Jump to content

Erfaring over tid med TG Daviter? Andre?

Tor Arild

Recommended Posts

Barna begynner å bli større - og den lille RIBen som vippes opp i snapdaviter ønskes byttes ut med en litt større RIB med konsoll.

Jeg er i tillegg en smule lei av å ta motor av og på, så junior har en åpning altså...

Har sett litt på dette internettet og virker som om TG daviter er en kombinasjon av enkel men robust løsning. 

Er det noen som har brukt disse noen år?

Er det andre alternativer jeg burde se på?

Båten det skal på er en Targa 37 med standard badeplattform - så det er fint som på TG når davitene bygger litt ut slik at båten kan ligge i krybba.

Mvh

Tor Arild

Hei!

Jeg bruker disse på en 08 Bavaria 37 Sport. På disse ligger det en Suzumar 270 RIB med 9,9 4 takter på.

Utfordringen med disse på Bavaria 37 er at badeplattformen er usedvanlig høy fra vannlinjen. Mine TG er skjøtet med 10-20cm for å rekke ned til vannlinjen. På grunn av den høye badeplattformen gjør det at vinkelen på daviterne blir veldig bratt, så jeg greier ikke dra båten opp alene uten å ta av motoren (Det går fint med 2, feks meg og JR på13), men jeg monterer en liten vinsj til våren.

Jeg tror ikke du får samme problem med Targa 37 da jeg mener å huske at denne har en ganske lav badeplattform.

Fordelene er blant annet at jeg har montert disse så langt ut at senter på RIB'en er utenfor badeplattformen som gir god plass i bakkant. Sjøsetting er en lek og er gjort på sekunder.

Låse-/utløsermekanismen er god og enkel, og det er lett å feste RIB'en til daviterne/moderskipet.

Produktet får en stor tommel opp fra meg. Jeg vurderte mange løsninger før jeg landet på denne, og dette var den beste for meg, særlig med tanke på at jeg kan bevege meg på plattformen med RIB og motor i krybben. Skal se om jeg har noen bilder...

Høne, øl og hornmusikk!

Da er nok TG et godt valg. Jeg tar ikke av motor, og har meget god plass til å bevege meg på plattformen.  Jeg skal se om jeg finner bilder når jeg kommer hjem fra jobb :) De som har badeplattform i "normal" høyde napper opp båten så enkelt som bare det, og den sklir rett på plass i krybben, og krybben låser seg på plass.

Høne, øl og hornmusikk!

Disse er bra, DingyRamp HD Slide-On Boat Lift, montert på  badeplattformen på Ronja. Skli ut og vippe ned. Festes med snap, så de er enkle å fjerne.

Link til produktside;

http://www.dinghyramp.com/dinghyramp-hd-slide-on-boat-lift/#http://www.dinghyramp.com/wp-content/uploads/2008/04/dinghyramp_hd_1.jpg

bilde

bilde

Redigert av Dykker (see edit history)

Jeg har TGII på en Sealine F37. dette fungerer utmerket, men litt kjipt at de stikker så langt ut utenfjor jolla. Jeg har en Suzumar 310 med samme motor som Dykker har og det blir liggende noe slikt som på den Fairlinen.

Har opplevd å bli påkjørt bak og da bøyer disse flatjerna seg, men de er bare å rette ut igjen. Husk at når jolla ligger lavt, kommer sjøen oppi under fart, jag mistet jolla to ganger i fjor før jeg begynte å stroppe fast med 4 jekkestropper.

• 2 år senere...

Jag monterade precis TG3 på vår båt. Anledningen till valet av TG3 var att kunna lägga jollens center en bit akter om badbryggan, för att ge plats.

Märkte tyvärr att jag behöver förstärka upp den ena daviten som bär lite för mkt last på det avståndet jag valde att hänga jollen på. Den väger 165 kg, och tyngdpunkten ligger ganska långt bak, så den ena daviten bär merparten. Att hänga ut jollen så mkt som 20 cm som jag gjorde, verkar vara lite för mkt. Vilket även framgår av tillverkarens instruktioner. Så jag får skylla mig själv!

Kommer svetsa på en förstärkning så det blir mer stabilt. 

Jollen är en brig 300s, som är 164 cm bred. Båten är en windy 37 grand mistral.

DE4DAB24-A797-4279-8369-12D25ACEAA5F.jpeg.b65a41b0a4c718118f702ae39d7024fe.jpeg

22CAF300-D596-40DA-A971-3A9A8BF670B7.jpeg

34205BAF-1CE0-4A21-A47F-0D8142A4C9E4.jpeg

Redigert av mikaels (see edit history)
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...