Jump to content

Yamaha 5 Hk - er dette en 2- eller 4-takter?

fredriksen

Recommended Posts

Jeg tenker å kjøpe en brukt 5 Hk Yamaha motor. Denne er opplyst å være en totakter og det er godt mulig at dette er korrekt.

For å være sikker før jeg kjører "langt av garde" for å kjøpe/hente motoren, så jeg etter hos Marinshoper hvor de har en oppstilling over diverse motorer og serienumre på dem. Det finner dere her: http://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/yamaha

Denne opplistingen forklarer detaljert om motorene, men dette passer lite med serienummer på aktuell motor.

På denne står det følgende:

2006 ( årstallet..).

Power 3,68 KW

Mass  21 - 22 kg

Model 07

6E3-F0

Er det noen som kjenner disse motorene som kan gi meg et hint :confused:

:-) steinar

Hvis DATA du viser til stemmer overens med den faktiske motoren; så er det en 2-takter. 2006 var siste året det var lov å selge i Norge. Vekten tilsier også at dette må være en 2-takter. Den hadde nok veid 10 kg mer hvis det var en 4-takter. Knall motor!

Har du et bilde, så kan det verifiseres ytterligere?

Redigert av Screamingeagle (see edit history)

Ja de data jeg viser til er fra et bilde i annonsen. Det er ikke mitt bilde så derfor legger jeg det ikke opp...

Mange takk for svarene!! Da er det greit!

Ja, jeg vet at både 4-hesteren og 6/8-hesteren er mye roligere, men til mitt bruk så trenger jeg gjerne litt mer enn 4 hester og samtidig en lett motor. Den skal henge bakpå en 18-foting som reserve-/nødmotor og forhåpentligvis ikke brukes annet enn til testing at den starter...

:-) steinar

Fredriksen - min mening er at den viktigste informasjonen mangler.

I ett av hjørnene eller i et dedikert felt på motorens tag plate står det en enkelt bokstav, det er den bokstaven som lista du refererer til identifiserer etter. Kjeltringer slår inn bokstav i ett av de andre hjørnene og brekker av det hjørnet hvor den originale bokstaven sto... 

Mangler ett hjørne så vær skeptisk.

Er ett av feltene på merkeplata så vær skeptisk.

Spør selger om lov til å bruke hans bilde her. Dekk serienummeret og legg ut bildet med god samvittighet. 

På den måten kan vi hjelpe deg og ikke bare bedrive gjetting.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...