Bo på bobåt Startet 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2017 Jeg og min samboer flyttet ombord på vår 44 fots bobåt for snart fire år siden. Båten er isolert for helårsbruk. Med vannbåren varme osv osv. Vi hadde lenge fått med ideen om en liten vedovn ombord. Som backup på kalde vinterdager. Og selvfølgelig kos. Problemet var og få tak på en passe liten og funksjonell ovn.Først installerte vi en liten dickinson vedovn. Triste greier. Ved fyring ble denne rødglødende.. Og ikke minst iskald fem minutter etter ved var brent.. Denne ovnen ble ikke lenge hos oss. Vi fikk på sensommeren kjøpt en liten snerten sak som på bilde. Glød'ren nr 1. Ovnen er i stål og steinsatt.24 cm bred og 24 cm dyb. 47 cm høy med 10 cm føtter.Dør med glasvindu . Vi har virkelig hygget oss i vinter med denne utrolig lille. Men fullverdige vedovnen Om noen her vurderer og sette inn vedovn ombord vil vi absolut anbefale denne. Fant annonsen på finn under båtovn Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Er det helt tilfeldig at annonsen på Finn ble langt ut rett før dette innlegget, og at både annonsen og denne posten inneholder bilde av den samme ovnen i den samme båten? Hvis dette innlegget er en skjult annonse fra vedkommende som lager/selger ovnene så bør det gå klart fram av teksten, så man ser at opprinnelig poster er part i saken. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 https://baatplassen.no/i/user/31739-bo-p%C3%A5-bob%C3%A5t/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Popeye70 Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 https://baatplassen.no/i/user/31739-bo-p%C3%A5-bob%C3%A5t/ Joda, profilen er ikke ny, men annonsen på Finn og posten her kom nesten samtidig, og det er samme ovn i samme båt i både annonse og posten her. Poster her bor i 44-fots båt, og selger kan vise ovnen i 44-fots båt. Det er mulig jeg er litt vel mistenksom, men det lukter skjult annonse... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Tilde Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Dette lukter svidd vedovn ja... Er det i det hele tatt lov å sette inn vedovn i fritidsbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 (redigert) Joda, profilen er ikke ny LES teksten i profilen. Det er han som lager ovnen som jeg forstår det.. Dette lukter svidd vedovn ja... Er det i det hele tatt lov å sette inn vedovn i fritidsbåt? Det vil jeg tro, det finnes jo flere slike på markedet. http://dickinsonmarine.com/product/newport-solid-fuel-heater/ Redigert 8.Januar.2017 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Kallethekid Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Det er vel liten tvil om ar dette er reklame. Det fremgår jo i bo på båt tråden at Ts lager og selger disse ovnene. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Dårlig forsøk på skjult reklame. !! Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Popeye70 Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 (redigert) Det er sikkert bare meg, men jeg synes det er problematisk at han legger ut en post som opptrer som en skjult annonse for eget produkt, og samtidig kritiserer et konkurrerende produkt. Han skriver også "Vi fikk på sensommeren kjøpt en liten snerten sak som på bilde. Glød'ren nr 1." samt "Om noen her vurderer og sette inn vedovn ombord vil vi absolut anbefale denne. Fant annonsen på finn under båtovn" som får det til å høres ut som om han er en fornøyd kunde, ikke produsenten. Det er heller ikke bra. Redigert 8.Januar.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Euklid Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Sikkert også tilfeldig at trådstarter ifølge et annet innlegg her inne har samme etternavn som selger i annonsen. Stusselige greier. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Syns ovnene ser bra ut, prisen er edruelig og trådstater/produsent har nå fått mye fin gratisreklame på Norges største web-baserte forum. Litt dumt at det må snikreklamers men syns faktisk det er flott at en norsk fyr står og snekrer disse ovnene i Norge til svært konkurransedyktige priser (ser ut som det ikke er import dette.. eller?) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Hva får man inni en så liten ovn da? skal man fyre med ispinner fra sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Syns ovnene ser bra ut, prisen er edruelig og trådstater/produsent har nå fått mye fin gratisreklame på Norges største web-baserte forum. Litt dumt at det må snikreklamers men syns faktisk det er flott at en norsk fyr står og snekrer disse ovnene i Norge til svært konkurransedyktige priser (ser ut som det ikke er import dette.. eller?) Jeg er enig i at ovn-initiativet er bra. Norge trenger flere ildsjeler og Petter Smart'er. Det jeg misliker er måten det blir forsøkt reklamert på - ved å fremstå som en fornøyd kunde, og ved å rakke ned på en konkurrent. Vil man bli tatt seriøst gjør man ikke sånt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2017 Hva får man inni en så liten ovn da? skal man fyre med ispinner fra sommeren Må vel lage egen ved tenker jeg. Evt sjekke om det går greit å brenne sånne pellets for pelletsovner, hvis det selges fortsatt...? Eller kjøpe briketter og dele de opp. Plukke litt ved når en ligger i uthavn, kongler osv. Ville vel sett på det mer som et suplement til en dieselovn enn eneste varmekilde ombord. Og det er da deilig og lunt med en liten vedovn vil jeg tenke :-) Er ikke fremmed for å montere en slik selv egentlig. Med en sånn liten varmedrevet vifte på toppen så tror jeg det vil spre både varme og trivsel ombord i skuta. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Fiffig sak denne ovnen. Og det er mange måter å snikreklamere for produktet på. Denne måten ble litt for enkel synes nå jeg, uten at min interese for produktet dalte nevneverdig. Det siste man må finne på er å snakke nedsettende om sine konkurenter om man ønsker seg inn på et marked. Det holder med å fortelle hvorfor denne typen er bedre og faktisk ganske rimelig, og i tillegg norsk! Lykke til, til grunderen. Dette produktet skal jeg se nærmere på. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Eureka Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Ikke alltid så lett å skjønne at forumet er gjennomsiktig som fy for de som er her mye. Nå angrer nok TS på tråden.... Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Dårlig forsøk på skjult reklame. !!Jeg ville heller kalle det godt forsøk på skjult reklame. Han har jo allerede fått stor oppmerksomhet for produktet han selger. Rentbrennende, tja. Effektiv, tja. Fint at det produseres eller selges miniatyrovner på det norske marked, kunne vært fint med en Sintef test på denne. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Framtia Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Her har trådstarter utvilsomt løyet oss opp i trynet i håp om å få økt salg. Er sjeldent en god taktikk det... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
000 Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Å? Tja vil nå sei det er den mest vanlige taktikken eg og slik det foregår absolutt over alt. I 1990 kom det ut en komedie om akkurat det temaet. Crazy people med Dudley Moore i hovedrollen. Galskapen i filmens tema var da å fortelle sannheten i reklamen. En halsbrekkende ide sjølvsagt som ikkje noen synes var lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Jeg ville heller kalle det godt forsøk på skjult reklame. Han har jo allerede fått stor oppmerksomhet for produktet han selger. Rentbrennende, tja. Effektiv, tja. Fint at det produseres eller selges miniatyrovner på det norske marked, kunne vært fint med en Sintef test på denne. Spiller det noen særlig rolle om ovnen er rentbrennende eller i øverste sjikt ifht effektivitet? Ser liksom ikke helt poenget... så lenge den varmer godt nok i en ikke alt for stor båt. ---- Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 (redigert) Sitat fra Pinkvin: "Spiller det noen særlig rolle om ovnen er rentbrennende eller i øverste sjikt ifht effektivitet? Ser liksom ikke helt poenget... så lenge den varmer godt nok i en ikke alt for stor båt." Pinkvin, nå er øvre sjikt effektivt din betegnelse, jeg har ikke skrevet noe slikt. Det jeg skrev spørsmålstegn, eller tja ved, var om den var effektiv og om den var rentbrennende. Klart det har noe å si, når mannen hevder det og det ikke er henvist til noen form for dokumentasjon. Normalt pleier ovner produsert og ikke minst solgt i Norge ha en dokumentasjon fra Sintef. En knøttliten ovn, med brennkammer på størrelse av en knekkebrødpakke, bør kunne stemme med beskrivelsen effektiv, ellers blir det magre greier. I iveren etter å kritisere innlegget mitt, la du kanskje ikke merke til at jeg ønsket slike produsenter velkommen? Redigert 9.Januar.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 I iveren etter å kritisere innlegget mitt, la du kanskje ikke merke til at jeg ønsket slike produsenter velkommen? Jojo, for all del, vi er skjønt enig om at det er bra slik produksjon finnes. Men ja, jeg skjønner (fortsatt) ikke helt poenget ifht effektivitet eller hvor rent den brenner. En så liten vedovn i en båt blir mer et supplement for å hygge seg tenker jeg. Og er båten liten nok så klarer den vel å varme opp godt også. Ingen iver etter å kritisere innlegget, bare en refleksjon.. en så liten produsent med et minimalt salg vil neppe være tjent med noen målinger osv uansett. Tipper ovnen varmer "godt nok" og brenner "godt nok" for markedet den er rettet mot. Men nei, man skal jo ikke lyve.. kan jo hende han syns den brenner både effektivt og rent.. Tipper han som lager og selger disse er mer håndtverker enn markedsfører og ingenør, mye som tyder på det ;-) --------- Maser vi mer om dokumentasjon så har han sikkert ikke lov å hverken lage eller selge disse ovnene :-# Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Vel vedovn og vedovn. Som det står i finn-annonsen - Ovnen er tegnet og konstruert for fyring med pressete trebriketter. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Rentbrennende er et poeng, dels forde den da forurenser mindre men minst like viktig: For hver kg ved du fyrer med får du mer varme av en rentbrennende ovn. Vedlageret er jo normalt rimelig begrenset i båt så jo mer effekt du får av en kubbe jo bedre er det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Shore Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Ja, da er vi antagelig enige stort sett, Pinkvin. Jeg hadde ingen annen baktanke enn det jeg mener er sunn skeptisk tankegang overfor et produkt som ingen har hørt om før, og som tross alt er sneket litt inn bakveien, rent markedsføringsmessig. Det jeg kan si til produktets fordel, ut av det som kan sees på bildene, er at det kan se ut som en eventuell rentbrennende effekt kan oppnås da det ser ut til å være 2 forskjellige trekkmuligheter, som antagelig er nødvendig for å få til slik effekt. Jeg ønsker som sagt et slikt produkt velkommen da jeg i en tid har vært på leting etter tilsvarende. Nærmeste jeg har kommet er ovner produsert/markedsført i statene eller England, men har kviet meg for handel foreløpig. https://www.tinywoodstove.com/product-category/stoves/ https://www.savvysurf.co.uk/stoves/wood-and-multi-fuel-stoves/pipsqueak-mini-wood-burning-bell-tent-stove.html http://www.marinestove.com/sardineinfo.htm Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.