Jan E. Startet 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2017 Prøver å finne fornuftig pris å legge ut et splitter nytt Bravo3 X diesel 1,81 for. I min leten etter pris er jeg litt forundret over å se at XR drev koster ca 5000kr mindre en X nytt. Hvorfor det? Har det med volumsalg å gjøre? Hvorfor er X drevet da fortsatt markedsført, om en kan få et sterkere drev billigere? Eller er det andre forskjeller som ikke gjør de direkte sammenlignbare? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) I båter med dobbelinstallasjon som har X fra før av vil de kanskje ha muligheten for å evt. erstatte et av dem med et identisk drev. Mulig at XR også krever Magnum transom/gimbal ring men der mangler jeg håndfast dokumentasjon akkurat på skrivende tidspunkt. Her en oversikt over forskjellene på standard, X og XR drev, samt forskjeller etter visse serienummer. http://www.go-fast.com/mercruiser_bravo_sterndrives.htm Jeg har et relativt ubrukt X-drev fra 2003, så det gjør nok nytten en stund. Redigert 27.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jan E. Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Leste litt der, men ser fortsatt ikke fordeler/ulemper på xr vs x. Ser ut til at den svakeste delen, som er den øvre, er ganske like. Ner-net og fully-net forcing har vel ikke noe på styrke å si. Men mer hvor mye ettermaskinering som trengs på delen etter støping. Og har mer å si på kosteffektiviteten i produksjonen en styrke? Og det forklarer kanskje noe av prisforskjellen? Den andre forskjellen ser ut til å være styrke i propellakselen, som stort sett ikke er belemret med så mye problemer uansett. Han som kjøpte båten satt på et XR som erstatning for det jeg har fått tilsendt nå. (dobbelinstalasjon der det andre er X) Og det har tydligvis ikke hatt noe å si på preforma/oppførsel. Det XR drevet passet rett på X transomen. Nettsiden linket til over kan gi inntrykk av at det er forskjellige dimensjoner på propellakslene. Men de er uansett like i utvendige dimensjoner, for propellene fra det gamle X drevet passet rett på XR drevet med perfekt passform. Redigert 27.Januar.2017 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Bravo 3 har to propellakslinger, den ene kontraroterende inni den andre. Den delen av propellakslingene som er synlig, er lik på X og XR naturlig nok. Ellers måtte de jo som du skriver ha hatt egne propeller for XR. Så antar det betyr at det er den indre del av propellakslingen innenfor som er sterkere. Altså 1 3/8" (35 mm) mot antagelig noe mindre. Men nå var jeg nede i kjelleren og målte på mitt drev, og indre propellaksling er faktisk 35 mm der den går inn i ytre propellaksling. Fant et bilde av innmaten i et Bravo 3 X-drev (et havarert som lå på finn.no). Enden av indre propellaksling (helt til høyre på bildet) er ca 25 mm og utvider seg så konisk før den går inn i den ytre (den hule) propellakslingen. På mitt drev som altså ikke er XR siden det er fra 2003, så er målet 35 mm. Så mulig at den tabellen i innlegget lengre opp ikke er korrekt. Evt. er det i motsatt (fremre) ende at akslingen er 35 mm på XR, og da større enn på standard Bravo og X. Redigert 27.Januar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.