Comfortina31.17 Startet 13.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2017 Da dagens motor, en Volvo Penta 2002, har tatt kvelden (for godt?), vurderes nå motorbytte. Båten er 1986 Comfortina 32, og har vel egentlig sett sine beste dager. Seilene er slitte, og motoren er død. Ellers fungerer det meste. Brukes forøvrig til å bo i, og hadde vært moro å tatt den en tur om sommeren (på motor). Burde man gå for kliss ny motor, eller holder det med en overhalt? Satt opprinnelig en 18hk i den, men har lyst å oppgradere til 27hk. Må vel regne med alt fra 50-75.000 for ny motor med montering. Burde sikkert også skifte drev. Noen som har noen synspunkter mot å installere en ny motor i en så gammel båt? Blir jo noe verdistigning, men forsvares det av et så kostbart motorbytte? Og noen som har noen motortyper og str å anbefale? Setter pris på all tilbakemelding, da jeg er litt i villrede. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 Har byttet motor i min, like gammel båt. Veldig fornøyd med å ha en motor jeg kan stole på, men verdiøkningen kan aldri i verden tilsvare kostnaden av en ny motor. Ny motor ferdig montert til 50-75000 høres billig ut. Om drevet trenger utskiftning samtidig er ikke godt å si utenfra. Volvo er ikke særlig i ivrige på å selge ny motor uten at drevet samtidig byttes, men du kan få tak i en Vetus-motor som er kompatibel med drevet i dag (muligens også andre merker?), og her kan en spare en del. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 13.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 Renovert brukt motor er et rimeligere alternativ. Jeg kjøpte en Yanmar 2GM20F i 2012 fra han karen her i Sandvika: https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=86416209 Erfaren og dyktig kar, med godt rennomé. Renoverer mest Yanmar og VP. Han installerer ikke, så det måtte jeg få andre til å gjøre. Det ble ganske dyrt, siden jeg har strak aksling og det ble mye tilpassing. Med seildrev antar jeg det er enklere og billigere. Motoren min har i hvertfall fungert utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 13.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 1) Må vel regne med alt fra 50-75.000 for ny motor med montering. Burde sikkert også skifte drev. 2) Noen som har noen synspunkter mot å installere en ny motor i en så gammel båt? 3) Blir jo noe verdistigning, men forsvares det av et så kostbart motorbytte? 1) Om du ikke har en spesiell avtale eller kommer til å gjøre jobben selv må du nok regne med adskillig mer om du ønsker en ny motor (tenk på et tall over 100k). 2) Om du har råd til en ny motor og den gir deg glede og velvære er det bare å kjøre i gang. Comfortina er kvalitetsbåter og vil med godt vedlikehold kunne holde "inn i evigheten". Men du burde bestemme deg for om dette er båten du ønsker å seile de neste årene. Invester i din egen seilglede. Om du får best seilgledeavkastning i comfortinaen med en ny motor er det en god seilgledeinvestering. Om du ser for deg at du ønsker å selge båten neste år er det antageligvis en elendig investering 3) Nei, pengene du bruker på en ny motor i en seilbåt fra 80- tallet får du ikke noe avkastning på. Rent økonomisk er det en katastrofeinvestering. Men det kan jo selfølgelig utgjøre forskjellen på "usalgbar" og "salgbar" Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 BTDT. Måtte byttet motor i min for tre år siden. Fant en 2030D fra 2008 som hadde gått 450 timer. Bytter du til 130 drev må hullet til drevet gjøres større. Vær også klar over at alle VP motorer etter 200X står 99 mm. høyere i båten, men det er braketter å få selv om VP sier noe annet. Bra resultat. Gikk fra 17 til 29 hk. Gikk fra en voldsom risting og skaking ved 7 knop til lavmælt knurring ved 7 knop. Kom meg på ca 45000. Inkludert sprøyting av metall på propellaksling hvor det var slitt spor. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 13.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2017 Jeg driver med motorbytte akkurat nå på en båt fra 1976. Det er ikke lønnsomt i det hele tatt. Jeg gjør det fordi jeg har fått tak i en båt som jeg absolutt vil ha. Jeg liker også å sette gamle båter i stand, dette er tredje gang jeg gjør noe slikt. Går fra 72 hester til 100 hester. Jeg endte opp med å måtte bytte alt, motor, gear, aksling og eksosanlegg. Burde også bytte propell, men må holde litt igjen og tar det ved en senere anledning. Totalt foreløbig kommer det på ca. 300K med montering. Det blir dyrere ettersom vi hele tiden finner ting som er så gammelt og av så dårlig kvalitet at det er like greit å bytte det. I tillegg skal en skrogskade utbedres. Spørsmålet du lander på er hvor mange år skal du ha båten, fordel prisen over disse årene og se om du aksepterer det. Du får ikke igjen pengene, men båten blir lettere å selge og du får kanskje litt mer for den. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 En 32 fots seilbåt uten fungerende motor og seil har vel i utgangspunktet liten verdi og er vel å regne som ikke salgbar annet enn gi bort pris. Så å sette inn motor og drev for 100tusen vil jeg vel si er en betydelig verdiøkende jobb fordi status i dag er såpass lav. Mao du vil få igjen hver krone. Om du følger litt aktivt med, så kan det fort dukke opp gode bruktseil på finn. Dog betinger det jo at mast og rigg er i ok stand. For om den må byttes, koster det over 100tusen. Comfortina er kvalitetsbåt, så du burde ha er godt utgangspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Vet ikke bruktprisene på akkurat Comfortina 32, men gammel svenske, sånn passe loslitt, uten noe ekstra og nytt jåleri, hvor det meste virker og som kan tas med ut på tur uten akutte reparasjoner ligger vel en plass mellom 150-200.. ish. Nå har vel Comfortina et navn som er ørlite kjent i positiv forstand så kanskje litt høyere? La tallene være målestokk i stedet for faktiske. Uten motor som virker og slitte seil så er en fælt nær null, eller i beste fall rundt 50-70K? Med ny motor så spretter en tilbake til rundt 200K, kanskje? Kjempedeal å få motor i denne båten. ----- Så er det alternative løsninger. Få tak i en overhalt motor i stedet og spare ganske mange titusener på det. Kjøpe seil for pengene... det ville jeg vurdert om jeg skulle ha båten fremover. Da har du en båt med helt grei motor og gode seil, også attraktivt og kanskje du klarer å gjøre det billigere enn å gå all in på splitter ny motor. Ville brukt div slike tjenester på nett for å finne en mekaniker med erfaring i å montere motor og som var villig til å jobbe på timer for å få hjelp til selve monteringa, hvis du trenger det. Aller billigste, hvis båten skal selges, er kanskje å få overhalt/reparert eksisterende motor og selge båten til så lav pris at den går kjapt til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.