Napoli Startet 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2017 (redigert) Nimbusen har en relativt stor rute av Lexan. Denne begynner etterhvert å få små prikker/groper og en del oksidering i glasset, noe som gjør det vanskelig å se i motsol - og får saltvann til å henge bedre på ruta. Ved vårpussen i fjor gjorde jeg en del forskjellige forsøk på å få ruta pen igjen. De første tingene jeg prøvde var helt vanlig carnubavoks, deretter gikk jeg litt hardere til verks med Starbrite Cleaner Wax, ingen av disse hjalp og jeg gikk enda et steg hardere til verks med Autosol. Heller ikke dette hjalp. Det eneste middelet som hadde noen effekt i det hele tatt (bortsett fra at ruta er skinnende ren...) var Meguiars Plastx som gjorde noe med oksideringen. Spørsmålet er - går det an å gå på Lexan med sandpapir og jobbe opp igjen en polish på det, eller finnes det andre måter å restaurere ruta på? Jeg vet at det går an på plexiglass, men mener at jeg har lest at det ikke lar seg gjøre med Lexan? Redigert 22.Januar.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Gutten min driver litt med lakkfornying på bil, han har slipet/polert opp båtruter av "plast" som ser ut som de er klar for søppelplassen så de blir som nye..bla mine.. spør noen som er litt viderekommen i lakkpolering/konservering om å gjøre ett forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Robin S Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 (redigert) PlastX for hånd pleier å fungere ganske bra, men må det sterkere skyts til er det ingen fare for å polere med maskin og vanlige polish/ rubbing for lakk. Start med det mildeste å gå grovere hvis det trengs. Vær obs på at slike materialer ikke alltid er så glade i varme så jobb forsiktig. Ull pads genererer midre varme på maskin enn skumpads. Hvis det er virkelig ille kan du jo prøve å våtslipe litt fra 1000-1500-2000-2500 og så tar rubbing over avhengig av hvor kraftig rubbing du har etterfulgt av finere polish. Prøv på et lite område først.Riktignok ikke lexan, men her er resultatet etter 10 minutter med plastx på halve bakvinduet på en 911 964cab jeg pusset på i sommer Redigert 22.Januar.2017 av Robin S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Ja, akkurat det resultatet der fikk jeg på vinylrutene på kalesjen min også - og som nevnt - plastx fungerte til en hvis grad. Jeg funderte på å gå løs på ruta med Meguiars 2-step headlight restauration kit. Jeg har brukt det på lyktene på bilen, og det ble rett og slett som nytt. Men er litt mer skeptisk til om det vil ødelegge lexanruter? Worst case i dette scenarioet er jo ny rute til 8000,- så er villig til å legge en del egeninnsats i den gamle før jeg kaster inn håndkleet. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
boble65 Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Hvor kjøpte du det? Skulle prøvd det på billyktene mine.. Sitér dette innlegget Link to post
Arkimado Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Prøv med babyolje. Rutene blir som nye. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Hvor kjøpte du det? Skulle prøvd det på billyktene mine.. Kjøpte det på Bilextra i Arendal - men ser du kan kjøpe det noe billigere på nett. Prøv med babyolje. Rutene blir som nye. Seriøst?? Men det er vel i så fall en løsning som ikke varer så altfor lenge? Eller? NB - dette er ikke vinylrutene i kalesjen jeg spør om, men ruta foran førerplassen i Nimbus 26 Nova... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Arkimado Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Beklager, leste ikke innlegget ditt godt nok? Var på rutene i kalesjen jeg tenkte på. ? Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 prøv et lite område med våtsliping, start med 800 og jobb deg videre til 1500 og 2000'som beskrevet over, avslutt med Autosol. Jeg har gjort dette på noen små plastdeksler, ble helt fantastisk. Jeg har ikke prøvd dette på Lexan og kan slik sett ikke stille noen garantier for resultatet. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Napoli Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Problemet med akkurat denne ruta her er at det ikke er noen bortgjemte områder - så skulle veldig gjerne hatt fasit, hvis noen har den Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
dieselfan Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Kan du ikke få en bit av riktig Lexan (polykarbonat) av Nimbus å prøve på? (Vet du med sikkerhet at det er Lexan. Det finnes jo mange andre produsenter... og de har vel sine særegenheter...) Har aldri jobba med frontrute men lykteglassa på A6'n tar jeg med vannslipepapir 800-1200-2000-3000, bruker gjennomtrekt papir og en dråpe zalo for å hindre tørre riper med 800 papiret. (Masse vann) Til finalen bruker jeg lammeullhette med tørrvoks for høyglanspolering. Den siste glansen kommer ikke før det blir varmt.... Ser det advares mot varme over, men jeg må ha noe varme for å få finale-finishen... Sånn i forhold til hvor lang tid jeg bruker på to små lykteglass... så er det litt av en jogg du har foran deg... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Vinduene på min båt var totalt ugjenomsiktige da jeg kjøpte båten, jeg prøvde tradisjonell rens uten noe hell, ble fortvilt da pris på nye vinduer ble undersøkt :( Han brukte 2tim på dem, alt var maskinarbeid med profesjonell poleringsmaskin og flere forskjellige typer "puter" med noe gugge på, de ble til min forundring 100% som nye, også merkelig vannavstøtende. Har nå brukt båten 2 hele sesonger på sjøen å vinduene er fremdeles like fine, tørker av de en gang i blandt med en miljøfille for vinduer og de holder seg fremdeles vannavstøtende, vannet "dråper" seg og "preller" av. Anbefaler å høre med en som kan lakkpleie på bil, er du like heldig som meg sparer du mye penger. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 23.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Kan du ikke få en bit av riktig Lexan (polykarbonat) av Nimbus å prøve på? (Vet du med sikkerhet at det er Lexan. Det finnes jo mange andre produsenter... og de har vel sine særegenheter...) God ide, det skal jeg sjekke. Jeg er 100% sikker på at det er Lexan. Nimbus selger dem fortsatt på websiden sin. Jeg har gjort jobben med billykter på samme måte som deg en gang -men lykteglass er akryl (Pleksiglass), ikke polykarbonat slik Lexan er. Det er derfor jeg er skeptisk. Polykarbonat er bygget opp av mange, veldig tynne, plastikkark. Og dersom jeg slår igjennom hinnen blir det visst grått igjen. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 23.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Vinduene på min båt var totalt ugjenomsiktige da jeg kjøpte båten, jeg prøvde tradisjonell rens uten noe hell, ble fortvilt da pris på nye vinduer ble undersøkt :( Han brukte 2tim på dem, alt var maskinarbeid med profesjonell poleringsmaskin og flere forskjellige typer "puter" med noe gugge på, de ble til min forundring 100% som nye, også merkelig vannavstøtende. Har nå brukt båten 2 hele sesonger på sjøen å vinduene er fremdeles like fine, tørker av de en gang i blandt med en miljøfille for vinduer og de holder seg fremdeles vannavstøtende, vannet "dråper" seg og "preller" av. Anbefaler å høre med en som kan lakkpleie på bil, er du like heldig som meg sparer du mye penger. Hmm - da blir det vel å lage seg konto på detailersclub.no da :) To timer med ymse padder og luriumer skal jeg alltids få til :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
dieselfan Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Takk Napoli - det var god læring Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 (redigert) Da har jeg og lært noe. Jeg sendte samme forespørsel på detailersclub.no - og, som Balder nevnte, dette kan de gutta som kan noe om lakk. Først - lykteglassene foran er lagd av polykarbonat, bak er de akryl. Dvs at man kan pusse ruta akkurat som frontlykter - men det anbefales å gå igang med polish (grov polish/grove pads, jobbe seg opp til fin polish/fine pads).før man prøver sandpapir, da det visstnok kan være vanskelig å få det jevnt. Robin - jeg skulle hørt på deg med en gang Så da var det visst bare å finne frem en boks med knokefett... Redigert 24.Januar.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Robin S Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Da har jeg og lært noe. Jeg sendte samme forespørsel på detailersclub.no - og, som Balder nevnte, dette kan de gutta som kan noe om lakk. Først - lykteglassene foran er lagd av polykarbonat, bak er de akryl. Dvs at man kan pusse ruta akkurat som frontlykter - men det anbefales å gå igang med polish (grov polish/grove pads, jobbe seg opp til fin polish/fine pads).før man prøver sandpapir, da det visstnok kan være vanskelig å få det jevnt. Robin - jeg skulle hørt på deg med en gang Så da var det visst bare å finne frem en boks med knokefett... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Om noen i midt norge skulle ha samme problem hjelper jeg gjerne....avkommet tar gjerne en liten vindusjobb. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Virker dette på glasslykter og? Sitér dette innlegget Link to post
Robin S Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Glass er desverre for hardt å vil ikke kunne korrigeres på samme måte som plast materialer Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Virker dette på glasslykter og? Prøv den Meguiars som jeg linket til over, jeg ville tro at den fungerer på glass og. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
-morten- Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Har brukt Meg. sin plastX på billykter, men usikker på om det funker på lexan! det har jo en litt annerledes struktur Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Robin S Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) å slipe ned og polere plastlykter er noe helt annet enn glasslykter. Glass er steinhardt å selv med glasspolish og meget harde pads vil du bare kunne fjerne små små riper. Varmgang i glasset kan også gjøre at lysbilde forvrenges eller hvis man polerer en rute av glass for hardt vil du ikke kunne se klart gjennom den lenger, man får illusjonen av å være full hvis man ser gjennom. Hvis man vet hva man gjør går det fint, men det er meget tidkrevende å polere glass og man vil nesten aldri få det resultatet man håper. Plastmaterialer derimot går helt fint Redigert 27.Januar.2017 av Robin S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Dette så spennende ut. På min Draco 2400 Styling har siderutene i vindskjermen blitt veldig stygge. De ser krakelerte ut... kan det fungere å gjøre det samme på de? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Krakelering er det vel pleksiglass som får. Mener å ha lest at det ikke er noe å gjøre med det. Men - dersom det allerede er krakelert kan det jo ikke bli værre - jeg ville ha gjort et forsøk. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.