Jump to content

Hvem skal betale frakt av båt ved garantifeil?

Olsenmann

Recommended Posts

I utgangspunktet er det vel båteier som må levere båten  til forhandler/verksted, men dette blir sikkert praktisert ulikt hos div. forhandlere. Kommer vel også an på avstander til forhandler,etc.  Var i utgangspunket ute for det samme som deg for to-tre år siden, hos en Askeladden forhandler . Da ble båten hentet i min båthavn, da forhandler hadde ei levering i nabohavnen. Dette var 6-7 mils avstand fra forhandler.

Takker for svar "LM 605", kan fort bli penger av det med kranbil og transport, transport for meg og er 6-7 mil, hehe kanskje det er samme sted der ikke så langt fra os, men denne forhandler virket grei så vi blir nok enig, transport skulle jo være inni garantien for kan for bli styr, men jeg har forsikring , kanskje den dekker  noe

Hvor du bor er sjølvsagt ikkje forhandlers problem. Ingen følgekostnader er relevant for selger. Om noen kjøper noe i Arendal og tar det med til Vardø eller Eydehavn er det jo din sak. Noe annet skulle tatt seg ut. Man skulle tro du spøkte. 

Spøker du?  

Da jeg bestilte min forrige båt krysset jeg samtidig av for et komplett integrert nav-system med 2 plottere, radar, rategyro, autopilot, 2 vhf-enheter, mm, av en ikke helt ukjent leverandør som holder til i Egersund.

Dette viste seg å ikke helt fungere som det skulle og ble en garantisak hvor 2 teknikere kom med fly fra Egersund og holdt på i 2 dager i hjemmehavna til feilen var rettet . Mener du seriøst at båten skulle sendes 50 mil til Egersund ?  Det skulle jo tatt seg ut?

Det er faktisk mange eksempler på at leverandør må dekke fraktkostnader ved en reklamasjon! Man kan også ha rett til en erstatningsvare hvis en reparasjon tar mer enn en uke, men akkurat det vil neppe være en rettighet i den aktuelle saken her grunnet "rimelighet".

Her et konkret eksempel:

http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2007-10/Juridisk-ved-Jan-A.-Roesholm

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hovedregelen mener jeg er at varen skal reklameres der den ble levert. 

Det ville jo bli urimelig hvis du kan dra hvor du ønsker i verden og forlange at forhandler henter båten der du er (som Knurrbart forklarte på sin koselige måte). 

Nå er jo de fleste forhandlere avhengige av fornøyde kunder så hvis noe stopper og helt tydelig er en reklamasjon kan man jo håpe på en viss hjelp.

Hovedregelen mener jeg er at varen skal reklameres der den ble levert. 

Det kan jo forklare saken. Den båten ble levert fra leverandøren til brygga her hjemme :lol:.

Men serviceinnstilte leverandører oppnår lojale kunder. Jeg bestilte selvsagt nytt nav-anlegg av samme merke til min nåværende nye båt, ikke minst på grunn av måten de rydder opp på sist. Og jeg har hørt tilsvarende historier om samme merke fra andre. For meg er det grunn nok til å være lojal mot Egersund noen år til.   "Nei-leverandører"  som har problemer med å se verdien av gode kunder bruker jeg ikke tid eller penger på.

Ingen spøk. Du skal reklamere der du kjøpte varen, altså første ledd. Alt annet er å betrakte som spesialavtale eller velvilje fra leverandør.

Litt rart. For dette sier jo forbrukerkjøpsloven:

Har varen en mangel og du krever avhjelp (reparasjon), skal dette skje "uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren", jf. fkjl. §30

Eg vil tro at om dette er en garanti eller en reklamasjon er veldig avgjørende.

For garanti er noe leverandører velger selv utformingen av. En reklamasjon er lovregulert.

Ts kaller det garanti feil. Hvordan man avgjør det er eg på tynn is. Men du sier man skal reklamere der man kjøpte. Det er hvertfall ikke automatikk i i forhold til forbrukerkjøpsloven.

Redigert av Joltus (see edit history)

Korrekt Joltus, men uansett vil frakt være en 'følgekostnad' som ikke dekkes. Hvis du leser en del leverandørbetingelser, er frakt ikke dekket inn. La oss ta et ekstremt eksempel: Jeg kjøper en PC hos Elkjøp i Vestby. Tar den med til Antarktis. PC'en funker ikke. Returfrakt til Vestby vil bli i størrelsesorden 10 000 kroner, pluss frakt tilbake til avsendersted. Er det rimelig at selger skal stå for denne kostnaden? Og hvor går i så fall grensen for 'rimelighet'? Men hvis jeg leverer PC'en hos Elkjøp i Vestby, sender de PC'en inn for reparasjon eller utskifting uten ekstra kostnad. Men jeg må frakte PC'en fra Son til Vestby for egen regning.

Eg vil tro at om dette er en garanti eller en reklamasjon er veldig avgjørende.

For garanti er noe leverandører velger selv utformingen av. En reklamasjon er lovregulert.

Ja, men garanti kan aldri være mindre gunstig enn hva loven foreskriver så begrepet garanti er bare av interesse hvis denne gir rettigheter utover loven, her Forbrukerkjøpsloven.

Hva angår ansvar/kostnad/plikt til å levere varen til leverandør (ikke produsent for det er forhandler som er ansvarlig overfor kjøper) så kommer det an på en rekke ting så noe entydig svar tviler jeg på at det er mulig å gi, men det igjen (mener jeg) åpner for gode muligheter til å legge noe, eller alt, av dette ansvaret på forhandleren så lenge det ikke er åpenbart urimelig.

Påstand som enkelte fremsetter at det er kjøpers ansvar (punktum finale) mener jeg er misvisende eller sågar direkte feil.

Min erfaring er at forhandler forventer at jeg kommer med varen til dem, når jeg klager på noe som ikke fungerer innenfor garantitiden. Er jeg for beskjeden viss jeg går med på det? Kommer med  båten på henger? Forhandler godkjenner heller ikke alle feil på produktet som reklamasjonsgrunn. I noen tilfeller blir det kjøpers bruk som blir lagt til grunn for problemet som har oppstått... 

Men noen forhandlere er lettere å¨ha med å gjøre enn andre, det skal sies.. Likevel oppleves det som de er leverandør/importørs forlengde arm, og ikke på kjøpers side. Derfor er det godt å ha noen med forbrukerkunnskap i ryggen.

Når det gjelder frakt. Et ordtak sier: "No such thing as a free lunch". Mao, du betaler for leveringsplass. Altså, om en forhandler leverer en båt på din hjemmeplass, så er leveringsplassen akkurat der. Så kan man krangle om hvorvidt du må frakte båten til forhandlers plass/adresse ved reklamasjon. Men det som på meg virker ganske klart, er at båten skal leveres tilbake fra forhandlers plass/adresse og til den plassen den ble originalt levert. Mao kjøpers hjemmeplass, for dette er hva kjøper opprinnelig betalte for. Det er en del finjus og flisespikking innenfor dette feltet, vil jeg anta.

Så kommer naturligvis spørsmålet om hva som er reklamasjon eller ikke. Den gangen jeg var reklamasjonsguru, hadde vi diverse tilfeller, dog innen proff-markedet. Eksempler: En bommen (innerste delen av det som holder skuffa på en gravemaskin) knakk tvers av etter noen måneder. En soleklar reklamasjonsgrunn. Bommen kom inn og vi fant at bruker hadde sveiset på en brakett for ekstralys på hver side av bommen. Reklamasjon avslått grunnet kjerv i forbindelse med oppvarmingen. En annen: En sekssylindret motor kom inn. Korrodert hull gjennom sylinderveggene langsetter sylinderrekken. Feil frostvæske, den som hadde blitt brukt inneholdt ikke korrosjonsinhibitor. Reklamasjon avslått. Og jeg kan trekke en rekke andre tilfeller ut av 'hatten' som vil gå i 'sekken' forbrukerrelaterte feil. Og mye av dette er feil som bruker/eier har vanskelig for akseptere, ut fra at vedkommende ikke har nødvendig kjemisk/teknisk kompetanse. Så i visse tilfeller er det bruksmønster og bruker/eiers innsikt og argumentasjonsrekke som vil kunne være avgjørende for om en reklamasjon vil kunne bli godtatt. Som en 120 kg anleggsmaskineier kom bort til pulten min: "Bli med ut på gårdsplassen, så skal vi få avgjort denne reklamasjonen med en gang". Slik argumentasjon fører sjelden til noe positivt resultat. Vi visste at han hadde for vane å fylle diesel rett fra tohundreliters fat, som han egenhendig lempet opp på maskinen og tømte nedi uten filtrering.

Redigert av Hulda (see edit history)

Min erfaring er at forhandler forventer at jeg kommer med varen til dem, når jeg klager på noe som ikke fungerer innenfor garantitiden. Er jeg for beskjeden viss jeg går med på det?

Erfaring tilsier også at de færreste næringsdrivende er kjent med regelverket og forbrukernes rettigheter! Disse rettighetene betaler man for ved kjøpet (innbakt i prisen) så hvorfor ikke også benytte seg av hva man faktisk har betalt for?

Men Hulda: hvordan kan man da reklamere på noe uten kostnad hvis man må frakte en båt et sted?

Skal man følge forbrukerkjøpsloven bare litt? Frakt er en kostnad og forbrukerkjøpsloven sier at varen skal repareres uten kostnad.

Skjønner ikke hvorfor frakt kommer utenfor? Skal da kunder som bor et annet sted i landet ha dårligere rettigheter enn kunder som bor nært forhandler?

Og eg snakker ikke om jordomseiling. Det blir søkt tilfelle. Det skjønner alle.

Og eg snakker om en helt soleklar reklamasjon som et eksempel.

Du kjøper altså en båt. La oss si det koster 40 000 å frakte den hjem til deg. Det er en graverende feil på den,og du sier at du lett hadde betalt 80 000 for å sende båt til reparasjon og tilbake igjen?

Aldri i verden Hulda.

Edit; hadde vært gøy med en rettskjennelse på en slik sak. For det virker ufattelig at det går an å tolke en så soleklar lovtekst på en annen måte.

Litt Googling førte til denne teksten som gjelder tv:

Frakt ved reklamasjon

Vi har en kunde med en defekt flatskjerm på 32 tommer. Vi har flere hytteområder i vårt salgsområde, og denne skjermen er på en hytte utenfor allfarvei. Feilen er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Kunden ønsker at vi henter skjermen gratis på hytta, eller skal ha betalt for å frakte den til vårt utsalgssted. Kan kunden kreve dette?

SVAR: I paragraf 30 i forbrukerkjøpsloven står det: ”Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren”.

Dette betyr at kunden i utgangspunktet har rett.

Men det står også i paragraf 29: ”Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.”

Normalt oppfattes utsalgsstedet som det stedet der handelen foregikk, og som regel vil forbruker selv bringe produktet dit. Men på større produkter kan dette ofte være annerledes. Svaret er at kunden ikke skal ha noen kostnader forbundet med transport, og dette må du da som selger være ansvarlig for. Men som det også står i lovteksten, denne avhjelp skal ikke volde selger urimelige kostnader. Dette betyr at dersom kunden leier helikopter, for så å sende regningen til selger, vil nok dette være en vesentlig kostnad, og således urimelig. Forbrukeren har i et slik tilfelle en medvirkningsplikt til å bringe produktet til nærmeste farbare vei eller til salgsstedet.

Så... Her er det altså svart på kvitt hva en høyesteretts dom sier. Normalt er det utsalgssted, derfor kjører man gjerne til elkjøp med mobilen fordi å kreve frakt når det er enkelt å levere er urimelig kostnad å påføre.

Det står at frakt ikke skal føre til kostnad for kunden, men er man idiot så kan man måtte få båten til nærmeste normale fraktsted.

Og det er nok derfor det i mange tilfeller heller kommer en reperatør til stedet enn at båten blir sendt til reparasjon.

Så det er nok litt ullent, men hvertfall ikke soleklart at kunde skal betale. Heller motsatt slik det skrives her. Men man kan ikke strekke strikken og kreve hva som helst.

Som jeg har prøvd å forfekte, det foreligger et rimlighetshensyn. Et annet ikke vanvittig eksempel: Jeg kjøper plastbåt hos produsent i Tromsø. La oss si at båten koster 1 mill kroner levert produsentens fabrikkport. Jeg frakter båten til Son. Selger er uvitende om dette. Båten viser seg ved fremkomst å ha en vesentlig feil, og den må returneres til Tromsø for reparasjon. Produsent er villig til å foreta reparasjon eller omlevering. Nå er vi innenfor samme land. Ikke problemer med verken MVA eller kryssing av landegrenser. Hva er rimelig her når det gjelder frakt tur/retur Tromsø?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...