boble65 Startet 13.Januar.2017 Del på Facebook Startet 13.Januar.2017 Som tittel sier. Dynamo tok kvelden da jeg mistet ladinga. Har demontert den å skal bestille ny. Litt usikker på hvor mange ampere den er på og om jeg skal gå før 75amp ny.. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 Prøv Marinedeler.no superservise.Gudbransdal trading levere uorginale Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 13.Januar.2017 Del på Facebook Svart 13.Januar.2017 e-Bay.com. Søk på generator og motortypen din. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
boble65 Svart 14.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 Skal kjøpe den i Norge. Ja fant en på marinedeler på 60 amp. Lurer på om det er nok.. er kanskje det til tre batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 (redigert) ... på 60 amp. Lurer på om det er nok.. er kanskje det til tre batterier. Tre batterier sier ikke hvor mye behov du har. F.eks. ville 100Ah blybatteri til start, 100Ah bly til baug, og ett 100Ah-blybatteri til forbruk bety at du trenger noe med over 10A men mindre enn 25A til det ene forbruksbatteriet og hver ca. 2A til baug & start. Da er du på noe mellom 14 og 29A. 60A, så sant dynamoen dreier med en hastighet i sin effektkurve som tillater det, ville da være akkurat passe. Men så finnes det også noe parallell forbruk, på de fleste båter. Har du f.eks. kjøleskap med 4A, 8 lys (20W:12V = 1,6A) med samlet 13,3A, radar med 6A ekko med 1A lyskaster med 10A luftvarmer med 4A pc som skal lades med 5A da trenger du 44Ampere ekstra, i tillegg til dine 14 til 29A. Det ville bety at du havner i 58A til 73A klar behov. For at denne dynamoen kan gi så mye strøm må du igjen velge en som kan levere denne strømmen i turtallet den skal gå i. Og da sliter ganske mange dynamoer i klasses <100A allerede siden den ikke kan arbeide med 100% lengre enn noen minutter. Nå snakte vi om 1 forbruksbatteri 100Ah. Har man så 3 da økes det hele tilsvarende med 20 - 50A til. Og har man ismaskin, barn med flere laptop, tv, stereo, inverter og/eller mange forbrukere da må også dette inn i regnestykket. Ellers vill dynamoen slite og/eller batteriene ikke få tilstrekkelig ladestrøm når det parallelle forbruket er større enn dynamoen kan levere. Og det betyr utlading mens motoren går + at dynamoen går med maksimal belastning i hele tida = tidelig død for begge deler. Hjalp det videre? Jørg Redigert 15.Januar.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 Joda ? har ikke så veldig mye forbruk. Dieselvarmer stereo 2 forsterkere.. og noen lys.. er vel ca 100amp start og ca 150 amp totalt forbruk. Burde vel gå med 75amp.. hvor får jeg kjøpt det..? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2017 Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 Ja, det høres forholdsvis bra ut. Startbatteriet er som sagt ikke interessant for deg. Brukes den ikke til mer enn start da finnes det ikke noe nevneverdig utlading (og ladestrøm) på den. Jeg selv ville så anbefale å bruke originale Valeo.Er et lite hakk dyrere enn billigbillig, men tilbyr etter egen mening fortsatt maks kvalitet, ordentlig ytelse og lengst levetid i denne klasses. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
boble65 Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 Ja.. men har problemer med og finne ut hvor di selger slike valeo dynamoer.. orginalt finner jeg bare 55amp.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Januar.2017 Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 (redigert) Jeg kan gi deg noen tips.Dynamo 70 amperValeo 510803 importør Rodin og CoLeveres uten reimskive.Dynamo 100 amperIskra 1202/Mahle MG309 importør BemaBegge delenummrene er til samme dynamo.Mahle har kjøpt Iskra fabrikken så Iskra navnet og delenummret forsvinner fra esken når forhandlerene går tomme.Leveres med reimskive.Ta kontakt med importørene for å få vite hvem som forhandler dynamoene der du bor.Et generelt tips er bildele butikker da begge importørene hovedsaklig driver med import av bildeler og bil relaterte ting. Redigert 18.Januar.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2017 Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 .. orginalt finner jeg bare 55amp.. Du har da merkelige tall, jeg mener da 55 og 75A som du skrev. "Standard" Valeo til eldre VVP finnes vanligvis bare med 12V 50 og 60A, og så også 70A som passer på en rekke modeller. Ser du kanskje på tabell som beskrives med "erstatter Valeo....."? Dette er ikke originale. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
boble65 Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 ser di har 70 amp dynamo på maritim.no for ca 3000,- som passer.. litt dyrt men er vel det det koster. syns det sto at det var iskra og.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 (redigert) Det stemmer at det finnes en Iskra på 70A.Delenummer IA0723 eller MG499 i Mahle eske. Redigert 20.Januar.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.