Jump to content

Det mystiske 24 volts systemet.

Bad_Bouy

Recommended Posts

Hei. Jeg bor i en rar og kul båt.

Har bodd i den i ca 2 mnd. Og det skal nevnes at bortsett fra seiling i sjøspeidern når jeg var barn, så er jeg ganske uvitende om båtliv. Men jeg er til gjengjeld flink til å lære og god med henda.

Jeg elsker båten min, men den har ett irriterende problem som kan gjøre båting knotete på sommern.

Den har ett 12v batteri til lensepumpa, vannpumpa, lys og småting. Det fungerer perfekt og er koblet til lader når jeg er fortøyd og koblet til 220v landstrøm.

Så har jeg også to seriekobla 12v batterier (12v 88a). Disse går til alt som krever 24v. Motorstarter, lyskastere, lanterner, dassen, ankervinsj. Det fungerer. Jeg får starta motoren, trukket ned på dass, får lyst litt her og der med lanternene og lyskastern.

Det som er problemet er at av en eller annen grunn så dauer de nesten med en gang jeg bruker de. Jeg får ikke starta motoren mer enn en gang før de er tomme, pumpa i dassen klarer bare en runde med nr.2 før den blir treig og sliter med å pumpe. Men etter en god runde lading (kobler løs batteriene fra hverandre og lader i 24t med to stk biltema ladere som skal klare å lade batterier på 12v 88a), så er de fulle og måleren min viser ca 46 v. Så starter jeg motoren en gang eller trekker ned en gang, og da er de nede på rundt 16 volt igjen. 

Jeg kan nesten ingenting og strøm og batterier. Men jeg syns det virker som batteriene er ødelagte/gamle/defekte. De har en indikator som visstnok skal vis grønt når de er ladet, svart når de er tomme og hvitt når de må byttes. De viser som regel grønt bortsett fra når de er helt tomme.

Kan det virke som de er ødelagt og må byttes? Har dere noen tips til hvilke batterier jeg evt. bør kjøpe?

Eller hvordan jeg kan bedre situasjonen?

All hjelp og forslag tas imot med stor takknemlighet.

Regner med at du har dynamo til 24v banken også? Eldre båter har ofte en bryter på dashbordet som må slåes på før ladningen starter, har du sjekket om du har en slik og at den står på når du kjører motoren? Men det høres ut som at batteriene er deffekt når dei mister strømmen så fort, du burde kunne kjørt driterpumpa konstant noen timer før batteriet er tomt.

Dette ser for meg ut som eit nært forestående batteriskifte, enten ein batteribank som har avtjent sin tid, eller det kan vera ei celle i eit batteri som er defekt. I so fall kan det vera fristande å skifta berre eit av dei to 12volts batteria. kjem liksom frå det med halv pris. :nonod: Tja, du får det for halv pris nett no, men å kobla eit nytt og eit gammelt batteri opp til 24 volt, so begynner dei skeivlading, fordi dei er ulike i alder og "slitasje" og set dermed i gang, med ein voldsom fart, å ødeleggja kvarandre. Skal der skiftast batteri i eit 24 volt anlegg, so skift begge batteria samtidig, og få inn batteri av samme fabrikat, type og alder og helst samme batchnr. Forresten, hvis det er hensiktsmessig so er det like greit å bruka 4 stk 6 volt batteri, eg tenker på slikt som vekt når dei skal bærast og utnytting av plass f. eks.

Oppfører seg akkurat likt forbruksbatteriet mitt gjorde. Tilsynelatende ok, med litt belastning falt spenningen og ting sluttet å virke.

Hvis batteriene er veldig gamle så bytt, hvis de ikke er gamle kan det være lurt å tenke litt på hvorfor de er blitt dårlige.... Hos meg fant eg f.eks ut at det var ladeopplegget som var feilkoblet som gjorde at forbruk aldri ble ladet skikkelig opp.

Redigert av Joltus (see edit history)

Uansett ladeanlegg burde fulladede batterier holde til pumpekjøring i timevis og minst 30-40 start hvis motoren din er i god stand.

Det betyr at batteriene er defekte eller at du har noe som trekker veldig mye strøm stående på.

Har du så stort forbruk vil det gnistre når du kobler av en batteripol.

Batterier ryker med tiden, men de dør tidlig hvis de ikke har god lading.

Før (eller etter) at du bytter batterier bør du måle spenningen direkte på batteriene. Ca 24 -25 volt når motoren står og ca 28 når den går. Hvis du ikke får det må du gjøre noe med ladingen.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...