Jump to content

Hvor store seilbåter som kan gå under en 12 meter høy bro?


Pusur77

Recommended Posts

Det er også viktig å merke seg at vannstanden kan kome betydeleg over HAT. Tar vi utgangspunkt i Ålesund, så er HAT 241 cm. Allereie førstkomande torsdag har Yr eit vannstandvarsel på 280 cm. Beregna tidevann denne dagen er 221 cm, i tillegg påverkar veret mykje med vind og nedbør slik vannstandvarselet blir mykje høgare. Står ein del om dette på YR. http://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=183774&city=%C3%85lesund

Link to post

4.3.1 Referansenivå for dybder i sjøkartene og høyder i tidevannstabellene

Utgangspunktet for sjøkartnull er laveste astronomiske tidevann (LAT).

LAT er det laveste tidevannet som kan forekomme på et sted under midlere meteorologiske forhold. I praksis bestemmes LAT ved å lage tidevannstabeller for 19 år (tidevannet har blant annet en periode på 18,6 år), og ta ut det laveste lavvannet.

I områder der tidevannsvariasjonene er små i forhold til været sin virkning på vannstanden, legges sjøkartnull av sikkerhetsgrunner lavere enn LAT. I Norge gjelder dette spesielt Sørlandskysten og Oslofjorden, hvor vannstanden i lange perioder (gjerne 1–2 uker) kan ligge lavere enn LAT.

Definisjonene på sjøkartnull (og referansenivå for høyder i tidevannstabellene) i Norge er da:

  • Fra Utsira og nordover (inkludert Svalbard) faller sjøkartnull sammen med LAT.
  • Langs kysten fra svenskegrensen til Utsira ligger sjøkartnull 20 cm lavere enn LAT.
  • I indre Oslofjord (innenfor Drøbaksundet) ligger sjøkartnull 30 cm lavere enn LAT.

Denne definisjonen ble innført fra 1. januar 2000 for å harmonere med sjøkartnull i de andre nordsjølandene.

På kart produsert før 2000 står det referert til vårjevndøgns spring lavvann. Forskjellen mellom gammelt og nytt sjøkartnull er stort sett mindre enn 10 cm nord for Utsira. Mellom svenskegrensen og Utsira, der sjøkartnull er lagt 20 og 30 cm lavere enn LAT, er forskjellen mer merkbar. Imidlertid er det under all oppmåling etter 1988 trukket fra en sikkerhetsmargin på dybdene slik at disse dataene i praksis faller sammen med det nye kartnull.

På svensk side av sjøkart nr. 1 faller sjøkartnull sammen med middelvannstand 1942. På norsk side ligger sjøkartnull 20 cm lavere enn LAT og forskjellen er ca 60 cm. Norske dybder vises grunnere enn svenske. I svenske områder bør svenske kart brukes.

 

 

PS, Sikkerhetsmargin i sverige

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Så gjelder det bare å huske på sjøkartet bruker 3 ulike referansenivå i samme kartet (som vist i figuren til Framtia).

  1. Dybder: LAT med margin (som forklart av roger-jo)
  2. Vertikal klaring til bruer og luftspenn: Under bru og andre faste skipsfarthindringer angis en høyde målt fra laveste punkt på bru/installasjon ned til nivået HAT (høyeste astronomiske tidevann). Under luftspenn og spesielt høyspentkabler, er det i tillegg lagt inn en sikkerhetsverdi.
  3. Høyder på land: Middelvann, Normalnull 1954
Link to post

Låg i hengenøya og slappa av i Haugesund en sommer da det kom inn det eg vil tørre å påstå nykonverterte motorbåtfolk i nye seilbåter. Den første la seg bak meg etter å ha brukt hele Smedasundet til å snu, nr.2 gjorde samme manøvren bare litt lengre sør og bommet såvidt på Risøybroen, fikk snudd og skrapa mastetoppen rein rett før tillegging. Lanternebitene haglet rundt ungene på dekk.

 

Og en annen gang låg eg rett sør for samme bro da bavariaen foran meg ville flytte seg nord om broen. Fyrte maskinen og gikk rett frem og baugen løftet seg da forstaget traff broen.

 

Så ikkje bare viktig og vite høyden på masten, men og viktig å komme på at du har mast.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...