Jump to content

Restaurere Lexan


Napoli

Recommended Posts

Nimbusen har en relativt stor rute av Lexan. Denne begynner etterhvert å få små prikker/groper og en del oksidering i glasset, noe som gjør det vanskelig å se i motsol - og får saltvann til å henge bedre på ruta.

 

Ved vårpussen i fjor gjorde jeg en del forskjellige forsøk på å få ruta pen igjen. De første tingene jeg prøvde var helt vanlig carnubavoks, deretter gikk jeg litt hardere til verks med Starbrite Cleaner Wax, ingen av disse hjalp og jeg gikk enda et steg hardere til verks med Autosol. Heller ikke dette hjalp. Det eneste middelet som hadde noen effekt i det hele tatt (bortsett fra at ruta er skinnende ren...) var Meguiars Plastx som gjorde noe med oksideringen. 

 

Spørsmålet er - går det an å gå på Lexan med sandpapir og jobbe opp igjen en polish på det, eller finnes det andre måter å restaurere ruta på? Jeg vet at det går an på plexiglass, men mener at jeg har lest at det ikke lar seg gjøre med Lexan?

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

PlastX for hånd pleier å fungere ganske bra, men må det sterkere skyts til er det ingen fare for å polere med maskin og vanlige polish/ rubbing for lakk. Start med det mildeste å gå grovere hvis det trengs. Vær obs på at slike materialer ikke alltid er så glade i varme så jobb forsiktig. Ull pads genererer midre varme på maskin enn skumpads. Hvis det er virkelig ille kan du jo prøve å våtslipe litt fra 1000-1500-2000-2500 og så tar rubbing over avhengig av hvor kraftig rubbing du har etterfulgt av finere polish. Prøv på et lite område først.
Riktignok ikke lexan, men her er resultatet etter 10 minutter med plastx på halve bakvinduet på en 911 964cab jeg pusset på i sommer

bilde

Redigert av Robin S (see edit history)
Link to post

Ja, akkurat det resultatet der fikk jeg på vinylrutene på kalesjen min også - og som nevnt - plastx fungerte til en hvis grad. Jeg funderte på å gå løs på ruta med Meguiars 2-step headlight restauration kit. Jeg har brukt det på lyktene på bilen, og det ble rett og slett som nytt. Men er litt mer skeptisk til om det vil ødelegge lexanruter? Worst case i dette scenarioet er jo ny rute til 8000,- så er villig til å legge en del egeninnsats i den gamle før jeg kaster inn håndkleet.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Hvor kjøpte du det? Skulle prøvd det på billyktene mine..

Kjøpte det på Bilextra i Arendal - men ser du kan kjøpe det noe billigere på nett.

 

 

Prøv med babyolje. Rutene blir som nye.

Seriøst?? Men det er vel i så fall en løsning som ikke varer så altfor lenge? Eller? NB - dette er ikke vinylrutene i kalesjen jeg spør om, men ruta foran førerplassen i Nimbus 26 Nova...

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

prøv et lite område med våtsliping, start med 800 og jobb deg videre til 1500 og 2000'som beskrevet over, avslutt med Autosol. Jeg har gjort dette på noen små plastdeksler, ble helt fantastisk. Jeg har ikke prøvd dette på Lexan og kan slik sett ikke stille noen garantier for resultatet.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post

Kan du ikke få en bit av riktig Lexan (polykarbonat) av Nimbus å prøve på?

(Vet du med sikkerhet at det er Lexan. Det finnes jo mange andre produsenter... og de har vel sine særegenheter...)

Har aldri jobba med frontrute men lykteglassa på A6'n tar jeg med vannslipepapir 800-1200-2000-3000, bruker gjennomtrekt papir og en dråpe zalo for å hindre tørre riper med 800 papiret. (Masse vann)

Til finalen bruker jeg lammeullhette med tørrvoks for høyglanspolering. Den siste glansen kommer ikke før det blir varmt....

Ser det advares mot varme over, men jeg må ha noe varme for å få finale-finishen...

 

Sånn i forhold til hvor lang tid jeg bruker på to små lykteglass... så er det litt av en jogg du har foran deg...

Link to post
Guest Balder..

Vinduene på min båt var totalt ugjenomsiktige da jeg kjøpte båten, jeg prøvde tradisjonell rens uten noe hell, ble fortvilt da pris på nye vinduer ble undersøkt :(

Han brukte 2tim på dem, alt var maskinarbeid med profesjonell poleringsmaskin og flere forskjellige typer "puter" med noe gugge på, de ble til min forundring 100% som nye, også merkelig vannavstøtende.

Har nå brukt båten 2 hele sesonger på sjøen å vinduene er fremdeles like fine, tørker av de en gang i blandt med en miljøfille for vinduer og de holder seg fremdeles vannavstøtende, vannet "dråper" seg og "preller" av.

Anbefaler å høre med en som kan lakkpleie på bil, er du like heldig som meg sparer du mye penger.

Link to post

Kan du ikke få en bit av riktig Lexan (polykarbonat) av Nimbus å prøve på?

(Vet du med sikkerhet at det er Lexan. Det finnes jo mange andre produsenter... og de har vel sine særegenheter...)

 

God ide, det skal jeg sjekke. Jeg er 100% sikker på at det er Lexan. Nimbus selger dem fortsatt på websiden sin. Jeg har gjort jobben med billykter på samme måte som deg en gang -men lykteglass er akryl (Pleksiglass), ikke polykarbonat slik Lexan er. Det er derfor jeg er skeptisk. Polykarbonat er bygget opp av mange, veldig tynne, plastikkark. Og dersom jeg slår igjennom hinnen blir det visst grått igjen.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Vinduene på min båt var totalt ugjenomsiktige da jeg kjøpte båten, jeg prøvde tradisjonell rens uten noe hell, ble fortvilt da pris på nye vinduer ble undersøkt :(

Han brukte 2tim på dem, alt var maskinarbeid med profesjonell poleringsmaskin og flere forskjellige typer "puter" med noe gugge på, de ble til min forundring 100% som nye, også merkelig vannavstøtende.

Har nå brukt båten 2 hele sesonger på sjøen å vinduene er fremdeles like fine, tørker av de en gang i blandt med en miljøfille for vinduer og de holder seg fremdeles vannavstøtende, vannet "dråper" seg og "preller" av.

Anbefaler å høre med en som kan lakkpleie på bil, er du like heldig som meg sparer du mye penger.

Hmm - da blir det vel å lage seg konto på detailersclub.no da :) To timer med ymse padder og luriumer skal jeg alltids få til :)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Da har jeg og lært noe. Jeg sendte samme forespørsel på detailersclub.no - og, som Balder nevnte, dette kan de gutta som kan noe om lakk. Først - lykteglassene foran er lagd av polykarbonat, bak er de akryl.  :worry:  Dvs at man kan pusse ruta akkurat som frontlykter - men det anbefales å gå igang med polish (grov polish/grove pads, jobbe seg opp til fin polish/fine pads).før man prøver sandpapir, da det visstnok kan være vanskelig å få det jevnt. 

 

Robin - jeg skulle hørt på deg med en gang  :yesnod:

 

Så da var det visst bare å finne frem en boks med knokefett... :sweat:

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Da har jeg og lært noe. Jeg sendte samme forespørsel på detailersclub.no - og, som Balder nevnte, dette kan de gutta som kan noe om lakk. Først - lykteglassene foran er lagd av polykarbonat, bak er de akryl.  :worry:  Dvs at man kan pusse ruta akkurat som frontlykter - men det anbefales å gå igang med polish (grov polish/grove pads, jobbe seg opp til fin polish/fine pads).før man prøver sandpapir, da det visstnok kan være vanskelig å få det jevnt. 

 

Robin - jeg skulle hørt på deg med en gang  :yesnod:

 

Så da var det visst bare å finne frem en boks med knokefett... :sweat:

:thumbsup:  Lykke til

Link to post

å slipe ned og polere plastlykter er noe helt annet enn glasslykter. Glass er steinhardt å selv med glasspolish og meget harde pads vil du bare kunne fjerne små små riper. Varmgang i glasset kan også gjøre at lysbilde forvrenges eller hvis man polerer en rute av glass for hardt vil du ikke kunne se klart gjennom den lenger, man får illusjonen av å være full hvis man ser gjennom. Hvis man vet hva man gjør går det fint, men det er meget tidkrevende å polere glass og man vil nesten aldri få det resultatet man håper. Plastmaterialer derimot går helt fint

Redigert av Robin S (see edit history)
Link to post

Krakelering er det vel pleksiglass som får. Mener å ha lest at det ikke er noe å gjøre med det. Men - dersom det allerede er krakelert kan det jo ikke bli værre - jeg ville ha gjort et forsøk.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...