Pequod
Forrige måned var den dårligste november jeg noengang har hatt som båteier... bare en eneste tur! Sukk!
I 2013 hadde jeg 11 turer, i 2014 endte jeg på 8 turer og i amputasjonsåret 2015 10 turer. I fjor endte jeg på bare 4 turer. Så det går nedover...
I år har jeg faktisk en unnskyldning ettersom jeg var papegøyebarnevakt i tre uker og bodde hos kjæresten i den perioden (med et par timers tur, minst, for å komme meg til båthavna), og utenom de ukene har jeg både vært uheldig med form/sykdom/fot. vær og jobbkollisjon. De to første årene må man ta med i betraktning at jeg jobbet i en turnus som ga meg en hel avspaseringsuke hver måned, mens jeg i fjor og i år har en turnus som gir meg denne uka bare hver niende uke. Men likevel...
Trøsten får være at jeg i helga rakk to fine turer, både på lørdag og søndag. Særlig søndag var det flott vær!
Så litt is søndag etter å ha passert Holsa i Snarøysundet, og snudde for sikkerhets skyld ettersom sola var gått ned og jeg uansett skulle snu. Hadde tenkt å kjøre ut gjennom enten lille eller store Ostsund. men droppet det. Mulig at det nå er for sent å stikke innom Oksenøya og fylle opp for vinteren?
Turen på søndag betød at jeg nå er oppe i 80 turer i år. Litt mellomfornøyd med det, den videre oppussingen av båten gjennom vinteren skal planlegges litt bedre, slik at jeg ikke mister mange fine sjanser til å være utpå neste år! Har fire turer igjen i år før jeg runder 400 turer totalt, og det er jeg ganske fornøyd med.
Lørdag begynte med en liten overraskelse av den negative sorten. Da jeg fikk buksert meg ut til på båten via en meget glatt "landgang" ned til brygga og deretter en like glatt brygge, oppdaget jeg at forreste fortøyning på styrbord side var røket. Nok en gang var det karabinkroken som var knekt tvers av.
Det har skjedd en gang før, tidligere i år (i vinterperioden februar/mars) Jeg begnte å fortøye med karabinkroker på baugfortøyningene etter at jeg ble amputert, etter råd fra havnesjefen. Dette er særlig med tanke på sikkerheten, ettersom jeg da, hovedsaklig på vinteren, slipper å kravle opp på baugdekket og bale med fortøyningene. Med kombinasjonen dårlig balanse og glatt føre er det greit å slippe det.
Det har fungert veldig bra, og jeg har gått over til å bruke denne løsningen hele året. Men to ganger har altså karabinkroken røket. Båten har ikke tatt noe skade av det ettersom den er godt fortøyd og tåler at en fortøyning ryker, men det er nå ikke bra likevel.
Karabinkrokene er kjøpt på Clas Ohlsson - kanskje jeg bør gå et hakk opp og kjøpe et annet sted? Noe av bedre kvalitet? Trodde det ikke var så stor forskjell på slikt jeg, men der tok jeg antakelig feil. Sjaklene jeg bruker er også fra Clas Ohlsson - men ingen av dem har røket ennå. Og vi snakker om noen av de tykkeste som er å få!
Noen som har noe forslag til en mer solid type karabinkroker? Og er det noen som har noe forslag til å bli kvitt is på dollbordet? Jeg kan jo ikke bruke salt eller strø...
Helt til slutt noen bilder fra helgen...