sun fun Startet 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2017 Hei jeg ser det er noen propeller til salgs som er cupet hva betyr det ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 At de er skjært rett i bakkant av bladene. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ivar Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Popeye70 Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Og en propell som er "cupped" skal da gi bedre/mer skyv, er det tanken? Litt mer bakovervinkling av vannstrømmen...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ida Marie III Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 En propell som er cuppet er som ilustrasjonen viser lengre oppe her. Det blir en tyngre propell, mer skyv, en den var i utgangspunketet.. Har to slike på min båt, pga av at de originale ble litt for lett.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 mer info: http://www.mercuryracing.com/prop-school-part-4-blade-cup/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 At de er skjært rett i bakkant av bladene. Ikke fakta. Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 9.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Takker så mye for svar, Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 (redigert) En cuppet propell vil ofte tilsvare ca 1" mere effektiv stigning enn samme propell uten cupping. Slik har Mercury gjort det på bl.a. Bravo 3-propellene tidligere. Man kunne kjøpe f.eks. 22" uten eller med cupping (propell med cupping har en L etter produktnummeret). Redigert 9.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Så da får man 20, 20L, 22, 22L, 24, 24L...... Men fungerer det likt på tunge båter i 20kn og lette raske båter i 50kn? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 mitt inntrykk er at det har mer for seg i 50 knop enn i 20 .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Takk Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 (redigert) De fleste stålpropeller jeg har vært borti til outboard iallefall (og noen få alu) har moderat cupping som standard. Det gir nok bedre grep i vannet. Nye Bravo 3-propeller finnes nå i 19, 20, 21, 22, 22.5, 23, 24, 25, 26, 27, 28, og 30 stigning. Så det gamle L-systemet for cuppet utgave har de gått bort fra. At de har fått plass til 22.5" innimellom 22 og 23 er jo ganske fantastisk. Må ha vært spesielt etterspurt da. I tillegg har de en egen Bravo 3 Diesel propellserie, i 21, 23, 25 og 27 stigning. Ingen mellomting der altså. Redigert 9.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 En sånn knekk på bladet bidrar også til å hindre "spill-over". Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Og så har man enkelt cuppning og dobbeltcuppning. Enkel cup går på at den ytterste delen av bladet har denne vippen, dvs at den ytterste tuppen av bladet har en utforming som ligner på en skje, Dvs at det er cupp også rundt bladtuppen. Dobbeltcuppning har vippen heøle heien fra propellbladets rot og ut til og med tuppen av propellerbladet. Formålet er å gå en mer samlet kon av en vannstråle som skal overføre kreftene. Dette gir mulighet for å løfte baugen, det gir bedre grep i vannet og det øker effektiv/faktisk pitch/stigning på propellen. Denne noe mer konsentrerte kon gir mulighet for baugløft, og motoren kan trimmes ytterligere uten av vannstrålen bryter vannoverflaten og dermed mer baugløft. Men det er avhengig av en viss hastighet på propellbladet (og denne er avhengig av diameter og rotasjonshastighet) for å gi effekten. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Monterte nylig en stålpropell av typen Turbo Hot Shot på min Tohatsu 25 (32) til rib`en som er en Brig 330 Dette gjorde jeg i all hovedsak da original alu propell spant alt for mye i sving (normal/midterste tilt). Bestilte, etter tips fra leverandør, en propell med 1" mer stigning. Toppfart økte fra 30 til 33.......men spant/slapp om mulig enda mer i sving! Leverandør sier at han vil prøve å cuppe propellen, i håp om at den da vil gripe litt bedre. Mener dere at cupping vil forbedre båtens/motorens egenskaper i sving ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Cupping kan gi bedre grep. Også i sving. Men det øker stigningen. Men det er ikke vanskelig å kjøre en Brig 330 så den slipper i sving. Uansett hva slags propell du har. Tverrer du motoren i frisk hastighet vil den dra luft ned til propellen... uansett om du har cupping eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 .. ville jo forventet at en slik turbo propell allerede har litt cup og ville hatt bedre grep i vannet enn std alu. hvor høyt er den montert mtp. kavitasjonsplata i forhold til bunn? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andresh Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 .. ville jo forventet at en slik turbo propell allerede har litt cup og ville hatt bedre grep i vannet enn std alu. hvor høyt er den montert mtp. kavitasjonsplata i forhold til bunn? Med alu propell var kavitasjonsplate 40mm under bunn. Når jeg monterte stålpropell hevet jeg ca 25mm. Har nå altså rundt 10-15mm. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Hot Shot er en elefantøre-propell. Laget for små motorer og har ingen cupping. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 (redigert) ok, trodde den var litt mer lik de litt større modellene Redigert 11.Januar.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.