Jump to content

Tohatsu 9,8 4t, erfaringer?

diamanten

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på utkikk etter en utenbordsmotor på ca. 10 hk. Har kikka på de fleste merker og sammenlignet endel og tror jeg velger tohatsu 9,8 hk.

Er det noen av dere som har tohatsu 9,8 hk 4t, som kan si noen ord om hvordan den er?

Hva er positivt og hva er negativt?

Hadde håpet å få litt info om den er stillegående, forbruk, lett å starte, grei å bære med seg, osv?

Evt. er det noe annet dere virkelig vil anbefale? Jeg har kikket litt på Honda også, men tenkte jeg skulle spare 2 500,- ;)

Har hatt denne motoren i 3 sesonger. Alt i alt en bra motor, svært lettstartet, stille og behagelig gange. Ikke den sterkeste 10hk på markedet, dette er en "oppskremt" 8hk på 208ccm. Mange andre 9,9hk er nedjusterte 15/20 hestere. Positivt  er lav vekt, oppgitt til 37kg, lavt bensinforbruk.

Solgte motor i høst, fordi jeg ville ha en motor som dro jolla med hele familien på 4 greit opp i plan. Har kjøpt en Suzuki 9,9hk (327ccm)som har fjernet plombe og da skal være en 20hk.

Tohatsu motoren vant en sammenliknings test i Båtmagasinet for noen år siden. 

• 9 måneder senere...

Vi hadde også en slik 9,8hk på rib'n til jentungen et par sesonger. Svært lettstartet og letthånterlig, men......veldig mye svakere enn 9,9hk var vår opplevelse. Hadde en yamaha 8hk 2-takt før det, og den føltes langt "sprekere".

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Med rib'n som jentungen hadde (330 med styrekonsoll) kunne man glemme å komme i plan med 3 voksne. Alene måtte hun jobbe for å få den i plan, men med en venninne i baugen gikk det lett. Må vel si at det var på akslerasjon og bunndrag man merket best at dette er en "opptunet 8-hester".

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

8 hours ago, thomasd said:

Men hvor svak er svakere? For svak..? Er ikke så kritisk om båten ikke hopper opp i plan eller klarer 20 knop, men vil gjerne at den faktisk kommer opp i plan etter ikke alt for lang tid med to-tre voksne. :-) Er det aks/bunndrag eller toppfart som skiller mest?

Det kommer litt an på jolla også, hadde 9,8hk på en Mercury 270 Rib, kom i plan med med meg og kona og to 7åringerer, men det tok sin tid og måtte holde bunngass hele tiden... En kamerat med en eldre AQ 265 rib lånte 9,8hk`en min, hadde ikke sjangs å få jolla i plan med 2 mannfolk.

Som skrevet over her har jeg nå en Suzuki 9,9hk, med fjernet blombe, på en Suzumar 310 MX rib. Den er helt rå og overgår lett en Yamaha 2 takt 9,9hk. Med 3 voksne 2 barn er det rett i plan og kan dra av på gassen. Motoren er oppgitt til 44kg.

Men Tohatsu 9,8hk var fin den, på Mercury jolla hadde vi toppfart på nær 22knop, med en person.

Jeg har en slik på en suzumar 270 rib. Går i pla med 2 voksne og 3 barn. Hvis det er litt grov sjø sliter den litt mer. I test som du kanskje har lest, raskest aks. Alt er relativt. I kapp med en grand rib 320 med suzuki 15hk hadde vi lik topp fart. 

Evt kan en endre propell for bedre aks eller fart..

slitere er det iallefall kjent for :)

Opplever Grand 300 som litt "tung" å holde i plan, usikker på om den 9,8hk er en god match på den jolla. Kjørte en slik litt i sommer med 2-takt 9,9hk Yamaha trimmet til sine 13,6hk, måtte presses litt med meg å kona ombord for å holde i plan og vi er ikke blant de største..

Eg har ein mercury 9,9 4 takt av den minst typen på 209 ccm.

Fordelen er jo at den er relativ lett.

Båten som eg har den på er ein highfield cl310.

Skal også seiast at den er veldig bensin gjerrig.

Den går bra med meg og jentungen. Men når kånemor er med i tillegg så må me holda ca 95% pådrag for å holde fin plan.

Eg tipper vekta på oss tre er noko slikt som 170-180kg til saman. så med tank osv er det 200kg i båten.

Angra av og til på at eg ikkje gjekk for den som er 10hk og 351ccm. Da denne kan trimmes.

Men så er eg også glad eg ikkje gjorde det, kvar gang eg skal ta motoren av og setta den til lagring på moderskipet......

det er 14kg i forskjell på dei.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...