Rikosjett Startet 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2017 Har en Yanmar 3 gm 22,5hk med sjøvannskjølt eksos, motor har lukket kjølevannssløyfe med rør under kjølen. På sjøvannsiden eksos er det ei impellerpumpe, men på kjølevannssløyfa er det ei elektrisk Johnson kjølevannspumpe på 18 l/min. Har problemer med at motor kan kjøle bra lenge men plutselig finne på å gå varm, dette skjer som oftest ved ca 2800 rpm. Har luftet kjølevannssløyfa mye men det ser ut som om jeg får luft i systemet etter en stund. Har ikke trykk i kjøling eller vann i oljen. De gangene motor går varm hører jeg at pumpa slurer uten motstand for plutselig å begynne å gå jevnt, da synker tempen. Jeg kjører uten termostat for øyeblikket og den elektriske kjølevannspumpa er splitter ny og anbefalt til denne motoren noen som har tips? skulle gjerne vært sikker på at toppen eller toppakningen ikke er defekt. Har sjekket alt av slanger og klemmer Noen som har tips her? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Om sirkulasjonspumpen du bruker er en Johnson CM10 så er det en sentrifugalpumpe. Om den "slurer" så kaviterer den. Da får den ikke nok tilførsel av vann. Det er et problem man kan oppleve med en sentrifugalpumpe uansett størrelse. Under kavitasjon så kan det dannes små gassbobler som kan forsterke problemet. Du skriver ikke noe om temperaturen på kjølevannet når dette oppstår eller ikke om du har noen form for ekspansjonstank og om pumpen står på tilløpet til motoren eller på utløpet fra motoren. Uansett så er det slik at når vannet varmes opp så utvider det seg og det begynner å fordampe lenge før det koker. Om pumpen står der slik damp kan samle seg så er det stor risiko for kavitasjon. En enkel løsning du kan forsøke er å forsøke å gi pumpen et mottrykk, f.eks. Klemme sammen en slange, og se/høre hva som skjer da. Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) tempen på kjølevannet er rundt 45-50 grader, måler er ikke så nøyaktig. Stemmer at det er en Johnson CM10. Har montert pumpa like foran nedre reimjul på motor den suger fra sløyfa gjennom skrogjenomføring, og slangen er ca 30 cm, deretter går en slange inn på motor som er ca 15-20cm. Når dette skjer begynner tempen og stige opp mot 60 grader, det går ganske sakte, men etter 60 går det lynraskt opp til 80-85 og da stopper jeg motor. Idag når jeg hørtepumpa slura så klemte jeg må inntaksslangen noen ganger og da begynte den å ta igjen og tempen sank fort, dette med motor avslått. Kan det oppstå kavitasjon dersom kjølekanaler i topplokk og motor har dårlig gjennomstrømning? Ekspansjonstank er hjemmelaget i stål og står over dekk, den går inn på et t-stykke som er forbundet til ene skroggjennomføring til sløyfa, kjører med med toppa til den slakt tilskrudd, om ikke tror jeg det blir potte tett Båt og motor er vel fra tidlig 80 tall Takk for svar Redigert 26.Januar.2017 av Rikosjett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Det du gjorde med slangen bekrefter min mistanke om at pumpen ikke har riktig mottrykk. Du har vel ikke fjernet termostaten? Jeg mistenker at det rett og slett at trykket i kjølesystemet synker når temperaturen begynner å øke. Pumpen kaviterer om den ikke er helt full av vann eller om motstanden i systemet er for høy. Din pumpe skal pumpe 18 liter/minutt og det skal den gjøre ved et visst trykk. Men jeg kjenner ikke til hvilket mottrykk den skal ha. Jeg tror jeg ville vurdert å sette på en ordentlig ekspansjonstank med ordentlig lokk med overtrykksventil. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Johnson CM 10 gir 18,5 liter/minutt ved et mottrykk på 0,1 bar. Om mottrykket økes til 0,15 bar så synker kapasiteten med 3-4 liter/minutt. Det som skjedde da du klemte sammen slangen bekrefter min mistanke om at løpehjulet kaviterte, dvs. Det bare plasket i vannet og ikke pumpet så mye vann. Når det klemmet sammen slangen så gir du motstand og litt høyere trykk og da får løpehjulet "tak" i vannet. Løpehjulet kan også kavitere om motstanden er for høy. Men da vil du oppfatte slangen på utløpet fra pumpen som hardere. Du har vel ikke tatt ut termostaten? Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Termostat er ute ja Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Termostat huset var fullt av rust og gjørme og den åpna ikke før vannet kokte i kasserollen Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Dersom mottrykk økes til 0,15bar så gir den fortsatt en flow på 13 L/min ser jeg Iflg skjema Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.