Diddn Startet 28.Januar.2017 Del på Facebook Startet 28.Januar.2017 Som tittelen sier så vurderer jeg å kjøpe en rib på 2,5m. Angående merke så tenker jeg på mercury/valiant dynamic 250 Noen som har erfaring med så små ribber? Takker så mye for svar på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 29.Januar.2017 Del på Facebook Svart 29.Januar.2017 Har ikke erfaring med så kort rib selv, så blir spennende å følge med. Generelt er det vel slik at til kortere de blir, jo verre å få i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Har hatt en arimar 220 på gamle båten. Funket bra med 15 hk 2t, men ble litt liten med to voksne oppi. Veldig morsom med en person. Spørs litt hva som er hovedbruken. Kf Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 30.Januar.2017 Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 Overtok den selvsamme Arimar 220 ovenfor, hadde en 3,5 HK Mercury på den, planet med to barn (9 og 12) alene i og gikk vel så der 10-12 knop. Har nå en Suzumar 270 med Suzuki 6 HK, begge 2016, planer med meg om bord (90 kg). Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 31.Januar.2017 Del på Facebook Svart 31.Januar.2017 Du nevner ikke hva du skal bruke den til, slepejolle, livbåt, eller bare ekstra jolle? Har ikke rib selv, men kjenner flere som har. Det er en der vi har båten som hare en slik fra Jula, den vil nok ikke anbefale, han har en liten 4hk mariner på den og når den planer med litt motvind er den ikke særlig retningsstabil . Du må passe på for at ikke vinden skal snu på den. Han bruker den også til slepejolle, og det fungerer den greit til, bare litt dumt at det er oppblåsbar tofte. Link: http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/bater-og-motorer/gummibater/gummibat-650389/ Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Diddn Svart 31.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2017 (redigert) Flott å høre andres meninger/erfaringer angående små ribber. Jeg har tenkt å bruke ribben i hovedsak som lettbåt/slepejolle etter dracoen min og i å med at båten min er 230 bred bak kan jeg ikke ha noe større slepejolle enn en gummibåt/rib på 250 lang om jeg skal ha den i snap daviter. Det er sant det at jo kortere båt jo vanskeligere er det å få den i plan. Jeg har prøvekjørt en valiant 250 rib og den gikk i plan med en 6hk 4-takt. Var litt vinglete å svinge med og kjøre i medsjø med. Dette kan selvsagt ha med at motoren sto på trim posisjon 1, med det mener jeg at tiltpinnen sto i første hull som fikk båten til å overplane i medsjø. Har eid en zodiac 310 og en aquaquick 265 med tredørk som har vært veldig stabile båter. Har planer om å ha en 5 hesters påhengsmotor på denne båten. Er nyskjerrig på den arimaren på 220 med 15 hk det er vel litt i overkant mye hk på den lille båten Tjorven III? Hvordan tålte den korte ribben så stor motor? Hadde det vært en ariamar 250 eller 270 vil jeg tro den kanskje ville tålt det bedre i og med at de er godkjent for 8 hk men 220 modellen er jo bar godkjent for 4hk. Redigert 31.Januar.2017 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 2.Februar.2017 Del på Facebook Svart 2.Februar.2017 Arimar 220 tålte 15 hk uten problemer. Ikke vanskelig å få i plan iallfall. Ikje noe for unger å kjøre derimot. Måtte være litt forsiktig hvor man stod i båten. Tok vann over akter hvis en voksen stod helt bakerst. Funka fint de årene vi hadde den. Såpass savn etter stor motor/liten båt at jeg nå har zodiac 310 m 40 hk? Tjorven Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Jaha Jeg har ihvertfall ikke tenkt å utfordre skjebnen med så stor motor i forhold til hva den er godkjent for, men artig å høre om andre som har gjort det og at det har gått bra. Det skal vel ikke mye vind/bølger til før den arimaren hadde gått rundt med den motoren på i og med at den var litt ustabil tenker jeg. Hvilke fart får du med 40hk på zodiacen? Jeg har klart 25 knop med 15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 (redigert) Grand 260 - med 10(15HK) Mercury 2-takt - går som en kule. Byttet derfor til en 9,8HK Tohatsu 2-takt - som er perfekt. (denne motoren veier jo kun 25-26kg) PS! Satte smart-tabs på båten - ellers så står baugen rett til værs når man skal opp i plan. Er vel den minste jollestørrelsen man bør ha om man vanligvis skal være 2 personer ombord. Redigert 7.Februar.2017 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.