Jump to content

Forsikring på seilbåt, valg av selskap

Lars Ole

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hadde Sparebank 1, som var rimelige når en står i et fagforbund, men vilkår om å plukke ned masta hvis båten skulle stå på land om vinteren gikk ikke. 

Byttet til Codan, prisen var vel omentrent den samme, men vilkårene passet oss bedre. Virket også som om saksbehandler Codan kunne båt. Saksbehandler Sparebank 1 kunne absolutt ingenting om båt... :-) 

Har nettopp tatt en runde rundt og sjekket omtrent det samme selv. Er nå i Codan og kommer til å fortsette med det, vilkårene for en eldre seilbåt er bedre enn hos de andre.

Hadde dessverre et skikkelig møte med moder Jord i fjor og er fornøyd med hvordan Codan var å samarbeide med og fortsatt er. Krysser fingrene for å være klar til tidlig sesong nå!

Etter som jeg forstår vilkårene til Codan, så dekkes maksimalt markedsverdi?

6.2 Totalskadegaranti

6.2.2 Forsikringen omfatter

Erstatning ved totalskade er satt til kjøpsverdi, men begrenset til forsikringssummen (førsterisiko). Dersom kjøpsverdi er lavere enn markedsverdi gjelder ordinære erstatningsregler (markedsverdi).

Pantaenius sine vilkår ser veldig bra ut. Kanskje jeg må spørre om et tilbud fra de.

Redigert av shipahoy (see edit history)

Hvordan finner forsikringsselskapet markedsverdien? Er ikke dette bukken som passer havresekken?

På samme måte som man etablerer markedsverdien på en bil, et hus, et diamantring, en sykkel eller et bilde som hang på veggen. Hvis man mener at taksten er satt for lavt at selskapet så finnes det en rekke muligheter til å protestere.

Har ikke selv hatt mange oppgjør, men aldri hatt problem med å finne frem til en akseptabel løsning mht erstatning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vedr sitatet i innlegg #16: Det er vel ikke korrekt at det er maks markedsverdi som dekkes?. Det er kjøpsverdi som er dekket (men begrenset til forsikringsverdien). Om kjøpsverdien er lavere enn markedsverdi, får man allikevel dekket markedsverdi. Eller misforstår jeg?

Hovedprinsippet er at man skal få dekket sitt tap, og tapet er hva det vil koste å kjøpe en tilsvarende gjenstand i tilsvarende tilstand som er å anse som markedsverdien.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hovedprinsippet er at man skal få dekket sitt tap, og tapet er hva det vil koste å kjøpe en tilsvarende gjenstand i tilsvarende tilstand som er å anse som markedsverdien.

Slik jeg også oppfatter betingelsene. Og der er der konfliktene starter. Hvordan få tilbake noe som er tilsvarende, når det er forsikringen som skal bestemme hva som er tilsvarende. Uten at selskapet har sett produktet, eller aldri har taksert produktet som de skal erstatte. Da er det bedre med betingelser som sier at tap blir erstattet med nytt. Eller at man får utbetalt hva man har forsikret for. Altså har man forsikret for 1 mill, så får man utbetalt 1 mill ved totalt tap.

Det viktigste er jo at forsikringstageren er klar over hvilken verdi som brukes. Jeg er ganske sikker på at mange betaler forsikringspremie for et beløp de aldri vil få utbetalt ved totaltap. Sist jeg forhørte meg om priser for forsikring var det flere kundebehandlere som anbefalte å sette verdien noe høyere en den jeg estimerte "for å være på sikre siden". Sikkert vel vitende om at jeg ved en eventuell utbetaling kun ville fått igjen markedsverdi. En fast avtalt sum som hos Pantænius kan jo fremstå som det mest rettferdige, men kan vel også virke fristende den dag en båteier ikke får solgt båten sin for ønsket pris. Eller som Evert Taube skrev "Den höga assuransen, den är en farlig last" 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...