Jump to content

Seile Stavern til Gøteborg, hvor mye tid må en beregne?

TICORA

Recommended Posts

Som en familiefar i en moderne familie er sommerferien ikke bare ferie men også logistikk...i stor skala. Trenger erfarne råd her. Vi er i Stavern en søndag morgen i Juli og planlegger avgang kl 9.00. Vi har behov for å være i Gøteborg senest 24timer senere. Det er ca 100nm pluss litt i avstand så med en 46fots seilbåt skulle en kunne nå dette på 12-16timer....men væravhengig ja.

Er jeg for optimistisk her? Denne turen går uten barn så det kan seiles nokså aggressivt.

Har en sommerferie med 100 nm i snittseilas per døgn. Men da var stort sett hver natt på havet. Regn 6 knop i snitt, så 16 timer er ok. Hver sommerferie har vi noen så lange etapper. Med gjengen som er ombord hos oss er dette helt innafor.

Med vindstille er det bare å gå ut og koble på autopiloten, gå til Marstrand så har dere passe etappe dagen etter.  Sør vest en skarp slør. Kan være humpete selv om det er vanlig solgangsbris. Problemet er hvis det er mye motvind. Innaskjærs er mitt førstevalg da, og det tar mye tid da det er en del lenger, Blir fort over 20 timer da det er mye omvei. Har dere mannskap nok til å gå kontinuerlig innaskjærs i mye vind? Mye navigering, blir sliten etter 8 timer hvis en har ansvaret alene.

Logistikk? Hente noe for Cappelen? Neida...

Hvis du går kl 9, så kan innaskjærs løsningen ende opp i mørke noen timer, synes selv det kan være litt guffent. Går du utaskjærs blir det naturligvis også bli mørkt, men litt lettere å navigere inn til Gøteborg pga skipsleia. Tidsmessig tror jeg det går helt fint, pg tid til en "combat-nap" ved ankomst. (Alt m værfobehold, men juli er vel stort sett greit, har bestilt 6ms fra sørvest i juli)

Trodde det var mye lenger til Gøteborg men sjekka akkurat google sea maps og det er seriøst "så nærme" hvis man går rett over åpent hav da og ikke hele tida ved land. Er faktisk ikke mye lenger enn til Danmark. Altså en Princess 435 i 20 knop kan komme så langt på 5 timer og 500 liter drivstoff eller på 12 timer og sikkert halvparten av drivstoffet i fortrengingsfart. 

ha litt koll på strömmen.......

ikke lurt o seile utmed svenskekysten, du kan möte en ström på 1/2 - 3 knop........gå en bra bit utenfor  (eller innaskjærs!) på veg sørover.

bra time for time prognose finner du her   http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak

(huk av for strøm og strømretning o trykk på play underst eller flytte manuelt)

på veg nordover, tja da kan det vare bra o få strømmen med seg.

her er ett gammelt strømkart

bilde

S/Y Gunga Din

Han er i Stavern :-)

Jeg startet ferien ganske likt i fjor. Etter Stavernfestivalen dro jeg først til Havna på Tjøme for å besøke en kompisbåt. Skulle videre plukke opp familien i Gøteborg noen dager senere. Gikk da strake veien fra Tjøme med kurs for Väderöarna, men fikk liten kuling i mot etter å ha passert Sør-Koster. Krappe bølger og god fart gjorde at jeg ble ganske så sliten. Så det var godt å ta indre leia fra Hambursund og ned til Lysekil. Overnattet der, og gikk så videre innaskjærs ned til Gøteborg neste dag. 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Han er i Stavern :-)

Jeg startet ferien ganske likt i fjor. Etter Stavernfestivalen dro jeg først til Havna på Tjøme for å besøke en kompisbåt. Skulle videre plukke opp familien i Gøteborg noen dager senere. Gikk da strake veien fra Tjøme med kurs for Väderöarna, men fikk liten kuling i mot etter å ha passert Sør-Koster. Krappe bølger og god fart gjorde at jeg ble ganske så sliten. Så det var godt å ta indre leia fra Hambursund og ned til Lysekil. Overnattet der, og gikk så videre innaskjærs ned til Gøteborg neste dag. 

Det ligner veldig på det vi skal ja.

Ser at været er faktoren som kan bli avgjørende her. Vi satser på 6-9 ms vestavind :smiley:

Hvis du skal være effektiv, og det er vanlig sommervær, så har vi noe vi kaller solgangsbris. Dessuten oppvarmingen fra land. Så den gangen jeg var ung, og vi måtte et eller annet, startet vi fra Oslofjorden om natten. Da blåser det tidvis kuling ut fjorden. Så dauer vinden helt ned. Tar seg opp midt i trynet utover dagen. Dreier W utover ettermiddagen og kan kjøre opp til liten kuling. Så dør vinden ned igjen. For så nede på svenskekysten å gå over på øst, noen ganger. Om det kommer et standard lavtrykk, så kan det være behagelig vind oppe ved Koster, og blåse stikker og strå nede ved Göteborg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...