Jump to content

Bunnventil treveis - hvordan fungerer denne?

alfth

Recommended Posts

Ved siden av inntak/skroggjennomføring til toalett så er det montert et inntak/skroggjennomføring med SORT slange og en 3-veis ventil ?

Det underste utløpet går til spylepumpe - dekk.

Det øverste utløpet der det er montert en gummislange, så er det et dusjhode i enden.
Antakelig for å kunne bruke spylepumpen til å lense båten ved lekasje ?

Er det noen som kjenner slike ventiler som kan gi meg info om hvordan denne ventilen fungerer ?

- Om hendelen står slik som på bildet, - er det åpent kun til spylepumpen og stengt "øverst" til denne gummislangen ?

- Om hendelen settes i stilling "opp", - er det da stengt mot spylepumpen og åpent kun for gummislangen ?

Fant ikke det ut da jeg hadde båten på slipp sist dessverre.

Den gummislangen bør vel for sikkerhetsskyld også byttes snart til en av bedre kvalitet ?

Takker for tips her :)

bilde

Tipper det er slik som du sier ja. Artig løsning med det dusjhåndtaket da. Kan også brukes til å pumpe såpevann fra en bøtte f.eks.

En slik treveisventil har som regel kulen borret I vinkel. Om pumpa virker slik den star nå har du da sjøvann inn, rett opp gummislange til pumpe og den tredje stillingen helt stengt.

Gummislangen er sikkert helt OK den, det er jo uansett ingen kritisk slange...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svar index :)

Var ikke klar over at hendelen hadde 3 stillinger. Regnet med kun 2 (mot høyre - sjøvann inn til spylepumpen) og rett opp (som jeg antar var at en kunne suge inn vann via den sorte slangen (med dusjhode) fra kjølen (eks. om pakkboksen lekker).

Ved hendel rett opp, - så er ventilen stengt gjennom skroggjennomføringen ? Men, åpen gjennom den sorte slangen og ut gjennom spylepumpen ?

Så om jeg vender hendelen mot venstre, - så er ventilen også stengt gjennom skroggjennomføringen ?

Kjekt å få eksakt viten om den ventilen da det rant litt vann (en periode før jeg tok hendelen til høyre og stripset enden av den sorte slangen fast høyere enn vannlinjen) ut av dusjhodet da hendelen sto rett opp. Det må vel da ha kommet fra slanger/sjøvannspumpen ? Ble usikker her ... ville ikke at båten skulle fylles med vann  :diving:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...