Anderre Startet 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2017 Heisann Har ett 130w solcellepanel med en mmpt regulator koblet til forbruksbanken. Når motoren går, antar jeg at ladingen fra dynamoen kutter iom at regulatoren til panelet gir ut spenning slik at batteriene ser ut som de er på maks spenning Hvordan kan jeg enklest og billigst lage til ett relé som kutter ut solcellene snår motoren går/dynamoen lader? Jeg ønsker ikke en manuell av/på bryter da den mest sannsynlig ofte blir glemt i dregge/fortøye/sikre/finne ankerdram sirkuset Roger Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
tilplan Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Jeg tror dette en uriktig antakelse, eller har du målt og sett noe som tyder på at du ikke får lading fra dynamo? Har selv et panel på 100W permanent tilkoplet via victron MPPT-regulator og har ikke sett tegn til at dynamo får redusert bidrag. Leser dette av med Victron BMV-700 batterimonitor. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Jeg har noe lignende, men har koplet all lading inn på samme punkt på inngang ladeskille, dvs alle batterier lades samtidig enten lading kommer fra dynamo/solceller/landstrømlader. Tenker da at den mest aggressive regulatoren 'vinner'. I praksis ser jeg at dynamo tar over etter kort tid i 99.9% av tilfellene, men i et par tilfeller i veldig pent vær der solceller har gitt rundt 40A lading har de 'vunnet' og lading fra MPPT har fortsatt i en times tid etter oppstart. Tenker at dette er ganske optimalt og ser ikke behovet for noen omsjalting hverken manuelt eller automagisk. Dette forutsetter selvsagt at MPPT er koplet slik at alle batterier får lading. Hvis du likevel ønsker å kople om hadde det vært greit å vite hvilket arrangement du har i båten, dvs type ladeskille, MPPT osv. Noen MPPT har mulighet for eksternt triggersignal for on/off osv (som sikkert er mer skånsomt enn å sjalte ladestrøm av/på direkte). Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Hei Anderre, Dette behøver du ikke bekymre deg over :) Batteriene vil ta til seg den strømmen de ønsker til enhver tid, uavhengig av hvem eller hva som leverer. Solcellene dine "blokkerer" ikke for dynamoen, men hvis mppt regulatoren er innstilt på en høyere spenning enn dynamoregulatoren så kan det skje at det er solcellene som leverer all strømmen. Det gjør i tilfelle ikke noe, og det skjer bare når batteriene er så oppladet at de ikke vil ta imot mer strøm enn solcellene gir. Det som imidlertid er viktig, er at mppt regulatoren er innstilt på verdier som passer til batteriene dine, men det er en litt annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Dette er som andre sier ikke noe problem. Vil du likevel lage en slik løsning, kan du bruke den koblingen jeg selv har. Meningen med koblingen min er at når jeg har landstrøm, lades startbatteriet fra panelene (og forbruksbatteriene fra landstrøm). I uthavn uten landstrøm, lades forbruksbatteriene fra panelene). Under gange, lader jeg begge batteriene fra dynamoen via skilledioder, og solcellepanelene er koblet til startbatteriet. Da kan ikke panelene forstyrre ladingen fra dynamoen som har senseledning til forbruksbanken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anderre Svart 23.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Dette var god knall! - Da har jeg fått svarene jeg var ute etter. Takker for hjelpen :-) Roger Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Stålsatt Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Ærlig talt. Jeg ville gjort det svært enkelt. Koble solcellelading på forbruksbanken. Punktum. Det er vel først og fremst de batteriene som trenger lading (?) Det er en seiglivet myte at den ene regulatoren "lurer" den andre. Så lenge batteriet tar imot lading, vil alle ladekilder bidra med sitt. Det er først når batteriet tar imot så lite ladestrøm at en av ladekildene har kapasitet til å dekke dette, at man kan oppleve at den andre ladekilden gir nærmest 0 A. Eksempel: Har man to dynamoer i parallell, som begge gir 50A, vil de lade opp en batteribank like fort som en 100A dynamo. Man vil riktignok på et tidspunkt (når man nærmer seg slutten på ladesyklusen) kunne oppleve at den ene dynamoen gir 0 A og den andre f.eks. 40A. I den situasjonen ville en 100A dynamo også gitt 40A. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Det er ikke en seiglivet myte at min MPPT stort sett alltid slår seg av når den ser spenningen fra dynamoen som lader. Det er facts da jeg ser det enkelt på kontrollpanelet som står midt i glaninga. Men det er ikke et stort problem da MPPT slipper til de fleste av timene med sollys når motor ikke går. Uansett er det vel enighet om at trådstarter egentlig ikke trenger å endre på noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Jeg har blitt enig med meg selv om at jeg monterer inn relè som kutter ut mppt regulatoren når jeg kobler til landstrømsladeren og at den bare er koblet til forbruksbanken :-) Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Santa_Claus Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Det er helt unødvendig å koble ut en eller flere ladekilder. Når bare en ladekilde (solcelle, motor, landstrømlader osv) er aktiv og klarer å levere nok strøm vil den regulere til en maks ladespenning (+- 14,6 volt avhengig av batteritype og hva ladekilden er innstilt til). Strøm inn i batteriet blir hverken større eller mindre så lenge den spenningen holdes. Hvis ikke ladekilden klarer å levere så mye strøm så blir ladespenningen lavere, men vil stige etter hvert som batteriene blir ladet og svelger unna mindre strøm. Klarer solcellene å levere maks ladespenning med så mye strøm som batteriene svelger unna så er det ingen behov for at motor skal lade i tillegg. Klarer ikke solcellene å levere så mye strøm vil f.eks ladespenningen være 13,5 volt. Når da motoren startes (eller landstrømladeren slåes på) vil den levere så mye strøm som den klarer inntil ladespenningen når maks. Så vil den holde denne spenningen så lenge motoren går. Strømmen synker etter hvert som batteriene blir ladet. Er det flere ladekilder som er på så er det eneste som vil skje at ladestrømmen kommer litt i fra hver av dem. Sannsynligvis er ikke alle ladekildene justert for å levere samme maks ladespenning. Det som da vil skje når ladespenningen stiger (etter hvert som batteriet blir ladet) er at den med lavest maks spenning vil stoppe å levere strøm når den kildens maks spenning er nådd. Da vil ladingen fortsette fra de andre kildene til den/de når sin maks spenning. Til slutt er ladespenningen nådd maks spenning til bare en kilde og den vil da ta seg av all lading. Håper jeg klarte å forklare dette på en folkelig måte. Selvsagt skal jeg ikke nekte deg å lage et avansert system, men det gjør ingen nytte og sannsynligheten for feil bare øker. Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 25.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Her har jeg jo da tydeligvis misforstått helt. Jeg har alltid trodd at ladespenningen fra lader ikke er strømstyrt, men styrt av spenningen på batteriet... Skal ta meg selv i nakken og finne noe annet å pusle med i båten og ikke overkomplisere noe som helst :-) Takker for korreks Roger Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
StorStas Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Santa_Claus forklarer dette bra. Men strøm og spenning går hånd i hånd her, og det kan være litt forvirrende . Laderen er strømstyrt i deler av ladesyklusen, når batteriene tar til seg alt som laderen leverer. Da er batterispenningen (ladespenningen) lavere enn det som laderen er "innstilt på" (for eksempel 14.4V), mens ladestrømmen er konstant på maks av hva laderen leverer. Laderen er spenningsstyrt når batteriene begynner å bli fulle og ikke tar til seg alt som laderen kan levere. Da er batterispenningen konstant på det nivået som laderen er "innstilt på", mens ladestrømmen synker jevnt. Hvis batteriene er godt nedtappet så kan det gå lang tid (flere timer) før batterispenningen kommer opp på det nivået som laderen er "innstilt på". Og motsatt så kommer ikke batterispenningen opp på det nivået før batteriene begynner å bli ganske godt oppladet (type mer enn 80%, avhengig av forholdet mellom ladekapasitet og batteristørrelse/type). Og videre, når batterispenningen først kommer opp på det nivået som laderen er "innstilt på" så betyr det at laderen alene kan levere all strøm som batteriet kan ta imot ved den aktuelle spenningen. Kobler man på flere ladekilder så tar det kortere tid å få opp batterispenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Jeg ble fortalt av forhandleren jeg kjøpte solcellepanel og regulator av at man aldri skal koble regulatoren fra batteriene dersom det er spenning inn på regulatoren. I bruksanvisningen står det også at batteri skal kobles til før panel. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Tenkte på akkurat det samme, men hvis LarsH sin kopling har fungert i årevis så er kanskje det problemet oppskrytt det også? Mener det tillgmed sto at paneler måtte dekkes til før tilkopling i bruksanvisning for min Victron 150/60.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Det med frakobling på en eller annen måte, har jeg ikke tenkt på. Med min kobling lenger oppe i tråden, er det til en hver tid forbindelse panel-regulator-batteri. Jeg skal ved tider og stunder sjekke litt mer om dette "problemet". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 LarsH: Men brytes ikke ladestrømmen fra panelene idet releet sjalter? Uansett har du vel bevist at det funker med mange års drift(?). Jeg ville likevel vært skeptisk til å bryte strømmen på mitt anlegg der jeg har sett opp til 48A ladestrøm på optimale dager (tenker på strømpuls som kan skade MPPT). Da ville jeg heller brukt muligheten for å slå av MPPT via et 12V signal om jeg skulle laget noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 OK, det er nok brudd i et brøkdel av et sekund. Men noen alvorlig strømpuls fra et lite panel på under 150W, blir det neppe. Hvor mange hundre watt er panelet ditt på? Du sier at du "tenker på strømpuls som kan skade MPPT". Er det noe leverandøren sier, eller er det en antakelse fra deg? Som sagt, jeg har tenkt å sjekke litt opp om dette, kanskje kontakte produsenten av regulatoren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Har 4x150W via en Victron 150/60. Sto all slags dill i manual om oppkobling, bla dekke til paneler med håndklær osv. Sikkert i overkant. Har som nevnt tidligere alle kilder koplet til samme punkt på ladeskille og lar de 'krangle' selv om hvem som gir mest, så jeg spør bare av ren nysgjerrighet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Sjekket manual nå. Det sto ingen advarsler der så minnet må ha spilt meg et puss. Jeg har en tendens til å planlegge leeenge og skure nettet for info så jeg har vel lest noen advarsler et annet sted, evt at det fulgte noe greier med panelene.. Om det skulle ha noe for seg å slå MPPT av/på remote så kan en sånn 'inverting on/off cable' fra Victron visstnok brukes, på alle Victron MPPT med såkalt VE direct port. Også 75/15 som jeg mener å huske at Lars H har nevnt at han har i andre poster(?). Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) Dette med tilkoblingsrekkefølgen står også i manualen for min Victron 75/15. Kan være så enkelt som at det er fornuftig å gjøre den siste tilkoblingen med litt avstand til batteriene, mht. mulige gnister. Ledninger fra panelene kan jo være strømførende mens man kobler de til. Står ikke noe om tildekking av panelene hos meg, men jeg kan se at det er fornuftig å gjøre det hvis man driver og kobler til maks av hva 150/60 regulatoren er spec'et for (150V, 3,5kw med paneler, for 48V batteri). Greit at ikke sola skinner rett på panelene mens man driver og kobler da . Edit: Takk for tipset Fantino, fant den VE.direct kabelen man trenger for å skru av og på regulatoren remote: https://www.victronenergy.com/accessories/ve-direct-non-inverting-remote-on-off-cable. (kr. 395,- på sparelys.no). Redigert 26.Januar.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 For det første: Det har INGEN hensikt å koble ut solcellelading under normaldrift, hvis man ikke av en eller annen merkelig grunn ønsker mindre nytte av panelene. Koblingsrekkefølgen har først og fremst med det å gjøre, at Victrons MPPT regulatorer har automatisk gjenkjenning av batteri (system) spenning. Derfor skal MPPT regulator først kobles til batteriene, dernest kobles panelene til MPPT regulator. I alle fall ved førstegangs tilkobling. Hvis man først kobler panelene til regulator, og så kobler batteriene til regulator, er man ikke garantert at MPPT regulator "skjønner" hva slags spenning systemet har. At man skal dekke til panelene ved tilkobling, har først og fremst å gjøre med at kabler bør være spenningsløse ved koblingsarbeider (sikkerhet). Dette kan med fordel ordnes med en automatsikring eller bryter på plusskabelen fra solcellepanelene. Da kan man enkelt koble ut panelene hvis man f.eks. skal utføre arbeider på batterier/strømopplegg. (Ref koblingsrekkefølgen.) Så StorStas, du kan trygt spare deg for både ekstra arbeid og VE.Direct non inverting remote on-off cable. Den har mange bruksområder, men i forbindelse med MPPT regulator, brukes den for det meste til å koble ut solcellelading på signal fra en BMS hvis det f.eks. oppstår en overspenning eller overtemperatur i en celle i et Lithium batteri. Jeg ville heller "holdt av" VE.Direct kontakten til denne "dingsen". Da har du full kontroll over MPPT regulatoren med telefon/nettbrett via appen "Victron Connect". Når man kobler seg til, vil man også automatisk oppdatere til nyeste "firmware" for MPPT regulatoren! Etterhvert kommer flere og flere MPPT / lader / inverter modeller med innebygd blåtann. Hvis du har en MPPT regulator med "load" utgang, kan derimot Inverting remote on-off cable være kjekk å bruke, for utkobling av last ved lav batterispenning. Reklame: BP medlemmer er hjertelig velkommen til å kontake Farco AS på telefon 22 65 53 20 / 920 85 359 / mail@farco.no for en teknisk prat og/eller hyggelig pris på Victron utstyr. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Da fikk vi en grei forklaring, men det er likevel noe jeg lurer på. Du sier: "Derfor skal MPPT regulator først kobles til batteriene, dernest kobles panelene til MPPT regulator. I alle fall ved førstegangs tilkobling." Hva med dem som kobler fra batteriene om vinteren? Hva skjer da når en kobler de tilbake om våren? Vil da regulatoren få problem med gjenkjenning av batteri (system) spenning? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KARILLA Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Er på tenkestadiet mht å montere solceller på taket. I denne forbindelse så innbiller jeg meg at det vil være bedre med 2 x50 watt panel enn et på 100 watt. Dette da jeg frykter noe av panelet vil falle i skyggen av feks radarantenne m.m. i løpet av dagen. Tanken er at det av panelet som ikke er i skygge vil levere maksimalt mens en med et panel vil få betydelig redusert effekt storedeler av dagen Noen som har erfaring med dette? Evt kan anbefale panel som ikke er så skygge ømfintelige. Legger med en litt snutt som viser hva skygge kan gjøre med virkningsgraden: https://m.youtube.com/watch?v=-WGU5j7Rh1g Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
StorStas Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) Takk for innspill og info Farco. Lars H., jeg har testet dette på min 75/15, og den "husker" at det er et 12V batteri den skal regulere. Regulatoren har ligget i garasjen i vinter, og jeg koblet på et powersupply med 25V som inn-spenning, og deretter en batterimonitor ut av regulatoren. Altså ikke noe batteri som kan fortelle om batterispenningen. Regulatoren startet "soft" som den skal, og gikk deretter opp til 14.4V, også som den skal. Så systemspenningen blir tydeligvis lagret i minnet på regulatoren. Da skal det ikke være noe problem å koble fra batteriene om vinteren, i hvert fall ikke på denne regulatoren. Edit: Regulatoren har blitt brukt mot 12V batterier tidligere altså. Redigert 26.Januar.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Er på tenkestadiet mht å montere solceller på taket. I denne forbindelse så innbiller jeg meg at det vil være bedre med 2 x50 watt panel enn et på 100 watt. Dette da jeg frykter noe av panelet vil falle i skyggen av feks radarantenne m.m. i løpet av dagen. Tanken er at det av panelet som ikke er i skygge vil levere maksimalt mens en med et panel vil få betydelig redusert effekt storedeler av dagen Noen som har erfaring med dette? Evt kan anbefale panel som ikke er så skygge ømfintelige. Legger med en litt snutt som viser hva skygge kan gjøre med virkningsgraden: https://m.youtube.com/watch?v=-WGU5j7Rh1g Hej Det finns solceller som redan är delade i två. http://solarlab.se/solpanel/solceller/12volt.html?p=3 Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.