Lars Ole Startet 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2017 Har en 46f stålseilbåt fra 1981, kjøpt i 2014 for 670.000,- Den er forsikret for denne summen + 20.000,- i løst utstyr hos Gjensidige og betaler 10.000,- pr år. Har lyst å sjekke andre selskap. Er det noen som har et selskap å anbefale og hva betaler dere for ca samme båt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Hulda er kaskoforsikret i Pantaenius for SEK 1,2 mill. I tillegg SEK 60 mill i ansvar (Bluecard). Ved totalhavari blir det utbetalt SEK 1,2 mill. Rigghavari, ny rigg uten fratrekk for alder, etc. etc. Premie for perioden 01.11.2016 til 01.11.2017 SEK 10 770. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Takk Hulda! Håpet på et svar fra deg;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Kunne ikke la vær :-) Vi hadde if... tidligere, veldig dyrt og dårlige betingelser. Finles betingelsene, anbefales på det sterkeste. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Som det påpekes så er betingelsene (nesten) viktigere enn prisen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ravddo Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Hvis du er tilsluttet seilforening kan Codan være et godt alternativ. Kan være greit å sjekke ut vilkår og pris. Gå inn via linken til Norges Seilforbund. www.seiling.no Pantaenius har jo fått eget norgeskontor så da slipper man å betale til danmark. Jeg har seilbåten hos Pantaenius men ungene sine optimistjoller er i Codan. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Jeg har også Codan, valgte dem etter en sammenligning med Pantaenius som var en del dyrere (forskjellen i vilkårene var ikke tilstrekkelig til å forsvare prisforskjellen, selv om jeg oppfattet deres vilkår som marginalt bedre). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Hadde Sparebank 1, som var rimelige når en står i et fagforbund, men vilkår om å plukke ned masta hvis båten skulle stå på land om vinteren gikk ikke. Byttet til Codan, prisen var vel omentrent den samme, men vilkårene passet oss bedre. Virket også som om saksbehandler Codan kunne båt. Saksbehandler Sparebank 1 kunne absolutt ingenting om båt... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 (redigert) Frende her. Bra på pris og vilkår såvidt jeg kunne bedømme, og veldig ryddig da jeg hadde et uhell. (Forsikret for omtrent samme som trådstarter, betaler litt over halvparten. Egenandel 8000,-.) Redigert 11.Januar.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Igjen, sjekk betingelsene i polisen, ikke minst aldersfrdrag og hvilken verdi man får utbetalt ved totalhavari! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JSM Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Har nettopp tatt en runde rundt og sjekket omtrent det samme selv. Er nå i Codan og kommer til å fortsette med det, vilkårene for en eldre seilbåt er bedre enn hos de andre. Hadde dessverre et skikkelig møte med moder Jord i fjor og er fornøyd med hvordan Codan var å samarbeide med og fortsatt er. Krysser fingrene for å være klar til tidlig sesong nå! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Ole Svart 11.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Takk alle! Tror jeg ber om pristilbud fra alle nevnte selskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 Kan sjekke noen til her hvis ønskelig. https://tjenestetorget.no/forsikring/ Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 (redigert) Etter som jeg forstår vilkårene til Codan, så dekkes maksimalt markedsverdi? 6.2 Totalskadegaranti 6.2.2 Forsikringen omfatter Erstatning ved totalskade er satt til kjøpsverdi, men begrenset til forsikringssummen (førsterisiko). Dersom kjøpsverdi er lavere enn markedsverdi gjelder ordinære erstatningsregler (markedsverdi). Pantaenius sine vilkår ser veldig bra ut. Kanskje jeg må spørre om et tilbud fra de. Redigert 11.Januar.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Det er, naturlig nok, få selskaper som vil dekke deg for mer enn verdien av ditt tap, men det finnes unntak! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
shipahoy Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Det er, naturlig nok, få selskaper som vil dekke deg for mer enn verdien av ditt tap, men det finnes unntak! Hvordan finner forsikringsselskapet markedsverdien? Er ikke dette bukken som passer havresekken? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Vedr sitatet i innlegg #16: Det er vel ikke korrekt at det er maks markedsverdi som dekkes?. Det er kjøpsverdi som er dekket (men begrenset til forsikringsverdien). Om kjøpsverdien er lavere enn markedsverdi, får man allikevel dekket markedsverdi. Eller misforstår jeg? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bidevind Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 .... Rigghavari, ny rigg uten fratrekk for alder, etc. etc. ... I pantaenius så slipper jeg med halv egenandel ved skade siden jeg også er medlem av Svenska Kryssarklubben. Usikker på om dette også gjelder norskregistrerte båter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Det gjelder uansett nasjonalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Hvordan finner forsikringsselskapet markedsverdien? Er ikke dette bukken som passer havresekken? På samme måte som man etablerer markedsverdien på en bil, et hus, et diamantring, en sykkel eller et bilde som hang på veggen. Hvis man mener at taksten er satt for lavt at selskapet så finnes det en rekke muligheter til å protestere. Har ikke selv hatt mange oppgjør, men aldri hatt problem med å finne frem til en akseptabel løsning mht erstatning. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Vedr sitatet i innlegg #16: Det er vel ikke korrekt at det er maks markedsverdi som dekkes?. Det er kjøpsverdi som er dekket (men begrenset til forsikringsverdien). Om kjøpsverdien er lavere enn markedsverdi, får man allikevel dekket markedsverdi. Eller misforstår jeg? Hovedprinsippet er at man skal få dekket sitt tap, og tapet er hva det vil koste å kjøpe en tilsvarende gjenstand i tilsvarende tilstand som er å anse som markedsverdien. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Hovedprinsippet er at man skal få dekket sitt tap, og tapet er hva det vil koste å kjøpe en tilsvarende gjenstand i tilsvarende tilstand som er å anse som markedsverdien. Slik jeg også oppfatter betingelsene. Og der er der konfliktene starter. Hvordan få tilbake noe som er tilsvarende, når det er forsikringen som skal bestemme hva som er tilsvarende. Uten at selskapet har sett produktet, eller aldri har taksert produktet som de skal erstatte. Da er det bedre med betingelser som sier at tap blir erstattet med nytt. Eller at man får utbetalt hva man har forsikret for. Altså har man forsikret for 1 mill, så får man utbetalt 1 mill ved totalt tap. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Det viktigste er jo at forsikringstageren er klar over hvilken verdi som brukes. Jeg er ganske sikker på at mange betaler forsikringspremie for et beløp de aldri vil få utbetalt ved totaltap. Sist jeg forhørte meg om priser for forsikring var det flere kundebehandlere som anbefalte å sette verdien noe høyere en den jeg estimerte "for å være på sikre siden". Sikkert vel vitende om at jeg ved en eventuell utbetaling kun ville fått igjen markedsverdi. En fast avtalt sum som hos Pantænius kan jo fremstå som det mest rettferdige, men kan vel også virke fristende den dag en båteier ikke får solgt båten sin for ønsket pris. Eller som Evert Taube skrev "Den höga assuransen, den är en farlig last" Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Igjen, sjekk betingelsene i polisen, ikke minst aldersfrdrag og hvilken verdi man får utbetalt ved totalhavari! Eneste aldersfradrag i avtalen jeg har med Frende går på motor. (Da jeg hadde skade på rigg fikk jeg dekket alt nytt, med unntak av slitedelen som forårsaket uhellet, nemlig strekkfisken.) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 12.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2017 Du får ikke rabatt i Pantaenius for medlemskap i Svenska kryssarklubben med norskregistrerte båt, jeg har forsøkt. Hva gjelder utbetaling ved totalhavari, utbetales en fast, avtalt forsikringssum som utbetales uten fradrag for alder. I Pantaenius er du også forsikret mot sjørøveri! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.