Jump to content

Zodiac Fastroller 285 Acti-V, erfaringer?

Screamingeagle

Recommended Posts

Jeg vurderer en slik og lurer på om noen andre har erfaringer med denne modellen?

https://seatronic.no/zodiac-fastroller-285

Jeg er spesielt nysgjerrig på sjøegenskaper/toppfart ifht "vanlig" gummibåt med tradisjonelle dørkplater. Den skal erstatte en Zodiac Cadet 260s og skal brukes sammen med en Tohatsu 8hk 2T.

Takker på forhånd for alle bidrag med konkret erfaring eller referanser til tester.

Redigert av Screamingeagle (see edit history)

To ord beskriver denne: dritt båt. Hvis du ikke spesielle krav som å kunne pakke båten sammen å stue den bort ville jeg sett meg etter noe annet. Har hatt en slik i fire sesonger og endte med å gi den bort.... planer ikke med to voksne (hvis dere ikke er i fjærvektklassen) og 8 hk. Båtene suger seg fast til vannet og man blir våt av den minste "bølge". Hvis du kan kjøp en rib.

Har hatt en Fastroller Acti-V 285 med 8HK 2t Tohatsu i ca. 10 år, og kan ikke si meg helt enig med innleggene over. Når barna var små fikk vi den i plan med alle 2+2 - opp mot 200kg vil jeg anta.  Synes ikke det er noe problem å styre den alene selv i litt småbølger.  Imidlertid har jeg aldri prøvd en tilsvarende med plater i dørken.  For oss er det en hovedgrunn til at vi kjøpte denne og det er vekten, når vi kjøpte var den ganske mye lettere enn alternativene.  Løfter den opp på badeplattformen med motor  (hvor den ligger flatt) og det går akkurat.

Hadde denne Zodiac`en med 9,8hk 4Takt, ekkel å kjøre i litt små bølger, mye sprut inn bak. Vil ikke anbefale den til noen hvis ikke vekt er svært viktig og max 5hk... 

Jeg kjøpte den utelukkende pga vekt, solgte den etter et år og kjøpte den letteste RIB jeg fant på markede godkjent for 4 personer, Mercury 270, 39kg.

Ikke den skarpeste V-bunn, men imponerte på mange måter uansett.

Har hatt diverse joller med platedørk, ikke så imponert over dem heller, men bedre enn "luftdørk".

Har du muligheten, gå for en RIB.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...