Jump to content

Edit History

kenska

kenska


bildetrøbbel

Da var det tid for en liten statusoppdatering. Har blitt en stund siden sist nå, all ledig tid har gått med til båten, så EDB maskinen har dessverre stått på vent.

 

 

Fikk isolert ferdig motorrommet med lyd-felleskum fra biltema. Prøvde forskjellige verktøy  ( tapetkniv, baufil ) for å kappe til platene, endte til slutt opp med den gode gamle Fein multimaster til denne jobben også. Limte alt fast med kontaktlim. Skal selvfølgelig ikke ha svart motorrom, så jeg har kjøpt en tynn ( 6mm) isolasjons duk i sølv farge som skal på etter hvert. 

DSC_1176.JPG.9df6526c01239e0260615f34a462fba8.JPG

 

Har styrt litt med det elektriske anlegget og lensepumper den siste tiden.

DSC_1179.JPG.42126ea0d676ff007851266bcf51e71d.JPG

 

 

Da båten ikke er selvlensende har jeg brukt en del tid og penger på og få til et godt lensesystem. De to klossene som er limt fast er festepunkter til to lensepumper.

Kanskje litt vanskelig og se på bildet men den ene klossen er montert lavere slik at den pumpen slår inn først.

 

DSC_1234.JPG.780fa4e4fdef7871af804d0f7e62a49d.JPG

 

 

Her er bilde av nesten ferdig lensebrønn. Den hvite og minste pumpen ( Rule 500 GPH ) er montert på laveste klossen slik at den starter først. Tanken er at den skal ta seg av regnvann når man ligger til kai uten tilsyn. den røde og svarte pumpen ( Johnson pump 1600 GPH ) kobler inn etter Rule pumpen i tilfeller hvor man får store mengder vann inn. Beggge pumpene er koblet med automatikk rett fra batteriet, i tillegg er de koblet på bryter i styrekonsoll. Disse to vil jo ikke pumpe "graps" men bare vann. Den tykke slangen med stålspiral skal ta seg av dette. Den er koblet på en manuell lense pumpe.

den svarte pumpen med filter er en membran pumpe som skal lense motorrommet. Det går slange fra filteret gjennom skottet og inn i motorrommet. Den er bare koblet på bryter på styrekonsoll, jeg vil gjerne ha kontroll på når jeg lenser dette rommet. slangen skal limes fast i skottet slik at det blir tett, men jeg vil ha mulighet til å Dra den ut av hullet dersom behov. Tanken er at, i tilfelle pakkboks etc. ryker under drift vil jeg ha mulighet å slippe så mye vann som mulig ut i lensebrønnen hvor lensekapasiteten er vesentlig større.  I tillegg har jeg montert en Whale automatisk lensepumpe i motor rommet som skal slå inn i dersom det blir mye vann. Denne er koblet rett på batteriet og på bryter på styrkonsoll. 

Total lensekapasitet er på nærmere 190 liter i minuttet ( teoretisk ) 60 liter i motorrommet og 130 liter i lensebrønnen. ( pluss det som en panikk slagen mann klarer og pumpe med den manuelle pumpen :giggle: )

Den blanke vinylslangen kommer fra vanntanken i baugen. den er koblet opp med en treveis ventil. Tanken her er at den ene stussen skal kobles på kjølevann intaket  ( Har treveis ventil der også ) slik at jeg kan skylle motor med ferskvann/ kjølevæske ved behov. Den andre stussen blir tømming av tank rett i lensebrønn.

På bildet kan man også skimte svingeren til ekkoloddet. Gjennomgående bronsesvinger :thumbsup:

 

DSC_1229.JPG.815f86c55722a59980ba89068695c62f.JPG

 

Automatisk pumpe i motorrommet.

DSC_1217.JPG.d2c550d4093b54e1bdfc4216bd114e36.JPG

Slangeopplegg og manuell lense pumpe, den Manuelle pumpen og membran pumpen blir også brukt som tilbakeslagsventil til Rule og Johnson pumpen.

 

DSC_1218.JPG.3da1de6731215eda317cf1bc5ad2f3c7.JPG

Har også fått inn kjølevansinntak til motor med filter, slangestussen som peker rett opp skal kobles på slangen fra baugtanken.

 

 

 

 

 

 

 

 

kenska

kenska

Da var det tid for en liten statusoppdatering. Har blitt en stund siden sist nå, all ledig tid har gått med til båten, så EDB maskinen har dessverre stått på vent.

DSC_1176.JPG.4da2659adf44558f0cd97cb5ebd89eb4.JPG

 

Fikk isolert ferdig motorrommet med lyd-felleskum fra biltema. Prøvde forskjellige verktøy  ( tapetkniv, baufil ) for å kappe til platene, endte til slutt opp med den gode gamle Fein multimaster til denne jobben også. Limte alt fast med kontaktlim. Skal selvfølgelig ikke ha svart motorrom, så jeg har kjøpt en tynn ( 6mm) isolasjons duk i sølv farge som skal på etter hvert. 

 

Har styrt litt med det elektriske anlegget og lensepumper den siste tiden.

 

DSC_1179.JPG.fa159aac916edc4bda1aac5869965158.JPG

 

Da båten ikke er selvlensende har jeg brukt en del tid og penger på og få til et godt lensesystem de to klossene som er limt fast er festepunkter til to lensepumper.

Kanskje litt vanskelig og se på bildet men den ene klossen er montert lavere slik at den pumpen slår inn først.

 

DSC_1234.JPG.33222d287c4d45c8b9c813d0fdbee887.JPG

 

Her er bilde av nesten ferdig lensebrønn. Den hvite og minste pumpen ( Rule 500 GPH ) er montert på laveste klossen slik at den starter først. Tanken er at den skal ta seg av regnvann når man ligger til kai uten tilsyn. den røde og svarte pumpen ( Johnson pump 1600 GPH ) kobler inn etter Rule pumpen i tilfeller hvor man får store mengder vann inn. Beggge pumpene er koblet med automatikk rett fra batteriet, i tillegg er de koblet på bryter i styrekonsoll. Disse to vil jo ikke pumpe "graps" men bare vann. Den tykke slangen med stålspiral skal ta seg av dette. Den er koblet på en manuell lense pumpe.

den svarte pumpen med filter er en membran pumpe som skal lense motorrommet. Det går slange fra filteret gjennom skottet og inn i motorrommet. Den er bare koblet på bryter på styrekonsoll, jeg vil gjerne ha kontroll på når jeg lenser dette rommet. slangen skal limes fast i skottet slik at det blir tett, men jeg vil ha mulighet til å Dra den ut av hullet dersom behov. Tanken er at, i tilfelle pakkboks etc. ryker under drift vil jeg ha mulighet å slippe så mye vann som mulig ut i lensebrønnen hvor lensekapasiteten er vesentlig større.  I tillegg har jeg montert en Whale automatisk lensepumpe i motor rommet som skal slå inn i dersom det blir mye vann. Denne er koblet rett på batteriet og på bryter på styrkonsoll. 

Total lensekapasitet er på nærmere 190 liter i minuttet ( teoretisk ) 60 liter i motorrommet og 130 liter i lensebrønnen. ( pluss det som en panikk slagen mann klarer og pumpe med den manuelle pumpen :giggle: )

Den blanke vinylslangen kommer fra vanntanken i baugen. den er koblet opp med en treveis ventil. Tanken her er at den ene stussen skal kobles på kjølevann intaket  ( Har treveis ventil der også ) slik at jeg kan skylle motor med ferskvann/ kjølevæske ved behov. Den andre stussen blir tømming av tank rett i lensebrønn.

På bildet kan man også skimte svingeren til ekkoloddet. Gjennomgående bronsesvinger :thumbsup:

DSC_1230.JPG.394520e218182bf565c987a219f407eb.JPG

 

DSC_1217.JPG.632680c853fae5af3af9252851303d49.JPG

 

Slangeopplegg og manuell lense pumpe, den Manuelle pumpen og membran pumpen blir også brukt som tilbakeslagsventil til Rule og Johnson pumpen.

DSC_1218.JPG.b4afe4c1c93e1e9c97d10e50f0866c2c.JPG

 

Har også fått inn kjølevansinntak til motor med filter, slangestussen som peker rett opp skal kobles på slangen fra baugtanken.

 

 

 

DSC_1178.JPG

DSC_1214.JPG

DSC_1189.JPG

DSC_1210.JPG

DSC_1213.JPG



×
×
  • Create New...