Jump to content

Mercruiser 3,6 180 hk, diesel i motoroljen


Havmannen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Mercruiser 3,6 180 hk. turbodiesel fra siste halvdel av åtti-tallet, som blander diesel i oljen. (ca. 0,25 dl. per t.) Jeg har byttet fødepumpa uten at det hjalp. Det var heller ikke synlig skade/feil med den gamle. Det ble tatt kompresjonstest for ca. to år siden på motoren, kurvene på denne var jevne og fine. Motoren er gått rundt 200 timer siden testen. 

Kan det være feil med dieselpumpa, evnt. ventiler? 

Link to post
  • 7 måneder senere...
dude skrev On 14.1.2017 at 13.27:

jeg vil råde deg til å ta av ventildeksel og sjekke

tilstand på vippetøy og støtstenger. 

 

har hatt bilmotorer av samme type med bøyde

støtstenger eller falt av som hadde samme problem.

Da har jeg åpnet ventildekselet, og akkurat som du nevner her, støtstanga på en sylinder står skjevt. (se bilde) Logikken her er vel at det ikke kommer tilstrekkelig med luft inn til sylinderen, og det blir det for dårlig forbrenning. Dermed vaskes diesel forbi stempel og ned i motor. Tusen takk for tips! :)

20170822_093458.jpg.58cd15a65cfe4aac69ee5ec2460cff66.jpg

Link to post

Se der ja :-) 

 

er kontramutteren fra justeringen borte? den kan skape litt krøll nedi

kamakslingområdet på sin vei mot bunnpannen.

 

det er riktig som du beskriver, ventilen åpner ikke for luft, så dermed blir det ikke forbrenning.

skulle tro man merket dette på effekten, men det er utrolig lite utslag på denne eller motor

forøvrig..

 

noe helt annet om det samme skjer på en av eksosventilene. da hørest det ut som det plutselig

er kommet en semidiesel  :-)

Link to post
Havmannen skrev for 1 time siden:

Da har jeg åpnet ventildekselet, og akkurat som du nevner her, støtstanga på en sylinder står skjevt. (se bilde) Logikken her er vel at det ikke kommer tilstrekkelig med luft inn til sylinderen, og det blir det for dårlig forbrenning. Dermed vaskes diesel forbi stempel og ned i motor. Tusen takk for tips! :)

20170822_093458.jpg.58cd15a65cfe4aac69ee5ec2460cff66.jpg

 

Klarer ikke å dy meg fra en generell kommentar her:

 

Er det ikke rett og slett fantastisk at Havmannen kan sitte i motorrommet sitt i Tromsø og dude kan sitte et helt annet sted og gi så sabla god hjelp :thumbsup: 

 

Grøss ! så heldige vi er som har dette Forumet :thumbsup:  :clap:  :thumbsup:

 

Takk til Moderatorane som gjør dette mulig og så kan vel vi brukere tenke oss litt om før vi poster nye tråder og gjøre det iht REGLENE og ikke slite ut Moderator med tull, som å ikke "gidde" å skrive en seriøs emnetittel... 

Link to post
dude skrev for 1 time siden:

Se der ja :-) 

 

er kontramutteren fra justeringen borte? den kan skape litt krøll nedi

kamakslingområdet på sin vei mot bunnpannen.

 

det er riktig som du beskriver, ventilen åpner ikke for luft, så dermed blir det ikke forbrenning.

skulle tro man merket dette på effekten, men det er utrolig lite utslag på denne eller motor

forøvrig..

 

noe helt annet om det samme skjer på en av eksosventilene. da hørest det ut som det plutselig

er kommet en semidiesel  :-)

Kontramutteren har lagt seg i nedløpet til løftestanga ved siden av, uten å (utrolig nok) ha gjort noen skade. Rundt dette med at diesellekasje oppsto, erindrer jeg noen uforklarlige, merkelige lyder av motoren, samme lyd som når en glemmer småmynt i bukselommen i vaskemaskinen. Dette er jo så klart mutteren som har valset rundtomkring, før denne har slått seg til ro der jeg fant den.

 

Link to post
X10an skrev for 11 timer siden:

 

Mener du man kan etterstrekke strekkbolter hver hundrede time? Kan vel bli litt kaos etter 4000 gangtimer og 40 etterstrekk?

Hva er problemet ditt egentlig? Det ser ut som om du bare er ute etter å kommentere andres innlegg uten å ha det minste snev

av kunnskap.

Det hadde sikkert blitt kaos hos deg om du skulle "strekke" hver bolt. Da måtte du vel ta de ut og strekke de i en jigg eller lignende.

 

Men når det gjelder "strekkbolter" så er det slik at disse gir etter eller "strekkes" når de er trukket til første gang man monterer et topplokk.

Man bruker et strort moment for å få topplokket tett.

På de eldre Mercruiser diesel motorene fra 80 tallet var det opprinnelig topplokks pakninger av syntetisk eller papp materialet.

Da skulle man trekke til boltene etter en viss tid for å unngå at pakning ble ødelagt og man fikk lekkasje.

På nyere motorer er det montert pakninger av stål. Når man trekker til boltene med moment her, så trenger man ikke trekke til boltene annet enn

etter første oppstart og når motor er kald, så skal boltene løsnes og trekkes til igjen.

Strekk bolter kan brukes om igjen et par tre ganger, ihvertfall de som brukes på Mercruiser og som er på mine motorer.

 

SIden jeg nevnte ventljustering på motoren til trådstarter, så var det en anbefaling om å sjekke topplokks boltene også, siden det sikkert

var en stund siden det var justert ventiler. Da pleier man, eller bør sjekke  boltene også ved å bruke en moment nøkkel innstilt på momentet til den bolten man skal sjekke. Det er normalt på disse motorene å sjekke/trekke til boltene. Men er ikke alltid det er nødvendig. Og man bytter gjerne boltene før de er "stukket" flere (centi)meter. De er å få kjøpt nye, faktisk, så rart det enn høres.

Nyere motorer har hydrauliske ventil løftere, så ingen justering trengs.

 

Men det er flere eksempler på at man fikk lekkasje pga man ikke sjekket om boltene satt ordenlig. Gjelder ikke bare Merc men også Volvo og andre.

Med 4000 timer på en motor tror jeg heller ville byttet motor eller overhalt før det.

 

Mine to motorer fra år 2002, tok jeg fra hverandre alle deler til bar blokk og overhalte og byttet slite deler og satt sammen igjen. Da hadde de gått 650 timer.

 

Så X10an du bør koble inn hjernen før du åpner munnen, pleier å være fornuftig. Prøv heller å hjelpe trådstarter om du har noe du vet

kan komme til nytte.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

 

Chris284 skrev 53 minutes ago:

Så X10an du bør koble inn hjernen før du åpner munnen...

 

Min er faring med strekkbolter er at disse først trekkes til med et visst moment, som i seg selv ikke er av veldig vesentlig betydning for sluttresultatet. Deretter "strekkes" bolten med en ekstra vridning av en viss vinkel som kan være fra 90 grader og oppover avhengig av bolt og applikasjon. Under dette ekstra strekket vil hele stammen på bolten vri seg (litt som makaroniskruer) samtidig som bolten spennes opp til sitt endelige moment. Litt av poenget med strekkbolter er at bolten da blir stående i fullt "fjærende" spenn for all fremtid, og så langt jeg kan forstå så skal ikke disse da dras til ytterligere.  Å dra dem til med opprinnelig moment er lite hensiktsmessig, da dette momentet blir overskredet med meget god margin i det bolten strekkes for første gang. Og om boltene er såpass løse at opprinnelig moment ikke "slår ut", vil jeg vel tro pakningen allerede har blåst ut for lenge siden. Skal de "ettertrekkes" bør de derfor kanskje ettervris med en viss vinkel?

 

Konvensjonelle bolter mangler dette ekstra spennet, og vil lettere kunne "slippe opp" litt av kraften de opprinnelig er dratt til med, for eksempel på grunn av vibrasjoner eller at pakninger gir litt etter. Disse kan derfor med fordel ettertrekkes til sitt rette moment med jevne mellomrom.

 

Du opplyser her at strekkbolter i noen applikasjoner er spesifisert til å ettertrekkes etter gitte tidsintervall, og jeg stiller spørsmål ved om dette virkelig stemmer. Du må gjerne bli sur for at jeg spør, men om dette er korrekt vil jeg mer enn gjerne lære noe nytt.

Link to post

Nei men i alle dager da gutter.. hva skal dere gjøre på julebordet når dere tar ut all kranglinga 

her allerede i August?? :-) flørte med sekretæren kanskje, regn med lang kø :-) 

 

når det gjelder tiltrekkingsprosedyre på disse boltene, er det bare å spørre om dere lurer på noe, tar

meg den frihet her nå. dette gjelder amc bolter.  dette gjøres i åtte trinn. eller egentlig ti om man tar med 

at det skal kjøres litt også. legg merke til at de små ytre boltene har en egen prosedyre.  

 

 

Indre boltrekke.                                                                                                 ytre boltrekke

 

første tiltrekking     30nm                                                                                 30 nm

andre tiltrekking     70 grader                                                                           85 grader

tredje tiltrekking     70 grader

så varmkjøres motoren til driftstemp.

fjerde tiltrekking    -90 grader (løsne bolter ja)

femte tiltrekking     30 nm

sjette tiltrekking     65 grader.

syvende tiltrekking 65 grader.

kjøre mellom 50 og hundre driftstimer.

åttende tiltrekking  15 grader.                                                                          15 grader

 

siden disse boltene nå har fått strekket de skal ha, anbefales de byttet for hver gang de blir

løsnet. 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

På min Volvo Ad31 som jeg nettopp har overhalt, så var rekkefølgen slik:

Første tiltrekking 30nm 

Andre tiltrekking 100nm 

Tredje tiltrekking 90 grader

Fjerde tiltrekking 90 grader.

 

Videre så står det i manualen at det ikke skal ettertrekkes etter at alle boltene er trekt til første gangen. Og boltene skal skiftes når dei har vært opptrekt tre ganger.

Link to post

Fred på jord !

Jeg vil også være med :-)

Dere nevner mange gode poenger men ikke glem hvorfor produsentente spesifiserer både moment og grader sammen:

friksjonen...

Vridning av bolten er uønsket. Når momentet øker, øker også unøyaktigheten i hvor mye som forsvinner i friksjon og hvor mye som går til rent strekk av bolten.

2 Smøremiddel  en av de viktigste opplysningene i en tiltrekkings plan for en topp er smøremiddel...

Tørt, dyppet i motorolje eller Molycote Rapid G+... forskjellen er enorm!!! 

3 Ventilklaring - viktig å være klar over at når du ettertrekker toppen på en støtstangmotor så påvirkes ventilklaringen...

4 Toppakning -  ikke sikker på om det er relevant for TS sin motor men generelt så kan en toppakning "krympe" 0.4mm i tykkelse ila 4500 timer bruk. Det reduserer kraftreseven i en strekkbolt betydelig... og det endrer ventilklaring dramatisk...

(det jo en grunn til at enkelte marinemotorer har 500 timer intervall på ventiljustering)

 

Hva dere enn gjør så ta det med friksjonen seriøst da... gentlemen

Link to post

Jeg er mer enn imponert over drysset av kompetanse fra alle dere som har tatt dere bryet med å hjelpe meg med dette! 

Dette er slettes ikke mitt fag, og jeg innser at dette forumet har reddet meg fra adskillige tusener i utgifter til mekaniker(e?).

 

Det å få så gode innspill som her hjelper også på min innsikt i motoren, som også leder videre til mer kunnskap og utgangspunkt for å være rustet til evnt. neste utfordring! (mot formodning...;) )

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...