Jump to content

Hva vil det si at propellen er cupet ?


sun fun

Recommended Posts

En cuppet propell vil ofte tilsvare ca 1" mere effektiv stigning enn samme propell uten cupping.

Slik har Mercury gjort det på bl.a. Bravo 3-propellene tidligere.

Man kunne kjøpe f.eks. 22" uten eller med cupping (propell med cupping har en L etter produktnummeret).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De fleste stålpropeller jeg har vært borti til outboard iallefall (og noen få alu) har moderat cupping som standard.

Det gir nok bedre grep i vannet.

 

Nye Bravo 3-propeller finnes nå i 19, 20, 21, 22, 22.5, 23, 24, 25, 26, 27, 28, og 30 stigning.

Så det gamle L-systemet for cuppet utgave har de gått bort fra.

At de har fått plass til 22.5" innimellom 22 og 23 er jo ganske fantastisk. Må ha vært spesielt etterspurt da.

 

I tillegg har de en egen Bravo 3 Diesel propellserie, i 21, 23, 25 og 27 stigning.

Ingen mellomting der altså.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Og så har man enkelt cuppning og dobbeltcuppning. Enkel cup går på at den ytterste delen av bladet har denne vippen, dvs at den ytterste tuppen av bladet har en utforming som ligner på en skje, Dvs at det er cupp også rundt bladtuppen.

 

Dobbeltcuppning har vippen heøle heien fra propellbladets rot og ut til og med tuppen av propellerbladet.

 

Formålet er å gå en mer samlet kon av en vannstråle som skal overføre kreftene. Dette gir mulighet for å løfte baugen, det gir bedre grep i vannet og det øker effektiv/faktisk pitch/stigning på propellen. Denne noe mer konsentrerte kon gir mulighet for baugløft, og motoren kan trimmes ytterligere uten av vannstrålen bryter vannoverflaten og dermed mer baugløft.

Men det er avhengig av en viss hastighet på propellbladet (og denne er avhengig av diameter og rotasjonshastighet) for å gi effekten.

Link to post

Monterte nylig en stålpropell av typen Turbo Hot Shot på min Tohatsu 25 (32) til rib`en som er en Brig 330

Dette gjorde jeg i all hovedsak da original alu propell spant alt for mye i sving (normal/midterste tilt).

 

Bestilte, etter tips fra leverandør, en propell med 1" mer stigning. Toppfart økte fra 30 til 33.......men spant/slapp om mulig enda mer i sving!  :thumbsdown:

 

Leverandør sier at han vil prøve å cuppe propellen, i håp om at den da vil gripe litt bedre.

 

Mener dere at cupping vil forbedre båtens/motorens egenskaper i sving ?

Link to post

.. ville jo forventet at en slik turbo propell allerede har litt cup og ville hatt bedre grep i vannet enn std alu.   hvor høyt er den montert mtp. kavitasjonsplata i forhold til bunn? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...