Jump to content

Raymarine GPS antennekabel passer ikke i Seatalk-kontakt

bjornas

Recommended Posts

Jeg hjelper en kompis med en GPS som ikke fungerte skikkelig, selv om den var montert av et profesjonelt firma. Årsaken viste seg å være at kabelen fra GPS-soppen ikke var plugget i GPS-enheten i det hele tatt.

Ledningen som skal plugges i, skal være SeaTalkNG. Men den ledningen som kommer fra (en Raymarine) GPS-soppen, hadde en kontakt som var litt større format enn SeaTalkNG. Se bilder nedenfor.

Spørsmålet er: Hva slags kabel er det som eg. kommer fra GPS-soppen?

bilde

Redigert av bjornas (see edit history)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Stemmer at det er innebygd antenne på denne, men kompisen ønsker å bruke den eksterne GPS-soppen.

Jeg tror ellers spørsmålet mitt var galt. Det er ikke meningen at GPS-signalene skal gå inn i SeaTalkNG-inngangen, men i NMEA/PWR-inngangen til høyre på bildet. Og da tror jeg svaret på problemet mitt blar ganske enkelt: Finn en en sånn plugg, og sett inn ledningene på riktig plass - vipps så fungerer den eksterne antenna.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Det trur jeg er antenne til eldre raymarin.vertfal lik min gamle A65. De fleste har integrert antenne nå vel

Riktig dette. Jeg byttet ut min a65 med ny plotter i høst og hadde en sopp fra raymarine.  Denne er nå koblet fra grunnet intern gps men står på båten ennå da jeg ikke fant noe til å tette hullet med.  Tror i grunn at de innebygde nye gps er vel så kjappe som de gamle eksterne. I hvertfall opplever jeg at plotteren er "oppe" med en gang. VHF koblet jeg også til seatalk systemet enda denne var en litt eldre type. Funka fint, og finner posisjoner til distressknappen. 

Redigert av Frissy (see edit history)

bilde

Dette er hva som trengs til å koble en seatalk ng gps antenne til plotter. 

1. Hvit kabel (spur kabel) går til plotter i ng kontakt

2. GPS antenne kobles til ledig posisjon i midten. 

3 Rødsvart kabel kobles til 12V. Plottere gir normalt ikke 12 volt ut på Ng kontakt.

4. Viktig at blå (backbone) kontakter er plugget med riktig hette. Vil ikke fungere om en eller to er åpne. Hvite Spur kontakter trenger man ikke blende, men det finnes sorte støvhetter.

Raymarin laget en periode antenner med gul Ng kontakt. Denne må kobles til Ng skinne med gul kontakt i midten. Denne skinnen er en converter fra Seatalk til Seatalk Ng. Her kan egentlig alt Seatalk utstyr kobles. 

Tommy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...