Bisse Startet 26.Januar.2017 Del på Facebook Startet 26.Januar.2017 (redigert) Hat i dag kjøpt en Pioner Multi uten motor. Dette er en eldre Multi fra 90 tallet. Tror båt (uten motor) alene veier ca 400kg. Båten skal brukes til bla hummerfiske. I båten kommer det ca 100kg teiner, 2 voksne menn og noe småttri av utstyr. Noen som har noen formening om hvor kraftig motor jeg trenger for å kunne kjøre i ca 20 knp. med dette utstyret om bord? Motor som har sittet på båten var på 60 hk. Redigert 26.Januar.2017 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
dieselfan Svart 26.Januar.2017 Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 (redigert) Dette er en båttype som har stor våt flate og derfor ikke laget for fart. Dersom du kan klare deg med 18kn ville jeg valgt en "arbeidsbåtmotor" ala Yamaha sin HighTrust serie feks 60hk. De fleste merkene har tilsvarende motorer i sine kolleksjoner men Yamaha har den mest spesialiserte, og er den som er råest i bakk. Særtrekkene med HighTrust motorene er: Større diameter på propell Mindre stigning på propell Større bladareal på propell Et større girhus med større utveksling Nær samme trust i begge retninger Ikke å anbefale over 20kn Kjøper du en båt spesielt for hummerfiske så er det også mulig å velge en spesialisert motor for det samme. Har noen slike motorer selv som jeg bruker til frakt og til å skyve lekter med. Må bare anbefale.... Båttypen (særlig om den er slitt under) krever generelt mye motor, og vellldig mye mer motor for å få 4 knop til.. (selger ikke Yamaha... om det høres slik ut) Redigert 26.Januar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 26.Januar.2017 Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 https://baatplassen.no/i/topic/48268-pioner-multi-noen-med-erfaringer/page-2 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Januar.2017 Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 Hat i dag kjøpt en Pioner Multi uten motor. Dette er en eldre Multi fra 90 tallet. Tror båt (uten motor) alene veier ca 400kg. Båten skal brukes til bla hummerfiske. I båten kommer det ca 100kg teiner, 2 voksne menn og noe småttri av utstyr. Noen som har noen formening om hvor kraftig motor jeg trenger for å kunne kjøre i ca 20 knp. med dette utstyret om bord? Motor som har sittet på båten var på 60 hk. Hadde helt lik båt når jeg drev som tømrer på Hvaler. Båten tåler fint 70 til 80 hester. Hvis jeg ikke husker feil er det 70 som er maks på den. Knall båt og vanvittig stabil. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dieselfan Svart 26.Januar.2017 Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 Erikda - hvor mye har du lastet på det meste ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.Januar.2017 Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 Pioner Multi godkjent for maks 80 hk. Vekt 430 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 27.Januar.2017 Del på Facebook Svart 27.Januar.2017 Vi har multi på jobben. Den har 70 hk yamaha 4t. Med to godt voksne i båten gjør den 34 knop. Det er mer enn nok. planer fint fra ca 20 kn. Jobber i murefirma og harsjeldent problemer med farten selv når vi laster 500 kg betong ( 20 sekker) i den går den fint på plan med to voksne. Dette er en 2013 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2017 Den jeg har er fra en eller annen gang på 90-tallet. Dette er første generasjon Multi. Tror denne er en fot mindre enn de nye Multiene. Tror denne veier 380 kg. Har Googlet litt og tror de første multiene var beregnet for mindre motorer, og at maks motor er 60 hk. Er jeg helt på jorde? Noen Multi eksperter her inne? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Erikda - hvor mye har du lastet på det meste ? Lastet ca 1000 kg...... sement.... Kjørte sakte og det gikk fint. Utrolig stabil sideveis også synes jeg. Stod to mann på ripa og løftet et digert kjøleskap i båten. Var ikke mye den ga seg..... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Den jeg har er fra en eller annen gang på 90-tallet. Dette er første generasjon Multi. Tror denne er en fot mindre enn de nye Multiene. Tror denne veier 380 kg. Har Googlet litt og tror de første multiene var beregnet for mindre motorer, og at maks motor er 60 hk. Er jeg helt på jorde? Noen Multi eksperter her inne? Du har rett. Men det er ikke en uting å putte både 70 og 80 HK på båten.60 HK er faktisk i underkant på også den gamle.. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hebbe Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 På jobben har vi en Multi med 50 hk Honda, denne motoren er i alle fall alt for liten for båten. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
dieselfan Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Bisse - er ganske nysgjerrig på om det er noen endring på bunnkonstruksjonen Gen I vs Gen II har du mulighet til å dele et bilde tatt rett inn i akterspeilet bakfra, gjerne i flukt med bunnen om mulig Også kanskje en som har Gen II kan gjøre det samme så kan vi sammenlikne Når kom den nye modellen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 30.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Bisse - er ganske nysgjerrig på om det er noen endring på bunnkonstruksjonen Gen I vs Gen II har du mulighet til å dele et bilde tatt rett inn i akterspeilet bakfra, gjerne i flukt med bunnen om mulig Også kanskje en som har Gen II kan gjøre det samme så kan vi sammenlikne Når kom den nye modellen ? Det skal jeg gjøre. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Rune.f Svart 13.Juni Del på Facebook Svart 13.Juni dieselfan skrev On 26.1.2017 at 17.15: Dette er en båttype som har stor våt flate og derfor ikke laget for fart. Dersom du kan klare deg med 18kn ville jeg valgt en "arbeidsbåtmotor" ala Yamaha sin HighTrust serie feks 60hk. De fleste merkene har tilsvarende motorer i sine kolleksjoner men Yamaha har den mest spesialiserte, og er den som er råest i bakk. Særtrekkene med HighTrust motorene er: Større diameter på propell Mindre stigning på propell Større bladareal på propell Et større girhus med større utveksling Nær samme trust i begge retninger Ikke å anbefale over 20kn Kjøper du en båt spesielt for hummerfiske så er det også mulig å velge en spesialisert motor for det samme. Har noen slike motorer selv som jeg bruker til frakt og til å skyve lekter med. Må bare anbefale.... Båttypen (særlig om den er slitt under) krever generelt mye motor, og vellldig mye mer motor for å få 4 knop til.. (selger ikke Yamaha... om det høres slik ut) Gammel tråd, men ser att veldig mange har lav fart på Multi, jeg har samme båt (2011mod) med div utstyr, bla teinehaler, 2 batteri, alltid 2 bensintanker i rommet bak/under setet (sett de på langs å de går akkurat ! inn) samt 2 orginale utstyrskasser, den går ærlige 26.5 gps knop med Yamaha 50hk uten restriksjonsplaten i innsuget, dvs 60hk. Har ikke bunnsmøring så mister 3 knop innen august pga groing. Toppfarten er jo egentlig uvesentlig men synes det er snodig att så mange får lav fart på disse.....men i motsjø over 50cm hadde det holdt med en 10hk, de slår voldsomt i bølger uten mye last, men hjelper mye om en kan legge seg 25-30gr på bølgene om en må litt raskere frem i sjøgang. Som menig/hobbymanns teine/linebåt ville jeg ikke byttet den i noe, fryktelig trygg båt. Vurderte å bytte til større motor men ser jo att det ikke er så mye å hente der med Multi'n, mulig det er noen fysiske lover som spiller inn ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.