Sobril Svart 3.April.2017 Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Dette er nok litt på siden men skitt au Min far jobbet hos Alicraft i 30 år og jeg hadde sommerjobb der i 1986 da med nye eiere. Husker litt fra kjøkken bordet hjemme. På det meste var de rundt 70 mann De holdt på med nye former og modeller hele tiden, de hadde til og med eget modellverksted, mislykkede båter og former ble knust, mens de mer vellykkede så dagens lys. Konkurrentene satset ofte på mest mulig like båter, produkter og kopiering. Det gjorde ikke Simonsen, han utviklet seg hele tiden, søkte hele tiden å optimalisere båtene. Min far har fortalte at han startet sitt virke med montasje av essing og tofter i joller, Jollene ble sendt til inn og utland. De laget en del spesialbåter for kartverket, taxibåter, livbåter, mm. En del båter ble produsert med helt spesielle krav til forutrensing og utslipp. 16fot LX (brunt dekk) finnes med vannjett blant annet, de fleste av disse er sikkert bygd om til påhenger, men om noen kommer over en, har båtene en litt rar form i bak enden av skråget. En los kjøpte en av 35foterne, etter en tid kom han innom for en prat da han sier litt flåstete "han kjørte ut når redningsskøyta kjørt inn" Dette var selvfølgelig bare tull, men poenget var at båtene til Alicraft er konstruert for å være gode og trygge båter i sjøen. Husker jeg fikk verksmesterens fulle oppmerksomhet når jeg hadde montert en tilluft slange feil til en bensin tank, fikk da klar beskjed om at det var ikke hos Draco jeg jobbet. (Det var liksom den store konkurrenten den gang) Når det gjelder modelloversikt tror jeg det kan være vanskelig å oppspore. Husker litt om 740 og 1050en men det får drøye litt til. En annen ting er å få folk tale, avslutningen i 1986. og 90/91 var brutal for de stolte arbeidere håndverkere. De jeg husker best var det fantastiske arbeidsmiljøet. (Dere får være overbærende med rettskriving) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.