TICORA Startet 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2017 Som en familiefar i en moderne familie er sommerferien ikke bare ferie men også logistikk...i stor skala. Trenger erfarne råd her. Vi er i Stavern en søndag morgen i Juli og planlegger avgang kl 9.00. Vi har behov for å være i Gøteborg senest 24timer senere. Det er ca 100nm pluss litt i avstand så med en 46fots seilbåt skulle en kunne nå dette på 12-16timer....men væravhengig ja. Er jeg for optimistisk her? Denne turen går uten barn så det kan seiles nokså aggressivt. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Har en sommerferie med 100 nm i snittseilas per døgn. Men da var stort sett hver natt på havet. Regn 6 knop i snitt, så 16 timer er ok. Hver sommerferie har vi noen så lange etapper. Med gjengen som er ombord hos oss er dette helt innafor. Med vindstille er det bare å gå ut og koble på autopiloten, gå til Marstrand så har dere passe etappe dagen etter. Sør vest en skarp slør. Kan være humpete selv om det er vanlig solgangsbris. Problemet er hvis det er mye motvind. Innaskjærs er mitt førstevalg da, og det tar mye tid da det er en del lenger, Blir fort over 20 timer da det er mye omvei. Har dere mannskap nok til å gå kontinuerlig innaskjærs i mye vind? Mye navigering, blir sliten etter 8 timer hvis en har ansvaret alene. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Vi er 2stk her. Satser på å gå omtrent den distansen du anga. Kan lett bli litt humpete ja men satser på god bør:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Logistikk? Hente noe for Cappelen? Neida... Hvis du går kl 9, så kan innaskjærs løsningen ende opp i mørke noen timer, synes selv det kan være litt guffent. Går du utaskjærs blir det naturligvis også bli mørkt, men litt lettere å navigere inn til Gøteborg pga skipsleia. Tidsmessig tror jeg det går helt fint, pg tid til en "combat-nap" ved ankomst. (Alt m værfobehold, men juli er vel stort sett greit, har bestilt 6ms fra sørvest i juli) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Vi pleier å bruke 8 timer fra Strömstad til Kungshamn. Enten været sånn eller slik. Dagen etter er vi i Göteborgskjærgården. Så fra Stavern til Göteborg på godt innenfor ett døgn skulle ikke være noe problem. Og enda en dag senere er vi i Varberg. Uten stress. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Om været blir dårlig eller dere av andre grunner bruker lang tid er det greit å legge båten i Marstrand og ta bussen inn til Gbg. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 10.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Om været blir dårlig eller dere av andre grunner bruker lang tid er det greit å legge båten i Marstrand og ta bussen inn til Gbg. Dette var en smart plan B. Takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Kommer du først til Marstrand, så er det Albrechts kanal, og du er mer eller mindre innaskjærs. Mener også det går off. kom. fra Grebbestad og Kungshamn. Og går kommer du ikke lenger enn til Strömstad, går det både buss og tog. Det er mange buss/fergeforbindelser nedover kysten, folk skal jo på jobben om morran og tilbake om ettermiddagen. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Trodde det var mye lenger til Gøteborg men sjekka akkurat google sea maps og det er seriøst "så nærme" hvis man går rett over åpent hav da og ikke hele tida ved land. Er faktisk ikke mye lenger enn til Danmark. Altså en Princess 435 i 20 knop kan komme så langt på 5 timer og 500 liter drivstoff eller på 12 timer og sikkert halvparten av drivstoffet i fortrengingsfart. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Buss hver time mellom Marstrand og Gøtebord Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 ha litt koll på strömmen....... ikke lurt o seile utmed svenskekysten, du kan möte en ström på 1/2 - 3 knop........gå en bra bit utenfor (eller innaskjærs!) på veg sørover. bra time for time prognose finner du her http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak (huk av for strøm og strømretning o trykk på play underst eller flytte manuelt) på veg nordover, tja da kan det vare bra o få strømmen med seg. her er ett gammelt strømkart Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Det kartet er fint. Hva betyr strömmens bästendighet i %? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 (redigert) kan det være andel av tiden som strømmen har angitt styrke, dvs at 0-1,0 (75-100%) betyr at minst 75% av tiden så ligger strømstyrken under 1 knop? Redigert 11.Januar.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Ellers så har DMI, SMHI og Yr oppdaterte strømkart time for time. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 andel av tiden/døgnet se utenfor Orust der den Jutska strømmen som kommer fra Skagen strømmer sammen med den Baltiska strømmen, fra Østersjøen....der ligger strømmen nesten alltid på 1-2 knop nordgående iblant mer. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Maika Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Kjenner nå at jeg setter stor pris på at jeg er familiefar i en umoderne familie som drar på seiltur i sommerferien uten å ha noen avtaler:) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Kjenner nå at jeg setter stor pris på at jeg er familiefar i en umoderne familie som drar på seiltur i sommerferien uten å ha noen avtaler:) Jepp, det er ikke alltid enkelt. Takk for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Kommer du fra Akershus, så er det en lang omvei å ta Vestfoldsiden kontra Østfoldsiden til Gôteborg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Han er i Stavern :-) Jeg startet ferien ganske likt i fjor. Etter Stavernfestivalen dro jeg først til Havna på Tjøme for å besøke en kompisbåt. Skulle videre plukke opp familien i Gøteborg noen dager senere. Gikk da strake veien fra Tjøme med kurs for Väderöarna, men fikk liten kuling i mot etter å ha passert Sør-Koster. Krappe bølger og god fart gjorde at jeg ble ganske så sliten. Så det var godt å ta indre leia fra Hambursund og ned til Lysekil. Overnattet der, og gikk så videre innaskjærs ned til Gøteborg neste dag. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Han er i Stavern :-) Jeg startet ferien ganske likt i fjor. Etter Stavernfestivalen dro jeg først til Havna på Tjøme for å besøke en kompisbåt. Skulle videre plukke opp familien i Gøteborg noen dager senere. Gikk da strake veien fra Tjøme med kurs for Väderöarna, men fikk liten kuling i mot etter å ha passert Sør-Koster. Krappe bølger og god fart gjorde at jeg ble ganske så sliten. Så det var godt å ta indre leia fra Hambursund og ned til Lysekil. Overnattet der, og gikk så videre innaskjærs ned til Gøteborg neste dag. Det ligner veldig på det vi skal ja. Ser at været er faktoren som kan bli avgjørende her. Vi satser på 6-9 ms vestavind Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Hvis du skal være effektiv, og det er vanlig sommervær, så har vi noe vi kaller solgangsbris. Dessuten oppvarmingen fra land. Så den gangen jeg var ung, og vi måtte et eller annet, startet vi fra Oslofjorden om natten. Da blåser det tidvis kuling ut fjorden. Så dauer vinden helt ned. Tar seg opp midt i trynet utover dagen. Dreier W utover ettermiddagen og kan kjøre opp til liten kuling. Så dør vinden ned igjen. For så nede på svenskekysten å gå over på øst, noen ganger. Om det kommer et standard lavtrykk, så kan det være behagelig vind oppe ved Koster, og blåse stikker og strå nede ved Göteborg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.