Jump to content

Eksoslekkasje på mikuni MY30, demontering?

Mktf

Recommended Posts

Hei, har en mikuni MY30 som er noen år gammel montert i båten min.
Da jeg kjøpte båten manglet den eksosslange, som jeg kjøpte å monterte, men merker at lugaren fylles av eksos når jeg bruker varmeren.

Jeg har lest litt rundt på forumet her og funnet ut at det kunne være pakningene inni varmeren som er dårlig, derfor har jeg åpnet den for å se.

Jeg har kommet så langt at jeg skal ta av det som kalles for Swirler plate. Denne får jeg ikke av varmeren.

Når jeg løsner bosset oppå hvor plugen skal stå, og rikker på den så beveger denne platen seg, men det virker som platen sitter fast i resten av innmaten i varmeveksleren. Har prøvd å vrikke den ut med et lite flatskrujern slik det står i service manualen, men uten hell..

Noen som har en løsning på dette?

Legger ved et bilde av denne platen.

bilde

Du må ta ut bosset først så kommer denne ut. Sett den inn med WD40 el. Det er nok sot som holder den fast. Bytt pakning på bosset, varmeveksler og brennkammer. Børst rent bosset og sett alt sammen igjen.

Min varmer går enda uten problemer og eksos :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Takk for svar :)
Har skrudd ut pluggen så skal prøve å få ut bosset og, satt ganske fast da jeg prøvde men kommer sikkert av etterhvert :)
Har bestilt pakninger til bosset og den store runde med en firkant på toppen, mellom varmevekseler og resten av varmeren tror jeg + en pakning som ligner på et tau i hvit som skal være inni varmeveksleren.

-Luna- skrev On 1.2.2017 at 14.36:

Da har du nok det du trenger. Mine pakninger var så dårlige at de nesten smuldret opp. Tenker varmeren blir god som ny :-)

Har forsket litt mer på problemet nå, jeg syntes det var rart at forbrenningsluftrøret var full av diesel.

Tenker det må være siden brenneren får for mye diesel, dette kan også være grunnen for at den røyker så mye?

Tror det er fordi diesel tanken på båten står på samme høyde/over den høyden brenneren står på, slik at den får for mye diesel, skal prøve å ta brenneren på land å starte den der med egen tank for å se om den funker der..

Har noen ellers noen tips til hva feilen kan være?

Har forsket litt mer på problemet nå, jeg syntes det var rart at forbrenningsluftrøret var full av diesel.

Tenker det må være siden brenneren får for mye diesel, dette kan også være grunnen for at den røyker så mye?

Tror det er fordi diesel tanken på båten står på samme høyde/over den høyden brenneren står på, slik at den får for mye diesel, skal prøve å ta brenneren på land å starte den der med egen tank for å se om den funker der..

Har noen ellers noen tips til hva feilen kan være?

• 1 år senere...

Hei!

Hvordan gikk det med eksoslekkasjen? Ble du kvitt den?

Har selv en MY30 som gikk problemfri i omkring 8 år. Så gikk glødepluggen heden pga. mye koks og sot i brennerrøret/glødepluggbosset. Jeg byttet glødeplugg og brennerrør/glødepluggboss. Etter dette fungerte varmeren fint og ble meget lettstartet, men det varte bare noen uker. Plutselig fikk jeg en sur-brent-lukt i cabinen.

Først tenkte jeg det skyltes brent ledningsisolasjon. Åpnet apparatet og sjekket ledningene til/fra sensorene på varmeveksler og i luftuttaket i enden av apparatet. Ledningene var fine og lå med god klaring til selve varmeveksleren.

Tenkte så at det kom fra brennkamret.

Byttet alle pakninger, "tau-pakningen" mellom brenner og varmeveksler, pakning under brennerrør/glødepluggboss og pakning mellom varmeveksler og vifte-motor-del.

Nå skulle det bli bra, men nei. Stadig sur lukt i cabinen når apparatet går med varmeproduksjon.

Kjørte det på ventilasjon uten varme. Da var det luktfritt.

Koblet ut slangen for varmluft til cabin og kjørte på nytt med varmeproduksjon. Da fikk jeg den sure lukta i rommet der hvor varmeapparatet står. Altså kommer ikke lukta fra varmluftslangen til cabinen.

Kjøpte 3 meter varmluftslange og koblet på innsugingen til MY30 slik at jeg fikk luftinntaket langt vekk fra apparatet i tilfelle det skulle være mikrolekkasje mellom eksosrør på apparatet og eksosslangen. Ingen forskjell. Stadig sur lukt inne i cabinen.

Jeg har også prøvd med flytende pakning (+350 grdr C) i tillegg til den nye pakningen på brennerrøret/glødepluggbosset og den nye pakningen mellom varmeveksler og vifte-motor-delen. Det hjalp ikke. Sur lukt i cabinen. Har så fjernet den flytende pakning.

Har sjekket forbrenningsluftinnsugningen og vifta, ren og fin. Har sjekket lufttilførselen og orifi (messingskive med lite hull) til brennerøret/glødepluggboss, åpent + rent og fint. Har sjekket dieselrøret til brennerrøret/glødepluggboss, åpent + rent og fint.

hele varmeapparatet har stått i et rent og tørt rom. Varmeapparatet, både innvendig og utvendig er tørt, rent og fint, som et nytt apparat.

Så hva gjør jeg nå?

Jeg har ikke prøvd med eksospasta i sammenføyningen mellom eksosrør og eksosslange. Tenker jeg skal kjøpe pasta i morgen, mandag og prøve på nytt. Det kan være en mulighet at en liten mikrolekkasje i eksossystemet under apparatet vil kunne komme inn ved et ejektorliknende tilfelle gjennom boltehullene og eksosgjennomføringen i det nedre plastdekslet på varmeapparatet. Jeg har ikke skiftet korkpakningene til de 4 boltehullene og heller ikke korkpakningen rundt flens for eksos og innsug av forbrenningsluft. Kanskje jeg skal legge i litt flytende pakning på de gamle av kork, slik at det blir tett rundt gjennomføringene (???). Jepp, prøver det i tillegg til eksospasta.

Er spent på morgendagens test.

..., men hvordan gikk det med deg?

Redigert av s-bgaare (see edit history)

Min erfaring er at den kan ryke noe infernalsk fra eksosslangen og inn i båten etter noen mislykkede startforsøk. Mulig slangen fylles med uforbrent diesel og at det er et hull inne i lyddemperen for kondens som dette siver ut gjennom. Løsningen for meg ble å evakuere båten en times tid og la dette dampe seg rent og så var problemet løst. 

Sebaldus skrev On 11.3.2018 at 19.35:

Min erfaring er at den kan ryke noe infernalsk fra eksosslangen og inn i båten etter noen mislykkede startforsøk. Mulig slangen fylles med uforbrent diesel og at det er et hull inne i lyddemperen for kondens som dette siver ut gjennom. Løsningen for meg ble å evakuere båten en times tid og la dette dampe seg rent og så var problemet løst. 

Vis hele sitatet  

Hos meg er det ikke noe synlig røyk eller damp. bare vond sur lukt.

Har også kjørt varmeren i flere timer uten at det ble bedre.

Må nok forske og teste mer.

Kan ikke gi opp.

Bare halvannen uke til påske.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...