi også kaffefilter i do for å tynge ned. Når det er fullt er det bare å løfte opp toppen, løsne bagasjestroppen, knyte sekkene, løfte ut. I med nye sekker. Ferdig. -------- Og ja. Dette har ingenting med mareritt som en tenker på med skit og piss blanda a la utedass og porta potti løsninger. Hele greia ender opp som mer eller mindre inntørka, mye papir, lite synlig og lukter i praksis ikke noe iom at det hele lufter ut over dekk. Å skille skit og piss utgjør den store forskjellen. Lokket som dekker hullet til en setter seg ned på ringen gjør at en aldri ser ned på "godsakene". Redigert 8.Januar.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erlekall Svart 8.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Dette høres jo såre enkelt ut. Men kan det bli et problem med lukt fra vifta? Ser for meg at det kan være en smule sjenerende for nabobåtene... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Dette høres jo såre enkelt ut. Men kan det bli et problem med lukt fra vifta? Ser for meg at det kan være en smule sjenerende for nabobåtene... Toalettet luftes ut aktivt så drittlukta en normalt får på dassen etter noen har levert varene kommer ut luftinga ja, men gir seg fort. Som om noen slipper en real promp kanskje. Og den skal være real om nabobåtene blir plaget. Så lenge en skiller urin og skit så blir det ikke noe særlig til lukt. Lukter litt jordaktig av luftinga.. men aldri noe en vil tenke på som skitlukt. Og aldri så mye at det ville sjenere nabobåter :-) --------- Har luftinga litt foran spryhood og i praksis har jeg kjent litt av denne jordaktige lukta noen få ganger når lufta trekker riktige veien. Men det er blandinga av skit og piss som lager drittlukta folk forbinder med dass/septik. Den lukta får du ikke. Men lukt av at noen har driti på dass, den får du, en liten stund, og da mest ut luftinga i stedet for på do/nedi båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.