Pequod
Det er jaggu ikke lett å bli klok på den norske sommeren!
I dag startet etappen fra Strömstad helt greit, i passe vær og akseptable bølger fra riktig retning!
Jeg valgte å ta turen tilbake til Brattholmen og la til der til lunsj. Et flott sted!
Satt og filosoferte litt over alle de stedene denne båten har tatt meg til, steder jeg aldri ville ha besøkt om jeg ikke hadde hatt båten! Og alle de herlige naturopplevelsene jeg har fått! Jeg føler meg takknemlig!
Etter lunsjen var tatt inn og tankene klarnet fra filosofisk snikksnakk, fortsatte jeg ufortrødent videre, dog litt bekymret på grunn av værmeldingene...
To små uhell hadde jeg også på Brattholmen, snublet på bryggekanten og fikk flere skrubbsår på venstrefoten, og etterpå, når jeg skulle om bord igjen, klarte jeg å tryne på nytt! Denne gangen gikk det ut over reservekalesjen fra 1974, jeg tok meg for for å dempe fallet og rev med meg nok en glidelås, så nå får jeg ikke lukket denne kalesjen ordentlig heller!
Jaja, valgte å kjøre over Mefjorden og deretter over mot Kjøkøya. Blåste ganske kraftig fra siden, så det ble litt humpete... Yr meldte 10 ms over Lera og Strømtangen, andre mellom 5 og 7! Jeg fant ut at jeg skulle prøve meg og heller snu og legge meg i Ødegårdskilen eller på Sand over natta hvis det ikke gikk.
Men Lera var ikke så ille som fryktet, kun da jeg nærmet meg Strømtangen og tok indre lei der, så kom det endel ubehagelige bølger. Men det gikk greit det også!
Valgte å dra inn til Hankø, men ut igjen ved Rauer. Tenkte at hvis det ble ille kunne jeg snu og overnatte på Hankø.
Bølgene var riktig nok store, men etter at jeg hadde komme litt ut fra land og snudd meg i riktig retning, så fikk jeg dem akterfra, så jeg valgte å fortsette.
Det gikk bra til etter at jeg hadde passert Engelsviken.
Bølgene ble stadig større og i tillegg endret de retning slik at jeg fikk dem mer fra siden akter. Det var ikke behagelig og jeg satte derfor kursen inn Krogstadfjorden.
Her ligger jeg dermed nok en gang på Makrellrød og avventer et par timer til det verste skal ha gitt seg. Mellom 21 og 22 skal det nemlig gå ned til 2-3 ms og da fortsetter jeg til Moss, regner jeg med.
Har nettopp spist middag og er snart klar til siste etappe mot Moss. Regner med at jeg overnatter der.
Så kan jeg ta det med ro og kose meg på siste dag i morgen.