Screamingeagle Startet 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2017 Dette emnet har muligens vært opp før, men jeg kunne i farten ikke finne det. Jeg skal handle inn en gummibåt ila våren i størrelse 260-290cm. Båten skal brukes til en 33-fots seilbåt og må kunne slepes, ligge oppblåst på dekk og forholdsvis enkelt pakkes sammen. I tillegg må den kunne dras opp på dekk av meg alene uten bruk av fall. Den forrige gummibåten på 45kg gikk greit å få opp, men det var ikke voldsomt med margin.... Steroider er uaktuelt. Jeg vil anslå at mitt ønske om at den skal være god i sjøen er like stort som at den skal være lett å pakke Motor som skal brukes er en Tohatsu 8hk 2-takt. - Finnes det en modell som er "Jack of all trades"? Jeg har fått inntrykk av at høytrykksbunnede båter omtales meget forskjellig. Jeg ser at den udiskutable fordel er at man slipper å stue vekk en haug med dørkplater når båten skal pakkes, og tillegg er det lav vekt. Jeg ser varierende kommentarer om at de er "bedritne" i sjøen og ikke oppnår særlig med fart, mens andre sier at de er helt supre og ikke står noe tilbake for de med platedørk når det gjelder sjøegenskaper. Min referanse for "gode nok sjøegenskaper" er min forrige gummibåt, en Zodiac Cadet 260S. De fire modellene jeg har vurdert hittil er: - Zodiac Fastroller 285 Acti-V (luftdørk) - Zodiac Cadet 270 Alu (platedørk) - Plastimo Pi270VB (luftdørk) - Salt Gear 270 (luftdørk) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Har nå en Selva 270 VIB som jeg er godt fornøyd med. Valgt på grunn lengde(bredde), som står bak på plattformen. Ble valgt pga av bæring i pontongene(store). Sånn passe med sjøegenskaper, spruter opp litt opp rundt motor på høy fart. Går som en kule med 8 hk johnson totakt. Båten er vel identisk med Suzumar. Må ha el-pumpe til dørk for å få den hard nok. Jolla med tredørk ble solgt etter 1/2 sesong pga av vekt. Har også har Zodiac Mk 2 Futura med 30 hk som dykkerbåt og meget fornøyd med kvaliteten og sjøegenskaper på denne, men gummibåt i helt annet segment. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 interessant konsept (men neppe bilig) http://foldablerib.com/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Screamingeagle Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 interessant konsept (men neppe bilig) http://foldablerib.com/ De der var jo helt rå, og muligens det beste av flere verdener.... Tåler 15 hk, går over 20 knop, veier 37 kg og pakkes til 90 cm x 90 cm. Men til 2300 Euro hos produsent i England, blir de nok greit dyre i Norge. Jeg tipper rett over 25 000 NOK hvis de kommer til Norge. Det er stivt for en 9-fots "jolle". Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 (redigert) Jeg har en AQ270 med Alu-dørk. Veldig fornøyd med den. Platene gjør det letter å bevege seg rundt i den og gjør hele jolla litt stivere i vannet. Platene ligger i jolla hele sesongen mens den står på høykant på snapdavit bak på båten. Platene detter ikke ut så lenge potongene er oppblåste. MEN......den er tung og jeg hadde nok ikke klart å løfte den enkelt opp på båten, det holder for meg å vippe den opp bak på badeplatformen. Redigert 25.Januar.2017 av Moon72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Som jeg skrev i den andre tråden du startet, så synes jeg VIB båt er noe dritt.. Har bare hatt Zodiac VIB. Men hvis det å "lett pakke sammen" er svært viktig for deg kommer du ikke utenom. RIB er svært mye bedre naturligvis, men er vanskelig å pakke sammen Min tidligere RIB, Mercury 270, veide forøvrig kun 39kg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 MEN......den er tung og jeg hadde nok ikke klart å løfte den enkelt opp på båten, det holder for meg å vippe den opp bak på badeplatformen. min forrige gummibåt var en Aquaquick 265 (finerdørk) - den var også tung å lempe på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Miranda2 Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Har hatt en Yam med dørkplater, ca. 260 lang. Har hatt RIB på 310. Begge var uhåndterlige og tunge til en 34 fot seilbåt. Ribben var for stor. Har nå en Suzumar (260-265?). Den er lettere og mye enklere å håndtere, men er ikke egnet til høy fart, slik at det da også kunne spares penger og vekt på motor ved å kjøpe en 4HK motor, som er lett å håndtere med motordavitt. Suzumaren har en baug som løfter litt, og det gjør båten tørrere enn en del av de andre mer "flate" gummibåtene. Den er lett nok til å løfte opp på svaberg og sandstrender ved hjelp av 2 personer. Slipper å ligge å gnikke. Grei å ro. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 (redigert) Jeg har prioritert annerledes på vår 31 fot seilbåt. 10 foteren med Finerdørk og 6Hk er byttet ut med liten gummibåt med luftdørk og 2 Hk 2 takt motor uten gear som løftes med en hånd (er så liten og lett at den kan brukes til vaffelrøre også ) Da den første gummibåten med trykkdørk tok kvelden (kjøpt brukt og flittig brukt året rundt) gikk jeg for en enda mindre, enda lettere, enda mer stubar i fjor : Denne bruker vi inn og ut mellom båten på svai og land, samt noen småturer mellom holmene, Bærer såvidt 2 voksne og en hund. Plane kan vi glemme. Skal vi fiske , sette teiner eller handle letter vi anker og bruker moderskipet. Men jeg bruker knapt en kalori på å håndtere jolla. Din prioritet er annerledes, men kombinasjonen Finer dørk og enkel å pakke sammen (på ett seilbåt dekk som ligger på svai) tror jeg ikke er lett å finne. Redigert 25.Januar.2017 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ivar Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 noen som har vært borti West Light båtene? http://www.westsystem.no/p/15692/west-light-250 Har nå selv en "vanlig" west commando 270, virker grei og solid, en smule tung, oppgitt 42 kg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.